Νέες πληροφορίες από την Πάτρα μιλούν για πλήρη σύγχυση σε τεχνικούς και εργατικό προσωπικό, αφού τόσο η διαχειρίστρια εταιρεία «Ολυμπία Οδός» όσο και οι κατασκευάστριες «Άκτωρ», «Vinci» κ.ά, μη έχοντας την πλήρη ευθύνη των δυσμενών συνθηκών που διαμορφώνονται γύρω από το έργο, δεν διαψεύδουν την πληροφορία ότι τα εργοτάξια από Ξυλόκαστρο μέχρι και Αμαλιάδα θα κλείσουν στις 20 Απριλίου, με εξαίρεση μόνο τη «Σήραγγα Πλατάνου» στην Ακράτα, όπου οι εργασίες θα συνεχιστούν σταδιακά με την θωράκισή της, αφού σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος περαιτέρω κατολισθητικών φαινομένων και ρηγματώσεων στο χωριό, με πολλαπλές απειλές για κατοικίες αλλά και για κατοίκους. Υπενθυμίζεται επίσης ότι, ανάλογη αναφορά έκανε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Χαράλαμπος Καφύρας.
Αυτή η εξέλιξη βέβαια είναι άκρως εφιαλτική και με περαιτέρω αρνητικές συνέπειες!
Η οποία, σε συνεργασία με τις κοινοπραξίες προωθεί διπλή παρέμβαση:
1. Την άμεση εξόφληση των οφειλών προς τις κατασκευαστικές εταιρείες που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ με εγγυήσεις που θα δώσει το υπουργείο Οικονομικών στα τραπεζικά ιδρύματα προκειμένου να τις χρηματοδοτήσουν και
2. Την προείσπραξη μελλοντικών εσόδων από τα διόδια και ένα μέρος των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων μέσω της μεθόδου της τιτλοποίησης, ώστε να καλυφθούν στο σύνολό τους οι χρηματοδοτικές ανάγκες των έργων ως τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.
Για να προχωρήσει η λύση απαιτείται να συσταθεί εταιρεία ειδικού σκοπού, την οποία θα ιδρύσει το υπουργείο Οικονομικών. Μέσω της εταιρείας το Δημόσιο θα δανεισθεί τα ποσά από τις εμπορικές τράπεζες με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα του κράτους από τα διόδια.
Αυτό όμως που έχουμε “χειροπιαστό” ως τώρα είναι ότι δυστυχώς για τον τόπο μας, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν σχεδίασε και δεν ξεκίνησε ακόμα ούτε ένα καινούργιο αναπτυξιακό έργο, αλλά δεν καταφέρνει να περισώσει ούτε τα σπουδαία εκτελούμενα! Κι αυτή είναι η πραγματικότητα, πέρα από κάθε μικροκομματική στείρα αντιπολίτευση!
Οι τραγικές ευθύνες του κ. Ρέππα και της κυβέρνησης συνολικώς, δεν αθωώνουν (ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ΑΥΤΟ) τους μεγάλους κατασκευαστές για το διαφαινόμενο αδιέξοδο. Ενάμιση χρόνο τώρα, και με αυτές τις συνθήκες, αρνούνται και οι δύο πλευρές να δουν την πραγματικότητα.
Έτσι, φτάσαμε στο σημείο …μηδέν. Και, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, κυβέρνηση και κατασκευαστές… συζητούν. Συζητούν, εδώ και μήνες, συζητούν υπηρεσίες και εταιρείες και… ο διάλογος συνεχίζεται. Μάλιστα, ο Γ. Περιστέρης, πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που συμμετέχει σε δύο τέτοια έργα, σε πρόσφατη επιστολή του στον Ρέππα και στους Παπακωνσταντίνου, Σαχινίδη, προβλέπει συζητήσεις για τουλάχιστον άλλους έξι μήνες!
Ο κατασκευαστικός κόσμος εκφράζει υποτίθεται «κραυγή» αγωνίας για την βιωσιμότητα του κλάδου, θέτει την κυβέρνηση προ των σοβαρών ευθυνών της, διατυπώνει κάποιες προτάσεις για την υπέρβαση της κρίσης, αλλά βέβαια εκφράζει και παράλογες απαιτήσεις. Ουσιαστικά, ένας από τους κλάδους που τα πήραν ΟΛΑ στα τουλάχιστον τελευταία 15 χρόνια, απαιτεί να συμβεί το ίδιο και τώρα!
Προτείνουν π.χ. το Δημόσιο να μην εισπράττει για όσο χρειαστεί το δικό του αντίτιμο επί του διόδου και ταυτόχρονα το Δημόσιο να μπει εγγυητής των δανείων των κατασκευαστικών. Με τα έσοδα του Δημοσίου στο μείον 10%, ζητούν το Κράτος να αρνηθεί σίγουρα και …ζεστά έσοδα του. Κι αν «σκάσει κανόνι» κάποια κοινοπραξία, τότε το Δημόσιο θα κληθεί να ξεχρεώσει τις τράπεζες;
Προφανώς, υπάρχουν λύσεις. Ίσως, δεν είναι εύκολες ούτε για τους μεν, ούτε για τους δε. Π.χ. ας μειώσουν άμεσα και δραστικά τα διόδια και να ακυρώσουν την προείσπραξη διοδίων για έργα που θα κατασκευαστούν. Ή να μπει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εγγυητής των δανείων των κοινοπραξιών, όπως ακούστηκε. Επίσης, μπορεί να δρομολογηθούν νέα έργα υποδομής και να επιταχυνθεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων.