ΠΥΡΓΟΣ: Δεκάδες καφέ σε όλη την πόλη. Μπορεί σε αυτά να στηριχθεί η ανάπτυξή της;;;

Παρ, 09/04/2020 - 07:54

Γράφει 

ο Γιάννης Αγγελίδης

οικονομολόγος

 

Ένα από τα άρρηκτα συνδεδεμένα αντικείμενα στην πρωινή μας αφύπνιση (μετά το ξυπνητήρι), είναι και ο πρωινός μας καφές. Είτε κρύος είτε ζεστός, με γάλα ή χωρίς, ο καφές αναδείχθηκε ως μια τελετουργία. Ξεπερνώντας το φράγμα της ώρας μέσα στην ημέρα, ταυτιζόμενος με την επικοινωνία, απέκτησε το δικό του φανατικό κοινό. Η επίδραση του είναι τόσο μεγάλη ώστε ακόμη και γλωσσικά στην χώρα μας να υποκαταστήσει την λέξη συνάντηση σε πλήθος περιστάσεων, με την φράση "πάμε για ένα καφέ;"

 

Γέμισε ο Πύργος Καφέ

Δεκάδες μικρά ή μεγάλα καφέ άνοιξαν το τελευταίο χρόνο στην πόλη του Πύργου.

Σε κεντρικούς δρόμους του Πύργου όπως στις οδούς Μανωλοπούλου, Πατρών, Υψηλάντου, 28η Οκτωβρίου, Λετρίνων, Μιαούλη, τα καφέ είναι δεκάδες και σχεδόν το ένα δίπλα στο άλλο.

Αλλά και σε οχι τόσο κεντρικούς δρόμους όπως η Ερυθρού Σταυρού, η Ρήγα Φεραίου, η Κατακόλου, η Αγίου Γεωργίου, υπάρχουν παλλά καφέ.

Τα περισσότερα διαθέτουν και delivery. Με ένα τηλεφώνημα ο καφές έρχεται στο σπίτι σου, το γραφείο σου ακόμα και στο χωράφι.

 

Ο καφές σε αριθμούς

Οι Έλληνες πάντα αγαπούσαν τον καφέ. Από τον ελληνικό, που ταυτίστηκε με την παράδοση και την κουλτούρα τους, τον φραπέ που έγινε αγαπημένη συνήθεια στη σύγχρονη ιστορία τους μέχρι τον εσπρέσο και τον καπουτσίνο που τα τελευταία χρόνια κέρδισαν φανατικούς οπαδούς.

Για του λόγου το αληθές, η Ελλάδα είναι από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Συγκεκριμένα καταναλώνονται 5 δισ. κούπες συνολικά, που αντιστοιχούν σε 510 κούπες καφέ ανά άτομο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, κάθε χρόνο στη χώρα μας καταναλώνονται 40.000 τόνοι. Το 60% αφορά σε κατανάλωση που γίνεται εντός σπιτιού και το 40% εκτός σπιτιού (καφετέριες κ.λπ.). Η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού στα 3 δισ. ευρώ.

Πρώτη επιλογή των Ελλήνων παραμένει ο ελληνικός καφές σε ποσοστό 32%, ο στιγμιαίος με 30% ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα.

Δύο καφέδες την ημέρα είναι ο … εθνικός μέσος όρος σύμφωνα με έρευνα της Alco για το περιοδικό Snack and Coffee, ενώ οι άνδρες, οι μεγαλύτερες ηλικίες (35-55) και οι κάτοικοι της επαρχίας είναι οι ομάδες που σε ποσοστό 8% πίνουν τουλάχιστον τέσσερις καφέδες την ημέρα.

Η εβδομαδιαία δαπάνη για καφέ μπορεί να φτάσει και τα 21 ευρώ. Κατά μέσο όρο ωστόσο οι Έλληνες ξοδεύουν από 5 έως 10 ευρώ την εβδομάδα.

 

Οι αλυσίδες και ο ανταγωνισμός

Η Ελλάδα αναδεικνύεται  σε «δύναμη» όχι μόνο στην κατανάλωσή αλλά και στις επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον καφέ. 

