Αβέβαιες συζητήσεις για τους αυτοκινητόδρομους...

Τρί, 01/25/2011 - 22:23

Ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, επανέλαβε ότι έχει ξεκινήσει ήδη η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων.

Ερωτώμενος ειδικά για τα διόδια, επισήμανε ότι «η διαπραγμάτευση για τις χρεώσεις στα διόδια είναι πολύ δύσκολη, γιατί γίνεται εν μέσω οικονομικής κρίσης με μείωση των κυκλοφοριακών ροών και γιατί η κυβέρνηση έχει να διαπραγματευτεί με τράπεζες και είκοσι κατασκευαστικές εταιρείες, ελληνικές και ξένες, και κάθε μια από αυτές έχει τη δική της προσέγγιση».

Στόχος της επαναδιαπραγμάτευσης είναι η επίλυση μιας σειράς βασικών προβλημάτων που ταλανίζουν τα έργα αυτά, που αποτελούν και τις μόνες μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις αυτή τη στιγμή στη χώρα (αξίας 6,5 δισ. ευρώ με τα 4,5 δισ. ευρώ να αποτελούν ιδιωτικά κεφάλαια) άρα και από τα βασικά εργαλεία για την έξοδο της οικονομίας από την ύφεση.

Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι της επαναδιαπραγμάτευσης έχει τεθεί και η αλλαγή του τεχνικού αντικειμένου σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η κατάργηση ή μετάθεση για το μέλλον της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού από τον Πύργο έως την Τσακώνα λόγω των προβλημάτων που έχουν προκύψει με τη λίμνη Καϊάφα.

Τα βασικά προβλήματα

Για το ύψος των διοδίων, στόχος είναι να υπάρξει μείωση του τέλους διοδίου (μέσω της μείωσης του ποσοστού που λαμβάνει ως έσοδο το Δημόσιο από τα διόδια) κυρίως στους υπό κατασκευή άξονες και θα προωθηθούν και ειδικές ρυθμίσεις για όσους πραγματοποιούν τοπικές μετακινήσεις, ενώ στο μέλλον θα τεθούν σε λειτουργία τα ηλεκτρονικά διόδια όπου όσο μικρότερη θα είναι η διαδρομή τόσο μικρότερο θα είναι και το κόστος.

Υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή εξακολουθεί να μην είναι ομαλή η οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου, όπως, για παράδειγμα, οι επιστροφές του ΦΠΑ που οφείλει το Δημόσιο στις εταιρείες και γίνεται με μεγάλη καθυστέρηση και όχι στο σύνολό της. Ακόμη, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις που έπρεπε να κάνει το Δημόσιο από το καλοκαίρι του 2009.

Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί λόγω των παραπάνω καθώς και η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου κλπ., έχουν οδηγήσει τις τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα στο να απειλούν με αποχώρηση. Σε περίπτωση μιας τέτοιας εξέλιξης, θα είναι αδύνατο, λόγω της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας, να επιτευχθεί εκ νέου μια συμφωνία δανειοδότησης με το προνομιακό επιτόκιο του 3% για 30 χρόνια που κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν οι παραχωρησιούχοι το 2008, πριν από την κρίση.

Αποτέλεσμα αυτού, θα είναι να μπουν τα έργα σε περιπέτειες και ενδεχομένως να μείνουν στη ?μέση, επιτείνοντας και την ανεργία που πλήττει ήδη το χώρο των κατασκευών.

Share