Στα σοβαρά προβλήματα που όπως τονίζεται «εξακολουθούν να ταλανίζουν και τελικώς να θανατώνουν τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους εμπόρους, σε σχέση με τον ΟΑΕΕ» επανέρχεται το Επιμελητήριο Ηλείας, στέλνοντας και νέα επιστολή προς τον Υπουργό Εργασίας κ. Ιωάννη Βρούτση και την Δκτρια του ΟΑΕΕ κα Γεωργία Κωτίδου.Στην επιστολή αυτή κατατίθενται προτάσεις για την κοινωνική ασφάλιση εμπόρων – επαγγελματιών όπως και συγκεκριμένες θέσεις για τη ρύθμιση των οφειλών. Σημειώνεται ότι παρόμοιες προτάσεις έχει στείλει ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Κώστας Νικολούτσος εδώ και περίπου έναν χρόνο, από τον Αύγουστο του 2013, διαβλέποντας έγκαιρα τις δυσκολίες και το αδιέξοδο που ερχόταν για τους ανθρώπους της αγοράς.Ειδικότερα στο επικαιροποιημένο έγγραφο του ΕΒΕ που ήδη έχει κοινοποιηθεί αρμοδίως, τονίζονται μεταξύ άλλων τα εξής:Η οικονομική κρίση, η ύφεση και ότι συνεπάγεται αυτών είχαν ως αποτέλεσμα να καταστραφούν επιχειρήσεις με σημαντική προσφορά για τις αγορά , σε τζίρο , σε συναλλαγή , σε απασχόληση εργατικού δυναμικού , σε τεχνογνωσία , κτλ και να οδηγηθούν σε αδιέξοδο . Το καταδικαστικό νέο φορολογικό σύστημα που εφαρμόζεται πλέον , απαιτώντας φόρους από το πρώτο ευρώ, τα τέλη επιτηδεύματος, η κατάργηση των φοροαπαλλαγών , τα υπέρογκα πρόστιμα, είναι απλά λίγα από τα χτυπήματα που έχουν συντελέσει σε δραματική μείωση στους τζίρους ,και σε συνδυασμό με τη σημαντική αύξηση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων ?ιδιαίτερα των ληξιπρόθεσμων – έχουν οδηγήσει σε «λουκέτα» προκαλώντας αλυσιδωτά προβλήματα κυρίως από απώλειες θέσεων εργασίας και πολύτιμων πόρων για την οικονομία μας . Παράλληλα οι τόσο παραγωγικές αυτές τάξεις για την εθνική μας οικονομία διαρκώς γίνονται δέκτες δυσάρεστων ειδήσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ταμείου που μιλούν για διαδικασίες εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων του , με στόχο τη δημιουργία ενός αποθεματικού για την πορεία και βιωσιμότητα του Ταμείου αλλά και την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών . Γεγονός που καλλιεργεί βάσιμες σκέψεις για κατάρρευση του ασφαλιστικού φορέα και απώλεια των ήδη καταβλημένων εισφορών τους , που ήδη με δυσκολία έχουν εναποθέσει , προσδοκώντας τη συνταξιοδότηση τους , που πλέον εκτός από συρρικνωμένη φαντάζει και αβέβαια . Ελάχιστοι είναι πλέον οι έμποροι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που μπορούν να ανταποκριθούν στα υπέρογκα ποσά των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων και να είναι ταμειακά συνεπείς , με αποτέλεσμα πέραν της απώλειας της ασφαλιστικής τους ενημερότητας , και την κατάργηση της ιατροφαρμακευτικής τους κάλυψης.