Το iliaoikonomia.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αλμα» Θα είναι κοντά στους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων 2013. Δείτε τις απαντήσεις και τα σχόλια των έμπειρων καθηγητών του φροντιστηρίου «Αλμα».
Σήμερα οι μαθητές του ΕΠΑΛ εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Καλή επιτυχία στους υποψηφίους!
Σχολιασμός
Με το μάθημα της έκθεσης άνοιξε η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων της Γ΄τάξης του ΕΠΑΛ. Το κείμενο που δόθηκε προς εξέταση είναι δοκίμιο του Ξηροτύρη και χαρακτηρίζεται εύληπτο. Η διαδικασία της σύνθεσης της περίληψης θα επιτευχθεί χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία λόγω του ύφους του κειμένου. Οι ασκήσεις είναι προσβάσιμες και αναμενόμενες. Τα ζητούμενα του θέματος της έκθεσης που αφορούν τις αρνητικές συνέπειες της διαφήμισης και τους τρόπους όξυνσης της κριτικής σκέψης των νέων είναι ευδιάκριτα. καθώς ανταποκρίνονται στην αντιληπτική ικανότητα των μαθητών.
Η φιλολογική ομάδα του φροντιστηρίου «ΑΛΜΑ»
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΈΚΘΕΣΗΣ ΕΠΑΛ
Α1. Ο συγγραφέας του κειμένου αναφέρεται στο διττό ρόλο που διαδραματίζει η διαφήμιση στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Αρχικά υποστηρίζει πως η διαφήμιση έχει κυριεύσει όλη την υπόσταση του χάρη στην τεχνολογική ανάπτυξη. Επισημαίνει τους κινδύνους που ελλοχεύουν όταν στοχεύει στην εξαπάτηση και την παραπλάνηση του κοινού με τη δημιουργία επίπλαστων αναγκών. Ταυτόχρονα η διαφήμιση οδηγεί στον υπερκαταναλωτισμό, αφαιρεί την κριτική σκέψη του ατόμου και το μετατρέπει σε άβουλο ον. Τέλος, παρατίθενται και οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να επενεργήσει θετικά στον κοινωνικό τομέα.
Β1. Είναι κοινά αποδεκτό πως η διαφήμιση δεν αποτελεί απλώς έναν οικονομικό παράγοντα αλλά ένα σύνθετο φαινόμενο με προεκτάσεις σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Αξίζει να αναφερθεί ότι συνδράμει σε εκστρατείες με ανθρωπιστικό και κοινωνικό χαρακτήρα και χρηματοδοτεί εθελοντικές πρωτοβουλίες, φιλανθρωπικές εκδηλώσεις και προβάλλει κοινωνικά μηνύματα ευαισθητοποιώντας την κοινή γνώμη. Συνάμα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την ενίσχυση του εμπορίου. Καταλήγοντας η διαφήμιση μπορεί να αποβεί ένας σημαντικός παράγοντας προόδου εφόσον δεν αποβλέπει στην εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων.
B.2. Επίκληση στη λογική με τη χρήση τεκμηρίων (παραδείγματα) : « Εφημερίδες … διαφήμισης».
Β. 3.
α) Διαβαίνει = περνά
Συλλογή = σκέψη
Παρατηρούν = παρακολουθούν
Τεχνητές = πλαστές
Πρόοδο = εξέλιξη
β) αρνηθεί – αποδειχθεί
δικαιολογημένη – αδικαιολόγητη
λογικά – παράλογα
ωφέλιμη -ανώφελη
διαφώτιση – συσκότιση
Β. 4. «Η διαφήμιση … ωφέλιμη» : Θεματική περίοδος
«Να συμβάλλει … αλήθειας» : Λεπτομέρειες
Κατακλείδα : δεν υπάρχει
Γ1. Ανάπτυξη άρθρου
Τίτλος : «Διαφημιστική – κριτική»
Πρόλογος
Κύριο χαρακτηριστικό των σύγχρονων κοινωνιών είναι η επιταχυνόμενη οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη η οποία μέσω της διαφήμισης ωθεί στον υπερκαταναλωτισμό και υποβαθμίζει την πνευματική και κοινωνική φύση των ατόμων. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο να εδραιωθεί η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του ανθρώπου ως άμυνα στους μηχανισμούς υποβολής της διαφήμισης.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
- Προβάλλει πρότυπα κατανάλωσης και τελικά πρότυπα ζωής και αξιών τέτοιων που μεταβάλλουν τον πολίτη σε εύκολο θύμα της απληστίας του κεφαλαίου.
- Η διαφήμιση επιβάλλεται με το να πλήττει καταλυτικά την ελευθερία της βούλησης αλλοτριώνοντας ψυχολογικά τον άνθρωπο.
- Δημιουργεί πλασματικές ανάγκες και αυξάνει το άγχος για την απόκτηση των διαφημιζόμενων προϊόντων.
- Η συνεχής διαφήμιση παραπληροφορεί και αποπροσανατολίζει τον καταναλωτή για την ποιότητα του διαφημιζόμενου προϊόντος.
- Προκαλεί φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, βία και εγκληματικότητα, κυρίως στους νέους, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα καταναλωτικά αγαθά.
