Ύστερα από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ για το έτος 2012 η Ελλάδα σημείωσε πτώση 17 θέσεων από τον προηγούμενο διαγωνισμό, το 2009, και κατέλαβε την 42η θέση.
Αναλυτικότερα, ο μέσος όρος των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών μειώθηκε και στα τρία γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, κατανόηση κειμένων) και βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των ανεπτυγμένων κρατών απέχοντας από τον πανευρωπαϊκό στόχο για μείωση του ποσοστού των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις κάτω από το 15% του συνόλου.
Επιπλέον, παρατηρείται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών όπου το χάσμα στις επιδόσεις των δύο φύλων διευρύνεται, καθώς τα κορίτσια παρουσιάζουν κατά μέσον όρο καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια. Παράλληλα, τα παιδιά μεταναστών φαίνεται να αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες σε υψηλότερο ποσοστό από τα παιδιά με γονείς Έλληνες ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην προσχολική εκπαίδευση καθώς οι μαθητές που δεν πήγαν νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό παρουσιάζουν δυσκολίες στην κατανόηση των μαθηματικών.
Με αφορμή την ανωτέρω δημοσιοποίηση ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κ. Γιώργος Παναγιωτόπουλος προχώρησε στην εξής δήλωση: « H μειωμένη επίδοση των Ελλήνων μαθητών, όπως παρουσιάστηκε από τα αποτελέσματα του PISA 2012, δεν αποτελεί αποκλειστικό αξιολογικό δείκτη της ποιότητας της σύγχρονης ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Οι Έλληνες μαθητές, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία η οποία έχει επιδράσει καθοριστικά στην καθημερινότητά τους με έναν, όχι πάντα, θετικό τρόπο, δεν μένουν απαθείς και αδρανείς μπροστά σε αυτήν την νέα πραγματικότητα. Συνεχίζουν δυναμικά την προσπάθεια που καταβάλουν, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα στην πορεία τους για τη γνώση, τη δημιουργία και την ολοκλήρωση, στέλνοντας το δικό τους ηχηρό μήνυμα με τη συμμετοχή και τη διάκρισή τους σε Πανελλήνιους , Πανευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους μαθητικούς αγώνες.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μόλις πριν μερικές μέρες, κατά τη διεξαγωγή της Παγκόσμιας Ολυμπιάδας Ρομποτικής στη Τζακάρτα της Ινδονησίας εκπροσωπήθηκε το 44ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών την 7η θέση στην κατηγορία Δημοτικού Σχολείου ανάμεσα σε 392 ομάδες από 39 χώρες. Επίσης, στο 18ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής 2013 της εταιρίας Αστρονομίας και Διαστήματος, στον οποίο συμμετείχαν μαθητές Λυκείων από ολόκληρη την Ελλάδα, διακρίθηκε με έπαινο μαθητής του Πειραματικού Γενικού Λυκείου ΑΕΙ Πατρών. Επιπλέον, μαθητές και των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων συμμετέχουν ενεργά κάθε χρόνο στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς «Λυσίας», «Θαλής», της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, καθώς και στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό φιλοσοφικού δοκιμίου και σημειώνουν υψηλές επιδόσεις.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως απόφοιτοι των Ελληνικών Πανεπιστημίων γίνονται δεκτοί τόσο για μεταπτυχιακές σπουδές όσο και για άλλες ερευνητικές δράσεις σε ερευνητικά ινστιτούτα ενώ Έλληνες επιστήμονες διακρίνονται και βραβεύονται για την επιστημονική τους κατάρτιση, τη μεθοδικότητα και τις καινοτόμες ιδέες σε όλο το φάσμα των επιστημών, τόσο των ανθρωπιστικών όσο και των θετικών.
Ως εκ τούτου, η ανάγνωση και η ερμηνεία των προαναφερθέντων αποτελεσμάτων δεν μπορεί, και δεν πρέπει, να μείνει σε αυστηρώς στενά όρια αλλά οφείλει να συμπεριλάβει το σύνολο των παραμέτρων της σύγχρονης ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας».