Δυστυχώς, η αρνητική στάση της Κυβέρνησης για την υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, όπως την ζήσαμε στην συνάντηση της Δευτέρας στο υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού μετατράπηκε και σε γραπτή Απόφαση, με την οποία η Κυβέρνηση ανερυθρίαστα προχωρά στην ακύρωση της δημοπράτησης και τη μεταφορά της στο απώτερο μέλλον. Στην Απόφαση ακύρωσης του διαγωνισμού δεν αναφέρεται καμιά παρανομία ή καμιά σκοπιμότητα που να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Η Απόφαση είναι πολιτική και στοχοποιεί την Ηλεία, βάζοντας τη στο περιθώριο και κατατάσσοντας τους πολίτες της σε δεύτερη κατηγορία σε σχέση με τους πολίτες των άλλων νομών της Πελοποννήσου, που ήδη διαθέτουν ή θα διαθέτουν πολύ σύντομα κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, που θα τους συνδέουν με μείζονα λιμάνια και διεθνή αεροδρόμια και με τη Ευρώπη. Παραβιάζει την υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει το έργο του αυτοκινητόδρομου Αθήνα – Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και χωρίς να έχει πάρει γι’ αυτό έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει ήδη λάβει γνώση της διακήρυξης της δημοπράτησης του τμήματος Πάτρα – Πύργος.Η αλήθεια είναι ότι έχουν ξεγράψει την Ηλεία και θέλουν τα χρήματα για άλλο σκοπό ή έργο.Προφανώς η Κυβέρνηση αυτή αδιαφορεί, μαζί με τους 3 τοπικούς βουλευτές της, για το αν αυτή η απόφαση ισοδυναμεί με διαγραφή της Ηλείας από τον αναπτυξιακό χάρτη της Πελοποννήσου και της Ελλάδας. Είναι πράγματι απαράδεκτο με ένα τόσο ιταμό τρόπο να ματαιώνεται η δημοπράτηση ενός τόσο ζωτικής σημασίας έργου υποδομής με επίκληση ασυνάρτητων, αντιφατικών, έωλων και αναληθών δικαιολογιών.
Υπενθυμίζω ότι είναι πέραν πάσης αμφιβολίας το γεγονός ότι η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου με απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και έχει λάβει ενάριθμο κωδικό έργου, με προϋπολογισμό 475 εκατομμυρίων ευρώ. Η πραγματικότητα αυτή δεν είναι ούτε εικονική ούτε επίπλαστη, αντίθετα δημιουργεί ένα πλαίσιο προστασίας της υλοποίησης του έργου ως δημόσιου και εξασφαλίζει την απαραίτητη πολιτική βούληση για την κατασκευή του. Παράλληλα, το ίδιο έργο εντάχθηκε στο εγκριθέν με την απόφαση C (2014)10160/18-12-2014 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Επιχειρησιακό Πρόγραμμα των υποδομών, μεταφορών, περιβάλλοντος και αειφόρου ανάπτυξης, όπως κατατέθηκε από το τότε Υπουργείο Υποδομών, και όπου στην σελίδα 419, πίνακας 27, περιλαμβάνεται ρητά στα μεγάλα έργα που θα υλοποιηθούν κατά την περίοδο του προγραμματισμού, με ημερομηνία έναρξης του έργου στο 2ο τρίμηνο του 2015 και ολοκλήρωση του το 2019.
Η Απόφαση ακύρωσης του Διαγωνισμού επικαλείται ως αιτιολόγηση την έγκριση του έργου του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο επόμενο χρονικό διάστημα και την πρόθεση της Κυβέρνησης να προκηρύξει εκ νέου τον διαγωνισμό ενιαία, χωρίς την διακριτή υποβολή πρώτα των δικαιολογητικών και μετά των προσφορών, όπως προέβλεπε ως παρέκκλιση η απόφαση του Οκτωβρίου του 2014. Θεωρώ ότι η Απόφαση Ακύρωσης πάσχει γιατί:
1. Η παρέκκλιση από τα προβλεπόμενα στο άρθρο 22 Ν.3669/2008 εγκρίθηκε ως προς το περιεχόμενό της από το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων, προ της έγκρισης διεξαγωγής του διαγωνισμού και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 181 Ν.3669/2008 και παρ. 2, αρθρ. 11 του ν.δ. 2386/1953, όπου αναφέρεται ότι: «Παρεκκλίσεις από των ως άνω διατάξεων, ως και των διατάξεων περί προμηθειών και Δημοσίου Λογιστικού επιτρέπονται μετά γνώμην του Συμβουλίου των Δημοσίων Εργων, δι` αποφάσεων του Υπουργού Δημοσίων Εργων ή, προκειμένου περί έργων εκ πιστώσεων επενδύσεων, δια κοινών αποφάσεων των Υπουργών Δημοσίων Εργων και Συντονισμού, δι ων καθορίζεται και το περιεχόμενον των παρεκκλίσεων, αίτινες δύνανται να αφορώσιν είτε ειδικόν έργον ή ειδικήνκατηγορίαν έργων».
2. Η παρέκκλιση αφορά στην διακριτή υποβολή πρώτα των δικαιολογητικών των συμμετεχουσών εταιρειών και εν συνεχεία, αφού αυτά ελεγχθούν, μέσα στους οριζόμενους χρόνους από την παράγραφο 9 του άρθ. 22 του ως άνω νόμου, οι εταιρείες που έγιναν δεκτές από το πρώτο στάδιο να υποβάλλουν οικονομικές προσφορές για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
3. Το έργο έχει περιληφθεί ήδη στα προτεινόμενα προς εκτέλεση έργα του ΣΕΣ 2014-2020 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», το οποίο κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με CommonCodeforIdentification (CCI) 2014GR16M1OP001 στις 15.12.2014. Όπως είναι γνωστό και το έχει ήδη επισημάνει και το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας η έγκριση του φακέλου της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου δεν θα μπορούσε να γίνει πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2015, για λόγους που σχετίζονται με την αρχιτεκτονική έγκρισης και υλοποίησης του ΣΕΣ 2014-2020. Επομένως, η αιτίαση του υπουργού δεν αποτελεί ουσιαστικό λόγο ακύρωσης.