Αντιλαμβάνοντας τις δυσμενείς προεκτάσεις από τη συντήρηση και αναπαραγωγή του προβλήματος, για μία ακόμη φορά παίρνουμε το θάρρος με την εμπειρία που έχουμε από την λειτουργία της αγοράς στο Νομό μας και από την εκπροσώπηση των συναδέλφων μας στην οποία μας έχουν τάξει, και επανερχόμαστε στις προτάσεις – λύσεις που είναι ρεαλιστικές και ήδη είχαμε προτείνει ,με σκοπό να ρυθμίσουν τα ασφαλιστικά θέματα των εμπόρων, με αμοιβαίο όφελος τόσο για το κράτος και τον Οργανισμό, όσο και για τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Συγκεκριμένα, προτείνουμε τα εξής:Ρύθμιση ΟφειλώνΤο πρώτο που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι το πρόβλημα χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρηματιών, οι οποίοι έχουν οφειλές προς τον ΟΑΕΕ, με αποτέλεσμα αφενός να μένουν ανασφάλιστοι, αφετέρου να καταλήγουν να «πνίγονται» τελικά από το χρέος και τις προσαυξήσεις. Παράλληλα, οι επάλληλες ρυθμίσεις δεν βοηθούν και αποδεικνύονται αναποτελεσματικές, με αποτέλεσμα να καθίσταται -σχεδόν αμέσως μετά την εισαγωγή τους- άμεση η ανάγκη αντικατάστασής τους με νέα ρύθμιση. Μετά την διαπίστωση του προβλήματος αυτού, που θέτει τους ασφαλισμένους εκτός ασφαλιστικού συστήματος και αποτελεί βρόγχο για το Ταμείο μας, επιβάλλεται να σχεδιαστεί μόνιμη και σταθερή ρύθμιση των ίδιων ασφαλιστικών εισφορών των συναδέλφων μας προς τον ΟΑΕΕ. Τα δεδομένα της πρότασης είναι τα εξής:? Υπάρχει μία πολυπληθής κατηγορία ασφαλισμένων οι οποίοι αφενός έχουν ώριμα χρέη, αφετέρου δεν μπορούν να καταβάλουν αυξημένες δόσεις (ποσά κάλυψης ρυθμίσεων και τρέχουσες εισφορές). Μπορούν ωστόσο να καταβάλλουν τις τρέχουσες εισφορές τους.? Οι παρελθοντικές οφειλές που εκκρεμούν μέχρι την ημέρα υποβολής της αίτησης ρύθμισης κεφαλαιοποιούνται και παύουν να υπολογίζονται για την χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας και αποτελούν αντικείμενο ξεχωριστής διευθέτησης.? Να αφαιρεθούν από τις οφειλόμενες εισφορές τα ποσά που αναλογούν στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη του χρονικού διαστήματος που δεν παρασχέθηκαν.? Καταβάλλονται κανονικά οι τρέχουσες δόσεις και διατηρείται η ασφάλιση και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη του ασφαλισμένου.? Για το ενιαίο κεφάλαιο των οφειλόμενων εισφορών εισάγεται διαρκής και ανοιχτή ρύθμιση, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ασφαλισμένο, με δική του πρωτοβουλία, οποτεδήποτε και για 3 φορές:- Την πρώτη φορά που κάνει χρήση, ο επιχειρηματίας, μαζί με τις τρέχουσες εισφορές, απλά καταβάλλει μέρος των οφειλόμενων δόσεων, επικαιροποιημένων και προσαρμοσμένων στο επίπεδο του χρόνου των καταβολών, χωρίς προσαυξήσεις.- Για τις δυο περιπτώσεις εάν ο οφειλέτης εκπέσει από την πρώτη και την δεύτερη ρύθμιση οι συνολικές προσαυξήσεις του χρέους να μην υπερβαίνουν το 50%.
