Υπό αμφισβήτηση τμήμα της Πατρών - Πύργου: Αιρετοί του Δήμου Πατρέων και της Δυτικής Αχαΐας υπέρ της "Νότιας Χάραξης"

Στο www.Iliaoikonomia.gr το έχουμε γράψει άπειρες φορές. Υπάρχει πρόβλημα με τον αυτοκινητόδρομο Πατρών - Πύργου.

Τόσο καιρό μερικοί διέψευδαν (Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχες, Περιφερειακοί Σύμβουλοι) και άλλοι (τοπικά ΜΜΕ) είτε καθησύχαζαν είτε σιωπούσαν.

Τώρα που "άρχισαν τα όργανα" άλλοι κρύβονται και άλλοι βγήκαν "επαναστάτες".

Η πρόσφατη ένταξη του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου (Ολύμπια Οδός), στο ΕΣΠΑ, έφερε στο προσκήνιο για πολλοστή φορά το αίτημα φορέων και κατοίκων της Νότιας Χάραξης που παραμένει επί χρόνια στις καλένδες.

Από το ποσό που διασφαλίστηκε για την κατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος, προκύπτει το συμπέρασμα πως δεν συγκαταλέγονται επιπλέον χρήματα, που απαιτούνται για τη Νότια Χάραξη. Το ποσό με το οποίο εντάχθηκε το Πάτρα – Πύργος είναι 355.689.156,35 ευρώ. Από αυτό το ποσό τα 261.691.982,54 ευρώ είναι το καθαρό ποσό, 62.611.675,81 ευρώ το ΦΠΑ και 31.385.498 το ποσό των απαλλοτριώσεων.

Την ίδια ώρα στον «άερα» βρίσκεται η δέσμευση του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη για νέα συνάντηση με τους τοπικούς φορείς, μετά την ολοκλήρωση  σύνταξης μελέτης για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Σήμερα οι αιρετοί του Δήμου Πατρέων και της Δυτικής Αχαΐας, αναλαμβάνουν εκ νέου δράση και έχουν προγραμματίσει κοινή σύσκεψη των Δημοτικών Συμβουλίων με θέμα τη «Νότια Χάραξη», στις 7 το απόγευμα στην στην αίθουσα του Σταυροπούλειου Πνευματικού Κέντρου Βραχναιΐκων

Η συνεδρίαση πραγματοποιείται και μετά από αντίστοιχα αιτήματα φορέων και  κατοίκων της περιοχής.

Από τη χρηματοδότηση για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου μέσω ΕΣΠΑ, εξάγεται εύκολα το συμπέρασμα πως δεν συγκαταλέγεται το επιπλέον ποσό που απαιτείται για τη Νότια Χάραξη.

Πατρών – Πύργου: Στο ΕΣΠΑ το έργο – Πράσινο για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου εντός 2018

Στο ΕΣΠΑ 2014-2020 εντάχθηκε στις 12 Οκτωβρίου, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος ολοκληρώνοντας την διαδικασία που είχε ξεκινήσει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια. Η απόφαση ένταξης, από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση του μεγάλου έργου που ως γνωστόν έχει σπάσει σε 8 επιμέρους εργολαβίες.

Ο Αυτοκινητόδρομος μήκους 74,8χλμ αποτελεί τη φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, που σήμερα τερματίζει στο δυτικό άκρο της Περιμετρικής Πάτρας. Ενδιαφέρον στοιχείο για την χρονική προθεσμία του έργου έχει η ημερομηνία λήξης της πράξης (ένταξης) που είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023. Το ποσό με το οποίο εντάχθηκε το Πάτρα-Πύργος είναι 355.689.156,35 ευρώ. Από αυτό το ποσό τα 261.691.982,54 ευρώ είναι το καθαρό ποσό, 62.611.675,81 ευρώ το ΦΠΑ και 31.385.498 το ποσό των απαλλοτριώσεων.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει τώρα η ολοκλήρωση της 8ης δημοπράτησης που ακόμα εκκρεμεί καθώς δεν έχει προκηρυχθεί. Επίσης σημαντικό είναι από εδώ και μπρος πως θα διαχειριστεί το Υπουργείο Υποδομών τους μειοδότες όπως έχουν προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία.

Αν δεν έχουμε ανατροπές στην διαγωνιστική διαδικασία, οι συμβάσεις κατασκευής θα πρέπει να σταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση, να αρχίσουν να υπογράφονται και τα έργα να ξεκινήσουν στο πρώτο τρίμηνο του 2018. Σύμφωνα με τις προκηρύξεις των έργων όλες οι εργολαβίες έχουν διάρκεια 42 μήνες.

Το Φυσικό αντικείμενο του συνόλου του έργου είναι το παρακάτω:

Το έργο αφορά στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 km, από τα οποία τα 13,0 km περίπου (Χ.Θ. -0+287,58 έως Χ.Θ. 12+800) αποτελούν διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Ε.Ο. Πάτρα – Πύργος, ενώ τα υπόλοιπα 61,8 km περίπου (Χ.Θ. 12+800 έως Χ.Θ. 74+499) διαμορφώνονται με νέα χάραξη.

Ο αυτοκινητόδρομος προβλέπεται με τετράϊχνη διατομή πλάτους 21,30 m (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14m (4×3,50m)
και Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.).

Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης (parking) με τις συνοδές λωρίδες εισόδου – εξόδου.

Το συνολικό Φυσικό Αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τα εξής:
1.Την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, συνολικού μήκους 74,8 χλμ,
2.Οχτώ (8) Ανισόπεδους Κόμβους: Μιντιλογλίου (Χ.Θ. -0+002), ΒΙ.ΠΕ. (Χ.Θ.6+940), Κάτω Αχαΐας (Χ.Θ. 17+734), Βάρδας (Χ.Θ. 33+036),Κυλλήνης (Χ.Θ. 46+016), Γαστούνης (Χ.Θ. 53+676), Αμαλιάδας (Χ.Θ. 62+679) και Πύργου (Χ.Θ. 73+843).
3. Αποκατάσταση της επικοινωνίας των εκατέρωθεν περιοχών με διάνοιξη παράπλευρου δικτύου (Service Roads) και τμημάτων των οδών που διακόπτονται από τον αυτοκινητόδρομο (Κάθετοι οδοί).
4. Λοιπά συνοδά έργα, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης – περίφραξης, μεγάλα και μικρά τεχνικά έργα (γέφυρες, Άνω και Κάτω Διαβάσεις, οχετοί, τοίχοι, κλπ.), έργα περιβάλλοντος, εγκαταστάσεις οδοφωτισμού, τηλεφωνοδότησης, δικτύων άρδευσης – πυρόσβεσης, χώρους υγιεινής κλπ.
5. Εργασίες που υπολείπονται στα προσφάτως κατασκευασμένα / ημικατασκευασμένα τεχνικά (γέφυρες, Άνω / Κάτω Διαβάσεις, οχετοί) στο πλαίσιο της αρχικής Σύμβασης Παραχώρησης «Μελέτη-Κατασκευή-Χρηματοδότηση-Λειτουργία-Συντήρηση και Εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» για την έντεχνη ολοκλήρωσή τους.
6. Έργα προαιρέσεων, τα οποία αφορούν σε υφιστάμενα οδικά τμήματα και σχετίζονται με τον αυτοκινητόδρομο. Τα έργα αυτά αυξάνουν σημαντικά την απόδοση του οδικού συστήματος, βελτιώνουν και αναβαθμίζουν υφιστάμενους δρόμους εξασφαλίζοντας νέες συνδέσεις του νέου οδικού άξονα με σημαντικά κέντρα της περιοχής (αεροδρόμιο Αράξου, ΒΙΠΕ Πάτρας, Λιμένας Κυλλήνης, Κόμβος Αρχαίας Ολυμπίας,
Αρχαία Ήλιδα κ.λπ.).
7. Σύστημα ελέγχου – εποπτείας και μεταφοράς δεδομένων λειτουργίας του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου (SCADA).
Πέραν των ανωτέρω εργασιών κατασκευής στο αντικείμενο της Πράξης περιλαμβάνονται: απαλλοτριώσεις, εργασίες μετατόπισης – αποκατάστασης δικτύων ΟΚΩ και συνδέσεις με αυτά υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου και δράσεις δημοσιότητας.

Επίσης περιλαμβάνονται αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, που θα εκτελεστούν από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Ηλείας και Αχαΐας.

Πηγή: ypodomes.com

 

Διαβάστε προηγούμενες δημοσίευσεις μας για το θέμα:

 

 Για το θέμα αυτό μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά ΕΔΩ  ΕΔΩ και ΕΔΩ.

Πατρών - Πύργου: Όχι στη νότια χάραξη λέει και το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας

Το ζήτημα της δημοπράτησης της Πατρών - Πύργου συζήτησε η Διοικούσα Επιτροπη του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας σε συνεδρίασή της το βράδυ της Τετάρτης, όπου μεταξύ άλλων διατύπωσε την διαφωνία της με το αίτημα της νότιας χάραξης στο τμήμα Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαγιά.

Στην ανακοίνωση της Διοικούσας Επιτροπής αναφέρονται τα εξής:
"Η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού στο σύνολο του φυσικού της αντικειμένου καθώς και τα συνοδά έργα σύνδεσης της με τους αναπτυξιακούς πόλους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αποτελούν μακροχρόνια Ευρωπαϊκή, Εθνική και Περιφερειακή προτεραιότητα στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του Δικτύου Συνδυασμένων Μεταφορών, η ύπαρξη του οποίου συνιστά θεμελιώδη προϋπόθεση για την οποιαδήποτε αναπτυξιακή προοπτική της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας με διαρκείς παρεμβάσεις έχει αναδείξει τόσο τις διαχρονικές πολιτικές ευθύνες για την καθυστέρηση υλοποίησης του έργου αλλά και τις επιπτώσεις της λεόντειας σύμβασης του 2007 για τα έργα παραχώρησης.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας ήδη από το 2012 είχε προτείνει τον απεγκλωβισμό του Τμήματος «Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» και τη δημοπράτηση του ως δημόσιο έργο, κάτι το οποίο δυστυχώς ενώ ήταν απολύτως εύλογο κρίνοντας από την τότε εικόνα απορρόφησης του ΕΣΠΑ 2007-2013, εντούτοις αυτή η πρόταση υιοθετήθηκε ετεροχρονισμένα με αποτέλεσμα η υλοποίηση του έργου να περάσει αυτούσια στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Σε αυτό το πλαίσιο και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μόνος, εθνικά, βιώσιμος τρόπος χρηματοδότησης του Αυτοκινητοδρόμου «Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας» είναι η ένταξη του στο ΣΕΣ 2014-2020, το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας οφείλει να κάνει τις κάτωθι επισημάνσεις:

 

1. Το σύνολο των, πραγματικά, διαθέσιμων πόρων για την νέα Προγραμματική Περίοδο, ώστε να υλοποιηθούν νέα έργα, θα προσδιορισθεί μετά το «κλείσιμο» του Προγράμματος ΕΣΠΑ 2007-2013 και κατ' επέκταση από το ποια έργα θα ενταχθούν ως μεταφερόμενα στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΣΕΣ 2014-2020

 

2. Η έγκριση του φακέλου συγχρηματοδότησης του έργου του Αυτοκινητοδρόμου «Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας» ως μεγάλο έργο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επομένως η ανάδειξη αναδόχου, δεν θα μπορούσε να γίνει πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2015 για λόγους που σχετίζονται με την αρχιτεκτονική έγκρισης και υλοποίησης του ΣΕΣ 2014-2020.

 

3. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε είναι η υποβολή σχετικού φακέλου ο οποίος θα κάνει σαφή τη λειτουργικότητα του ως Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών στο σύνολο του φυσικού αντικειμένου του. Επομένως, η οποιαδήποτε σοβαρή αλλαγή του φυσικού αντικειμένου του έργου (π.χ αλλαγή χάραξης) συνιστά σοβαρή χρονική μετατόπιση του, η οποία σύμφωνα με τη μέχρι τώρα εμπειρία για έργα οδοποιίας δεν προκύπτει ότι θα είναι λιγότερη από 6 χρόνια έως ότου εγκατασταθεί ανάδοχος για την κατασκευή του. Σε αυτόν το χρονικό ορίζοντα περιλαμβάνονται επιμέρους στάδια υλοποίησης όπως η έγκριση προϋπολογισμού μελέτης, ανάθεση μελέτης, έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ορισμός και εκδίκαση απαλλοτριώσεων, έγκριση νέου προϋπολογισμού του έργου και υποβολή του φακέλου του έργου στην Ε.Ε κλπ, τα οποία είναι ανελαστικά για την υλοποίηση σχετικών έργων. Ειδικά, το στάδιο του ορισμού και της εκδίκασης των απαλλοτριώσεων συνεχίζει να αποτελεί την μεγαλύτερη τροχοπέδη στην έναρξη υλοποίησης των έργων υποδομών. Πρόσθετα, εγείρεται σαφές θέμα για τη διαθεσιμότητα των επιπλέον πόρων τα οποία θα χρειαστούν από την αλλαγή του φυσικού αντικειμένου, καθώς έχει ήδη προεγκριθεί στη υποβολή του σχετικού Τομεακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» και το οποιοδήποτε επιπλέον κόστος απαλλοτριώσεων θα επιβαρύνει, αποκλειστικά, το ήδη συρρικνωμένο ΠΔΕ της χώρας. Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι οποιαδήποτε, θεμελιώδης, τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου του έργου θα εγείρει σοβαρούς κινδύνους απένταξης του έργου από τη νέα Προγραμματική Περίοδο. Αντίθετα, η άμεση βελτίωση/αναβάθμιση των συνδετήριων αξόνων με τους αναπτυξιακούς πόλους της Περιφέρειας (ΒΙΠΕ, Άραξος, Κυλλήνη, Αρχαία Ολυμπία) οφείλει να αποτελεί βασική προτεραιότητα.

 

4. Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου «Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά με την κατασκευή της Σιδηροδρομικής γραμμής «Πάτρα-Πύργος», της οποίας ο προϋπολογισμός κατασκευής είναι ήδη ενταγμένος στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών και ως σιδηροδρομικό έργο αποτελεί προτεραιότητα τόσο για την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και τη Χώρα και την Περιφέρεια. Άλλωστε, η ορθολογική ανάπτυξη Δικτύου Συνδυασμένων Μεταφορών προϋποθέτει την ισοβαρή ολοκλήρωση των επιμέρους Δικτύων (οδικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά, αεροπορικά)

 

5. Το θεσμικό πλαίσιο μελετών και έργων παρ' όλες τις (αποσπασματικές) μεταβολές του και η οικονομική κρίση που έχει πλήξει πρώτα και κύρια τον κατασκευαστικό κλάδο, δημιουργούν ένα επισφαλές περιβάλλον για τη βιωσιμότητα του τεχνικού δυναμικού της χώρας. Χαρακτηριστικό αυτής της κατάστασης είναι οι επαναλαμβανόμενες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου από το 2012 με τις οποίες παρατείνονταν η ισχύς των εργοληπτικών πτυχίων 3ης έως 7ης τάξης. Γίνεται προφανές, ότι η υλοποίηση του όποιου έργου δεν εξαρτάται μόνο από τον τρόπο με τον οποίο δημοπρατείται αλλά και από την πληρότητα των τεχνικών στοιχείων και μελετών, τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού και την αποτελεσματική επίβλεψη υλοποίησης του προς όφελος του Δημοσίου Συμφέροντος.

 

6. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας δεν ήταν ποτέ υπέρ της συγκέντρωσης του τεχνικού αντικειμένου σε μια περιορισμένη ομάδα συντελεστών κατασκευής και μελέτης έργων και δεν προτίθεται να προβεί σε αποσπασματικές θεωρήσεις. Η ανάληψη από πλευράς Κυβέρνησης αποφασιστικών πρωτοβουλιών για τον εξορθολογισμό του συνόλου του πλαισίου υλοποίησης μελετών και έργων αποτελούν βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω, τα οποία άλλωστε αποτελούν και διαχρονικές θέσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

 

7. Η Κυβέρνηση οφείλει να αποκτήσει μια συνολική πολιτική για τη συντήρηση των έργων υποδομής και ανάπτυξης, ώστε να αποφευχθεί η απαξίωση τους στον ορίζοντα του χρόνου.
Από την παραπάνω ανάλυση γίνεται προφανές ότι ο χρόνος λήψης αποφάσεων για όλα τα παραπάνω δεν είναι ουδέτερος ως προς την επίτευξη του παραπάνω σχεδιασμού. Σε αυτήν την κατεύθυνση το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας θα συνεχίσει να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει για την αρτιότερη ολοκλήρωση του μεγάλου και αναγκαίου αυτού έργου όπως και όλων των έργων που χρειάζονται για την έξοδο της Χώρας από την κρίση αλλά και την ουσιαστική ανασυγκρότηση του Παραγωγικού της Μοντέλου Ανάπτυξης.
Share