- Επιδρά αρνητικά στον ιδεολογικό κόσμο του ανθρώπου: το καταναλωτικό πνεύμα αμβλύνει το ενδιαφέρον του για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Γίνεται υλιστής, ενώ απομακρύνεται από κάθε είδους ανώτερα ιδανικά και αξίες.
- Ευτελίζει την προσωπικότητα του ατόμου με την κακή αλλά και την προσβλητική χρησιμοποίηση των ατόμων και κυρίως του γυναικείου φύλου και τη γελοιοποίηση των σχέσεων και συναισθημάτων.
- Προκαλεί αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον: οι αφίσες ρυπαίνουν, καταστρέφουν και αλλοιώνουν την αισθητική του φυσικού τοπίου. Επίσης με τη μεγιστοποίηση της παραγωγής εξαντλούνται οι φυσικοί πόροι.
- Η διαφήμιση ωραιοποιεί τη ζωή, καλύπτει τις άσχημες πλευρές της, διαστρεβλώνει την αλήθεια και παρουσιάζει στον άνθρωπο έναν εξωπραγματικό, πλαστό κόσμο.
- Κακοποιεί τη γλώσσα, με τη συνθηματική χρήση της και την πληθώρα ξενικών στοιχείων.
- Επιβαρύνει δυσανάλογα την τιμή των προϊόντων.
- Διεγείρουν επιθυμίες που δεν θα είχαν προτεραιότητα, αν δεν υπήρχε η συγκεκριμένη διαφήμιση.
- Δημιουργούν ή δίνουν έμφαση σε αρνητικές αξίες, όπως η φιλαρέσκεια και η ματαιοδοξία.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
- Παιδεία: διαμόρφωση ελεύθερων, πολυδιάστατων προσωπικοτήτων με ευρύτητα σκέψης και αυτόνομης βούλησης, ορθή διαμόρφωση των προτεραιοτήτων του.
- Το σχολείο οφείλει να διαμορφώνει ανθρώπους με αδέσμευτη και πλατιά σκέψη, διορατική ικανότητα και ισχυρότατη κρίση.
- Η παροχή καταναλωτικής αγωγής και η εκπαίδευση των νέων στον έλεγχο και την επεξεργασία των πληροφοριών με την διαμόρφωση υποψιασμένων καταναλωτών.
- Οικογένεια: καλλιέργεια πνεύματος ολιγάρκειας, εγκράτειας και αυτάρκειας. Ανάπτυξη της αίσθησης του μέτρου και του εφικτού στις επιθυμίες. Τα παιδιά πρέπει να διαπαιδαγωγούνται με ένα σύστημα αξιών που να αναδεικνύει την αναγκαιότητα γόνιμης αμφισβήτησης στα προβαλλόμενα διαφημιστικά μηνύματα.
- Τα ΜΜΕ με την προβολή ενημερωτικών εκπομπών που αφυπνίζουν τις συνειδήσεις και διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες του ατόμου οξύνοντας την κριτική ικανότητα των νέων.
- Πνευματικοί άνθρωποι: συμβολή στη διαμόρφωση μιας νέας βιοθεωρίας και κοσμοαντίληψης που θα διασφαλίζει την εσωτερική ισορροπία του ανθρώπου και θα στοχεύει στη δημιουργία μιας κοινωνίας με ανθρωπιστικά ιδεώδη και ανάλογους προσανατολισμούς, στοιχεία απαραίτητα για την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας του ατόμου.
- Συνειδητοποίηση από το άτομο ότι η ποιότητα ζωής και η πραγματική του ευτυχία δεν ταυτίζεται με την απόκτηση πληθώρας υλικών αγαθών.
- Στροφή του ατόμου σε πνευματικά ενδιαφέροντα που αποτελούν στην ασπίδα στις εφήμερες και επιφανειακές απολαύσεις των διαφημιστικών μηνυμάτων.
- Ανάπτυξη του διαλόγου από τους φορείς αγωγής που οδηγεί σε πολυπρισματικό τρόπο σκέψης και κατ’ επέκταση στην κριτική.
- Αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να ωθεί τους νέους σε ανάληψη εργασιών που σχετίζονται με ρεαλιστικούς στόχους προκειμένου να μάθουν να σταθμίζουν με επιμέλεια όλους τους παράγοντες και τις συνέπειες των πράξεών τους.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Εν κατακλείδι η διαφήμιση επενεργεί αρνητικά στον άνθρωπο επηρεάζοντας κάθε τομέα της δραστηριότητας του. Είναι αναγκαία λοιπόν η διαμόρφωση της κριτικής σκέψης μέσω των φορέων αγωγής που θα αρθούν στο ύψος του ρόλου τους και θα συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κοινωνίας ελεύθερα σκεπτόμενων πολιτών.
Επιμέλεια απαντήσεων:
Βλάσση Μιμίκα
Βόλαρη Ξακουστή
Λούπη Βασιλική
Παναγοπούλου Πένυ
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπανγιωτοπούλου Όλγα
Σαργέντης Κωνσταντίνος
Δείτε τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας (Ημερήσια) εδώ: