Η οικονομική κατάσταση του μέσου Έλληνα στη δύσκολη αυτή εποχή που διανύουμε επιβάλλει ενδελεχή έρευνα πριν την πραγματοποίηση οποιασδήποτε αγοράς. Τα βασικότερα κριτήρια για την έρευνα αγοράς είναι η τιμή και η ποιότητα του κάθε προϊόντος όπως όμως και η εξυπηρέτηση που θα δεχτούμε πριν (sales service) αλλά πολύ βασικότερα και μετά την αγορά του (after sales service).
Το e shopping προσφέρεται σαν ένα παγκόσμιο πολυκατάστημα στην διάθεση του καταναλωτή και να τον εξυπηρετήσει με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να ενημερώνεται και για κάθε προιόν , να συγκρίνει τιμές, να συγκρίνει την ποιότητα και στο τέλος να αποκτήσει σύντομα και οικονομικά οποιοδήποτε προϊόν.
Το διαδίκτυο και οι ηλεκτρονικές αγορές δεν έχουν περιορισμό. Ο καταναλωτής μπορεί να αναζητήσει όλες τις κατηγορίες των προϊόντων, από τρόφιμα, ρούχα αξεσουαρ μέχρι gadgets, βιβλία και ότι γενικότερα διατίθεται στην αγορά.
Η ολοένα αυξανόμενη χρήση των on line αγορας προϊόντων ωθεί την τεχνολογία σε μια κατεύθυνση αναβάθμισης των λογισμικών και των ηλεκτρονικών περιβαλλόντων διάθεσης των προϊόντων που διαθέτουν τα E-shop, ώστε οι αγορές να γίνονται με ασφάλεια και να καλύπτουν όλες τις ανάγκες του καταναλωτη.
Ο βασικότερος ενδοιασμός για την πραγματοποίηση αγορών μέσω Internet, σχετίζεται με την ασφάλεια της συναλλαγής και κατά δεύτερο λόγο με την εμπειρία αγοράς και τη σωστή επιλογή.
Στην περίπτωση των ασφαλών συναλλαγών πέρα από την χρήση της πιστωτικής κάρτας υπάρχει και αντακαταβολή ή ακόμα και η παραλαβή από το κατάστημα των προϊόντων και η άμεση εξόφλησή του ή ακόμα και η χρήση προπληρωμένων πιστωτικών καρτών!
Αναλυτικότερα, πρόσφατη μελέτη δείχνει πως, οι καλύτερες τιμές και η εξοικονόμηση χρόνου θεωρούνται από τους καταναλωτές στην ελληνική αγορά τα κυριότερα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών, όπως αποκαλύπτει η έρευνα «MasterCard Barometer».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το πλαστικό χρήμα αποτελεί τον βασικό τρόπο πληρωμής στις ηλεκτρονικές αγορές.
Οι καταναλωτές τοποθετούν στα κυριότερα πλεονεκτήματα που προσφέρονται μέσω των διαδικτυακών αγορών τις καλύτερες τιμές και προσφορές (66%) σε σύγκριση με τα καταστήματα, αλλά και τη δυνατότητα εξοικονόμησης χρόνου (20%). Ακολουθεί η ανεξάντλητη ποικιλία σε προϊόντα (9%), η οποία αποτελεί για το καταναλωτικό κοινό άλλο ένα σημείο υπεροχής των ηλεκτρονικών αγορών έναντι αυτών σε καταστήματα.
Παρά το γεγονός ότι δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, η έρευνα έδειξε ότι ενώ και τα δύο φύλλα αντιλαμβάνονται εξίσου τα διάφορα πλεονεκτήματα των online αγορών, οι άντρες φαίνεται να τις εκτιμούν λίγο περισσότερο, πιστεύοντας σε μεγαλύτερο ποσοστό από τις γυναίκες ότι το Internet προσφέρει καλύτερες τιμές (54%) και προσφορές (24%), καθώς και πολύ μεγάλη ποικιλία προϊόντων (11%) έναντι των μεμονωμένων φυσικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές στην ελληνική αγορά φαίνεται να είναι κατά ένα μεγάλο ποσοστό (40%) από πολύ έως αρκετά θετικά προκείμενοι προς τις αγορές μέσω Internet. Υπάρχει, όμως, παράλληλα και μια σημαντική μερίδα ερωτηθέντων (38%) οι οποίοι εμφανίζονται ουδέτεροι προς τις ηλεκτρονικές αγορές. Κυριότεροι λόγοι θα μπορούσαν να είναι η χαμηλή εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές αγορές, είτε ότι δεν τους είναι ξεκάθαρα τα πλεονεκτήματά τους. Σημαντικά μικρότερο εμφανίζεται το ποσοστό εκείνων που είναι αρνητικοί προς τις ηλεκτρονικές αγορές (24%).
Οσοι κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου επιλέγουν το πλαστικό χρήμα ως το κυριότερο μέσο πληρωμών. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν πως χρησιμοποιούν πρωτίστως τις πιστωτικές κάρτες για τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές (38%), ενώ σαν εναλλακτικό τρόπο πληρωμής με κάρτα προτιμούν τις προπληρωμένες (26%). Μια σημαντική ομάδα ερωτηθέντων, επίσης, συνηθίζει να πληρώνει με αντικαταβολή (38%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σχεδόν ένας στους πέντε (18%) έχει κάνει κάποια αγορά μέσω Internet τους τελευταίους 6 μήνες. Οι πιο συχνοί online shoppers, φαίνεται να είναι κυρίως άνδρες και κοινό νεότερων ηλικιών 18-34 ετών. Το 41% του πληθυσμού αν και είναι χρήστες Internet δεν έχει κάνει κάποια online αγορά το τελευταίο 6μηνο.
Οσον αφορά στα είδη προϊόντων που το εξεταζόμενο κοινό έχει αγοράσει μέσω Internet το τελευταίο εξάμηνο, αυτά είναι κυρίως αεροπορικά-ακτοπλοϊκά εισιτήρια (27%), ρούχα και αξεσουάρ (23%), gadgets (24%) καθώς και computer hardware (25%). Ακολουθούν τα ηλεκτρικά είδη (18%) αλλά και οι κρατήσεις ξενοδοχείων (14%).
Σχετικά με τα μειονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, το 46% πιστεύει ότι όταν αγοράζεις προϊόντα μέσω Internet δεν μπορείς να τα ελέγξεις τόσο καλά, όσο όταν τα αγοράζεις από φυσικό κατάστημα. Ακολουθεί ο φόβος για υποκλοπή στοιχείων κάρτας (27%), ενώ μια σημαντική μερίδα των καταναλωτών θεωρεί ως μειονέκτημα το φόβο που νιώθει για πιθανή διαρροή προσωπικών του στοιχείων (12%).
Από τα παραπάνω συμπαιρένουμε πωε οι ηλεκτρονικές αγορές, πέρα από κάποιους ενδοιασμούς που μπορεί να δημιουργεί, έχει γίνει ένα καθημερινό όπλο εξοικονόμισης χρόνου και χρήματος καθώς προσφέρει επίσης ένα παράθυρο προς μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων με άμεση πρόσβασή τους στον καταναλωτή με το πάτημα ενός κουμπιού!