«Βροχή» ερωτημάτων για την Ολυμπία Οδό έθεσε ο Βουλευτής Ηλείας της ΝΔ Γιώργος Κοντογιάννης προς τον αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης κ. Σταύρο Καλογιάννη κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης που έγινε τη Δευτέρα στη Βουλή.
Ο πρώην Υφυπουργός Απασχόλησης, αφού αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η απόφαση της Κυβέρνησης να μην προχωρήσει η κατασκευή της Ολυμπίας Οδού στην Ηλεία και να σταματήσει στην Πάτρα αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη της περιοχής, για την οικονομία γενικότερα, το εμπόριο, τις μεταφορές, τον τουρισμό, τη γεωργία, την κτηνοτροφία-δυσμενείς επιπτώσεις που επεκτείνονται σε ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα αλλά και στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, καθώς η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά έχουν πρόσβαση μέσω Κυλλήνης-έθεσε μια σειρά από ερωτήματα προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης κ. Σταύρο Καλογιάννη:
Συγκεκριμένα, ο Γιώργος Κοντογιάννης επεσήμανε τα εξής:
- Πώς είναι δυνατόν να ανακοινώνει η Κυβέρνηση μονομερώς την περικοπή ενός ευρωπαϊκού δικτύου το οποίο συγχρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Μήπως με τον τρόπο αυτό τίθεται σε κίνδυνο η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού ως γνωστόν χρηματοδοτεί μόνο ευρωπαϊκά δίκτυα;
- Πώς θα υπάρξει απόσβεση των έργων που έχουν κατασκευαστεί στην περιοχή με κοινοτικούς πόρους – μέσω του ΕΣΠΑ, όπως λιμάνια ή διάφοροι άλλοι δρόμοι – αν δεν υπάρχουν δίκτυα που εξασφαλίζουν την πρόσβαση σε αυτά;
- Πώς είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί το brand name της Αρχαίας Ολυμπίας, αν δεν υπάρχει πρόσβαση στην Αρχαία Ολυμπία;
- Τι είδους διαπραγμάτευση έγινε; Είναι δυνατόν οι κοινοπραξίες να προτείνουν στην Κυβέρνηση τι θα κάνει αναφορικά με τα έργα υποδομής και μετά να γίνεται η συζήτηση με τις τράπεζες;
- Πώς είναι δυνατόν να γίνονται τόσο σημαντικές ανακοινώσεις, τη στιγμή που δεν έχει εξαντληθεί ο διάλογος και προφανώς η Κυβέρνηση δεν έχει αξιοποιήσει όλα της τα διαπραγματευτικά ατού, όπως το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την αναχρηματοδότηση των τραπεζών, που θα γίνει με τη λήψη της νέας δόσης;
- Η μετατόπιση χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα κατασκευής του τμήματος από Πάτρα και κάτω έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζει το φυσικό αντικείμενο της σύμβασης, γεγονός που μπορεί να εγείρει θέματα ανταγωνισμού από τους διεκδικητές του έργου κατά τον αρχικό διαγωνισμό.
- Κατανοούμε όλοι ότι η οικονομική συγκυρία είναι πάρα πολύ δύσκολη, αλλά η εμμονή ότι έχουν μειωθεί τα διόδια κατά 45%, ουσιαστικά εκφράζει μια παραδοχή ότι δεν θα βγούμε ποτέ από την κρίση. Από την κρίση όμως θα βγούμε καθώς η τουριστική κίνηση θα αυξηθεί.
- Είναι στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης να αναπτυχθεί το δυτικό τμήμα της Πελοποννήσου και τουριστικά και ως προς τον πρωτογενή τομέα. Πώς θα επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι χωρίς οδικά δίκτυα και διευκόλυνση της πρόσβασης;
- Ως προς το θέμα των απαλλοτριώσεων, προκύπτουν σημαντικά ζητήματα που εντείνουν περαιτέρω την κοινωνική ένταση. Συγκεκριμένα, τι θα συμβεί με τους ιδιοκτήτες γης που δεσμεύθηκε η περιουσία τους τα τελευταία χρόνια για το έργο; Το 80% των ιδιοκτησιών που έχουν απαλλοτριωθεί είναι αγροτικές.
Η απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, περιορίστηκε σε μια γενικότερη αναφορά σε ό,τι αφορά στα έργα με συμβάσεις παραχώρησης και δεν προχώρησε στην απάντηση των καίριων ερωτημάτων που έθεσε ο Γιώργος Κοντογιάννης. Ο κ. Καλογιάννης επέμεινε ωστόσο ότι το φυσικό αντικείμενο του έργου δεν πρόκειται να αλλάξει.
Μεταξύ άλλων ο κ. Καλογιάννης είπε: «Θέσατε, αγαπητέ συνάδελφε, μέσα σε τρία λεπτά δεκάδες ερωτήματα. Αυτό αποδεικνύει το πόσο σύνθετο είναι το πρόβλημα. Είναι υπαρκτά αυτά τα θέματα που θέτετε. Αυτά συζητάμε και αν τα συζητούσαμε τα δυο τελευταία χρόνια, θα ήταν πολύ πιο απλά τα πράγματα. Θα είχαμε προχωρήσει με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς?. Όμως, επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά ότι είναι πάρα πολύ δύσκολη η συγκεκριμένη άσκηση να επιλυθεί. Κάναμε ένα πρώτο σημαντικό βήμα. Πιστεύω ότι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα μπορέσουμε να κάνουμε και το επόμενο βήμα. Οι ελληνικές τράπεζες ήδη ανταποκρίνονται θετικά στη συζήτηση που γίνεται. Όμως, αυτό πρέπει να γίνει και με τις ξένες τράπεζες που συμμετέχουν περίπου σε ποσοστό 55%, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότησή τους».
Ο κ. Κοντογιάννης καταλήγοντας είπε ότι οι αιρετοί των νομών από όπου θα διέλθει η Ολυμπία Οδός, δεν θα δώσουν την έγκρισή τους στη Βουλή για ένα ακρωτηριασμένο έργο και κάλεσε τον Πρωθυπουργό να παρέμβει και να δώσει λύση στο πρόβλημα.