4. Η επανεξέταση της δημοπράτησης ως ενιαίας δεν αποτελεί ουσιώδη λόγο ακύρωσης της, εφόσον η ισχύουσα διακριτή υποβολή αποτελεί νόμιμη εγκριθείσα διαδικασία. Αντίθετα η ακύρωση και επαναδημοπράτηση χωρίς να προσδιορίζεται συγκεκριμένος χρόνος θα προκαλέσουν ουσιαστική καθυστέρηση στο έργο, αντί της αναφερόμενης σύντμησης.
5. Η αναφορά στην προσφυγή της εταιρείας ΜΕΤΚΑ δεν αιτιολογεί επαρκώς και δεν αποτελεί λόγο ακύρωσης του διαγωνισμού, όφειλε δε η Υπηρεσία να την αντιμετωπίσει στο πλαίσιο της διενέργειας του διαγωνισμού.
6. Εκ των ανωτέρω δεν συνάγεται η πρόβλεψη της παρ. 4 του άρθρου 27 του Ν. 3669/2008, σύμφωνα με την οποία: «Η προϊσταμένη αρχή μπορεί με αιτιολογημένη απόφαση της να ανακαλέσει τη διακήρυξη του διαγωνισμού, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, αν δεν έχει πλέον ενδιαφέρον στην εκτέλεση του έργου, ή προκειμένου να δημοπρατήσει πάλι το έργο με τροποποίηση των αρχικών όρων ή να το κατασκευάσει με οποιονδήποτε άλλο νόμιμο τρόπο…», εφόσον στην απόφαση ακύρωσης δεν αιτιολογείται ειδικά γιατί η διαμόρφωση των ειδικών όρων της απόφασης διενέργειας του διαγωνισμού του 2014 δημιουργεί κατά την κρίση του υπογράφοντος υπουργού ελάττωμα ή πλημμέλεια που τον υποχρέωσε να την ακυρώσει.
Η Απόφαση του κ. Σταθάκη είναι πλημμελής ως προς την αιτιολογία της και προφανώς οι στόχοι που υπηρετεί είναι η μεταφορά της χρηματοδότησης που είχε δεσμευτεί από το ΣΕΣ 2014-2020 για να τη χρησιμοποιήσει σε άλλο έργο, ενδεχομένως και της εκλογικής του περιφέρειας.Από την εξέταση της παραγράφου 3 του αιτιολογικού της Απόφασης προκύπτει όχι η πρόθεση τροποποίησης των αρχικών όρων του διαγωνισμού, αλλά η πρόθεση επανεξέτασης αυτής της ίδιας της ένταξης του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020, με στόχο την αποστέρηση του έργου από τους εξασφαλισμένους πόρους του.Από την ίδια παράγραφο γίνεται επιπλέον αντιληπτό, ότι ο υπουργός ακυρώνει την δημοπράτηση του έργου, ουσιαστικά ανταποκρινόμενος στην Προδικαστική Προσφυγή της εταιρείας ΜΕΤΚΑ Α.Ε., αφού αναφέρει ρητά στην απόφασή του ότι κρίνεται σκόπιμο κατά την επαναδημοπράτηση (αν και όταν αυτή συμβεί) να συνεκτιμηθούν οι τροποποιήσεις των τευχών δημοπράτησης ύστερα από την Προδικαστική Προσφυγή της εν λόγω εταιρείας.
Καταγγέλλουμε την συμπεριφορά του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στον νομό Ηλείας που έγιναν αυτόκλητοι συνήγοροι μιας τόσο εχθρικής στάσης απέναντι στα συμφέροντα της Ηλείας, προδίδοντας προχειρότητα, ανευθυνότητα και αήθια ως προς την ευκολία να κατασυκοφαντούν εκείνους που προσπάθησαν και πέτυχαν να προκηρυχθεί η δημοπράτηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος. Θα περιμένω τις εξηγήσεις του αρμόδιου υπουργού κ. Σταθάκη, ο οποίος δεν απάντησε και σε σχετική Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που του κατέθεσα και την οποία μετέτρεψα σε Επίκαιρη Ερώτηση, προκειμένου πλέον να μου απαντήσει αυτοπροσώπως στην Βουλή. Εφόσον οι εξηγήσεις αυτές δεν θα είναι επαρκείς, τότε θα είμαι υποχρεωμένος να καταθέσω μηνυτήρια αναφορά στον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Πύργου, προκειμένου να διερευνηθεί η τυχόν διάπραξη αξιόποινων πράξεων από εκείνους που συνετέλεσαν στην ακύρωση του διαγωνισμού και ειδικότερα αυτή της παράβασης καθήκοντος.
Καλώ όλους του Δήμους του νομού μας και κάθε μορφή συλλογικότητας που αγωνιά για το μέλλον της Ηλείας να δραστηριοποιηθούν, εκφράζοντας και διαδηλώνοντας την αντίθεσή τους στις ύπουλες και πονηρές μεθοδεύσεις, που κλέβουν το μέλλον της Ηλείας για να το χαρίσουν σε κάποιους άλλους υμέτερους και προτείνω να προσβληθεί από τους Δήμους του νομού η Απόφαση αυτή με αίτηση ακυρώσεως στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.