Μεγάλη είναι και η λίστα των εταιρειών προιόντων καφέ που διεκδικούν σημαντικό μερίδιο στην αγορά

Η Ελλάδα έρχεται τέταρτη, πίσω από τη Βρετανία, την Τουρκία και τη Ρωσία σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης των επώνυμων αλυσίδων καφέ.

Όπως φαίνεται, όσο ο καφές συνεχίζει να αποτελεί αγαπημένη απόλαυση για τους Έλληνες, τόσο ο ανταγωνισμός με φόντο μια κούπα καφέ θα εντείνεται.

 

Από ανάγκη. 

Μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει ότι στο δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον που συνθέτουν η έλλειψη ρευστότητας, η υπερφορολόγηση και η μειωμένη κατανάλωση, οι τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες αρχικών σταδίων  (41%) ξεκίνησαν το εγχείρημα από ανάγκη, ενώ το 36,1% διέκρινε κάποια επιχειρηματική ευκαιρία.

Επίσης τρεις στους πέντε δήλωσαν ότι κανένας δυνητικός πελάτης τους δεν θα θεωρήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά, γεγονός που οφείλεται στο ότι οι νέες επιχειρήσεις αφορούν κυρίως τους τομείς υπηρεσιών προς τον καταναλωτή.  

 

Η επίδραση της πανδημίας

Ο Κορονοιός επηρέασε πολύ αρνητικά το τζίρο και προφανώς τα κέρδη των επιχειρήσεων λόγω του κλεισίματος που επέβαλε η Κυβέρνηση.

Το 800άρι που δόθηκε σαν βοήθεια δεν ήταν ικανό να καλύψει τα ανελαστικά μηνιαία έξοδα ακόμα και της πιό μικρής επιχείρησης καφέ.

 

Μικρή διάρκεια ζωής. 

Ενα σημαντικό συμπέρασμα  που προκύπτει από τα στοιχεία του ΕΕΑ και δείχνει το δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον και το πόσο θνησιγενείς είναι οι επιχειρήσεις που δημιουργούνται είναι το γεγονός ότι από αυτές τις επιχειρήσεις που διαγράφονται ετησίως, πάνω από τις μισές (51,70%), έχουν μόλις 6 χρόνια ζωής και από αυτές σχεδόν οι δύο στις δέκα έναν μόλις χρόνο. 

 

Μπορεί σε αυτά να στηριχθεί η ανάπτυξη της πόλης;

Όπως και σε όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων έτσι και στον καφέ η πίτα της αγοράς είναι συγκεκριμένη. Το ίδιο και στην πόλη του Πύργου.

Το να αυξάνει συνεχώς, και μάλιστα με γεωμετρική πρόοδο, ο αριθμός των καφέ στην πόλη σίγουρα θα υπάρξει μείωση τζίρου στα υπάρχοντα καφέ αλλά και αυξημένος κίνδυνος κάποια καφέ να μην τα καταφέρουν οικονομικά.

Δεν γίνεται να κάνεις νέα επιχείρηση καφέ επειδή κάποιος άλλος που λειτουργεί καφέ βγάζει κάποια λεφτά. Ο καφές είναι τέχνη, η επιχειρηματικότητα θέλει γνώση και χαλινάρι, και το οικονομικό περιβάλλον της πόλης και της Χώρας ΔΕΝ είναι το ιδανικό για οικονομικά ανοίγματα.

Η πόλη χρειάζεται έναν αριθμό καταστημάτων καφέ αλλά αυτά δεν φέρνουν την οικονομική ανάπτυξή της, ή καλύτερα ελάχιστα βοηθούν σε αυτή.

Η πόλη θέλει ανάπτυξη στους τρεις παραγωγικούς τομείς. Την Γεωργία, την Βιοτεχνία και την Βιομηχανία και τον Τουρισμό.

Και χωρίς τον σύγχρονο Αυτοκινητόδρομο Πατρών - Πύργου η ανάπτυξη θα αργήσει πολύ στους τομείς αυτούς...

Δειλοί μοιραίοι και άβουλοι αντάμα θα προσμένουμε στα καφέ ίσως κάποιο θάμα.....

 

 

Share