? Για το χρονικό διάστημα της ρύθμισης να δοθεί η δυνατότητα να επιλεγεί κατώτερη κατηγορία έτσι ώστε να μπορεί ο ασφαλισμένος να καταβάλλει τις εισφορές του. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για τα οικονομικά του οργανισμού και είναι προτιμότερο από την μη καταβολή και στην σημερινή εποχή όπου η σχέση εισφορών και παροχών δεν είναι η καλύτερη. ? Στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος επιχειρηματίας δεν μπορέσει να κάνει χρήση του παραπάνω διακανονισμού του χρέους, τότε, εξακολουθώντας να καταβάλλει κανονικά τις τρέχουσες δόσεις του, παραμένει εντός ασφαλιστικού συστήματος και όταν συμπληρώσει την συντάξιμη ηλικία, αποτιμάται η αναλογικότητα των εισφορών που οφείλονται και αυτών που έχουν αποδοθεί και ακολούθως υπολογίζεται το τελικό ποσό της σύνταξης που θα καταβληθεί. Περαιτέρω ρύθμιση για την βελτίωση της θέσης του συνταξιούχου πλέον, με κοινή συμφωνία, δεν αποκλείεται. ? Οι ρυθμίσεις που προτείνουμε είναι μια λύση ανάγκης για να κρατηθεί το ταμείο και να μπορούν οι ασφαλισμένοι καταβάλλουν τις εισφορές τους. Ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να τεθούν προϋποθέσεις που αποδυναμώνουν και καθιστούν ανεφάρμοστα τα μέτρα αυτά όπως φορολογική ενημερότητα μελέτες βιωσιμότητας κ.λ.π. Σε διαφορετική περίπτωση θα εμπλακούμε σε έναν κυκεώνα αλληλοσυγκρουόμενων διατάξεων και προτεραιοτήτων χωρίς αποτέλεσμα. Έχοντας κατά νου τα οικονομικά προβλήματα του ΟΑΕΕ και την άμεση ανάγκη ρευστότητας που έχει, προτείνω να εισαχθεί διάταξη, η οποία θα επιτρέπει σε όποιον οφειλέτη το επιθυμεί να καταβάλλει εφάπαξ, για μία φορά και μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2013 τα ποσά που χρωστάει, χωρίς προσαυξήσεις και με έκπτωση 20% επί του κεφαλαίου. Είναι προφανές ότι στόχος της πρότασης αυτής δεν είναι η επιβράβευση των ασυνεπών ασφαλισμένων αλλά η αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων ρευστότητας και η επιβίωση του Ταμείου μας.? Σκόπιμο θα ήταν να εξεταστεί η δυνατότητα επέκτασης των προτάσεων αυτών και στις καθυστερούμενες και οφειλόμενες εισφορές των μικρομεσαίων εργοδοτών προς το ΙΚΑ.? Παράλληλα, ήρθε πλέον η ώρα να ανταμειφθεί ο συνεπής ασφαλισμένος, που καταβάλλει κανονικά και εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών τις ιδιαίτερα υψηλές εισφορές του προς τον Οργανισμό: Η εμπρόθεσμη καταβολή του επιχειρηματία που δεν έχει οφειλές στον ΟΑΕΕ, να συνεπάγεται αμέσως και αυτόματα έκπτωση 5% επί του συνόλου των καταβληθέντων εισφορών στο τέλος του έτους. Πέραν αυτών, πρέπει γενικά να εξεταστεί το θέμα του υψηλού μη μισθολογικού ασφαλιστικού κόστους για τον μικρομεσαίο εργοδότη, ανεξάρτητα από την συνέπειά του ή την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων καταβολής. Είναι ώριμες οι συνθήκες για μία γενική μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, η οποία θα μειώσει το εργατικό κόστος και θα καταπολεμήσει την ανεργία αποτελεσματικά. Η μείωση του μη μισθολογικού κόστους κατά 10% μπορεί αντίστοιχα να μειώσει θεαματικά το γενικότερο μισθολογικό κόστος και να δώσει την αναγκαία ώθηση για μία ανάκαμψη της εργασίας γενικότερα.
Αναστολή Κατασταλτικών ΜέτρωνΓια τον ΟΑΕΕ ισχύει η παγκόσμια πρωτοτυπία, όταν ο οφειλέτης οφείλει προσωπικές εισφορές (και όχι εισφορές τρίτων), εκτός του ότι χάνει την ασφάλιση και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, διώκεται και ποινικά και μπαίνει φυλακή.Είναι πια ώριμος ο χρόνος για την αντικατάσταση αυτού του άδικου και αναχρονιστικού μέτρου από τα αστικά μέσα δικαστικής συνδρομής κατά του οφειλέτη. Εναλλακτικά και για την διαφύλαξη σχετικά καλού κλίματος στην αγορά, προτείνουμε να ανασταλεί κάθε ποινική δίωξη από τα αρμόδια τμήματα του ΟΑΕΕ, τουλάχιστον έως 31-12-2014.
Άλλες προτάσεις για τον Οργανισμό
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου έχει διαμορφώσει και ένα επιπρόσθετο πλάνο προτάσεων με στόχο την επίλυση, λειτουργικών προβλημάτων του ΟΑΕΕ και ειδικότερα.”Πρέπει να σχεδιαστεί εξ’ αρχής η διατήρηση και βιωσιμότητα του δημόσιου και αναδιανεμητικού χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης. Η πορεία αυτή προϋποθέτει προ πάντων την διαρκή, επαρκή και συνεπή χρηματοδότηση του ΟΑΕΕ από τον προϋπολογισμό και απόδοση των οφειλομένων προς αυτόν, ωστόσο αυτό δεν αρκεί: Είναι πλέον αναγκαίο να εξεταστούν και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης του Οργανισμού.”
– Η Πολιτεία οφείλει να διαφυλάξει την έξωθεν καλή μαρτυρία της σε σχέση με την διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας υπέρ των αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων (παρ. 2 άρθρου 44 ν. 3986/2011). Υφίσταται ανησυχία στον εμπορικό κόσμο για το που πραγματικά κατευθύνονται τα χρήματα που οι ελεύθεροι επαγγελματίες πληρώνουμε πλέον από το υστέρημά μας για την ενίσχυση των ατυχησάντων συναδέλφων που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους. Είναι αναγκαίο για την διατήρηση της ασφαλιστικής συνείδησης να διασφαλιστεί ότι τα κεφάλαια του ειδικού λογαριασμού πράγματι θα καταβάλλονται σε αυτούς που διέκοψαν την δραστηριότητά τους και δεν θα ξοδεύονται για άλλους σκοπούς.
– Η παραμονή μικρών επιχειρήσεων στις περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων, μπορεί να συνεπάγεται απώλεια εσόδων για τον Οργανισμό, είναι όμως απαραίτητη για την παραμονή των επιχειρήσεων στους τόπους τους, την τόνωση της μικρής τοπικής οικονομίας και την διατήρηση του κοινωνικού ιστού στις απομονωμένες ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Κατά συνέπεια, οι εξαιρετικές αυτές ρυθμίσεις αποτελούν κοινωνική προτεραιότητα και πρέπει πάση θυσία να διατηρηθούν.
– Ο ΟΑΕΕ πρέπει να εκσυγχρονιστεί, να αναδιαρθρωθεί και να εξορθολογιστεί διοικητικά και λειτουργικά. Να δημιουργηθεί επιτέλους ένα on line μηχανογραφικό σύστημα με πλήρη διασύνδεση των περιφερειακών υπηρεσιών και προφανή σκοπό την άρση της ελλειμματικής ενημέρωσης, της γραφειοκρατίας, των καθυστερήσεων και την ταχύτερη απονομή σύνταξης. Τα έξοδα για την εγκατάσταση του συστήματος θα αποσβεστούν σχεδόν άμεσα από τα πολλαπλά οφέλη που θα συνεπάγεται η λειτουργία του.
– Να αναβαθμιστούν και να ισχυροποιηθούν οι Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές του Οργανισμού. Έχουν αποδείξει τόσο την λειτουργικότητα όσο και την αποτελεσματικότητά τους, αποτελώντας εναλλακτικές και φθηνές λύσεις για τον ασφαλισμένο, ενώ έχουν μειώσει σημαντικά τον όγκο των διοικητικών προσφυγών που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός.
– Να αξιοποιηθεί επιτέλους η ακίνητη περιουσία του Οργανισμού με κάθε μέσο και να απλοποιηθεί η διαδικασία αυτής της αξιοποίησης.