Το μήνυμα για συσστράτευση όλων των δυνάμεων της κοινωνίας κατά της φοροδιαφυγής έδωσε με ομιλία του στη Βουλή για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ο βουλευτής του Νομού μας Μιχάλης Κατρίνης.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο- σχολιάζει ο κ. Κατρίνης- έρχεται σε μία δύσκολη οικονομικά συγκυρία ακριβώς για να πατάξει τις παθογένειες του οικονομικού μας συστήματος, στέλνοντας προς πάσα κατεύθυνση τα μηνύματα μιας αποφασισμένης πολιτείας ( απόσπασμα από ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής).
.Γιατί είναι τέτοια τα μεγέθη της φοροδιαφυγής στη χώρα μας, τέτοιο το ειδικό βάρος αυτού του εγκλήματος που η πολιτεία με το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν ενισχύει μόνο τη δράση της εκτελεστικής εξουσίας αλλά αναδιατάσσει και τις δυνάμεις της εκτελεστικής εξουσίας.
Η φοροδιαφυγή δεν αποτελεί μια αθώα ενέργεια- πρακτική ούτε μια απλή αθέτηση υποχρεώσεων. Αποτελεί μια απαξιωτική αντίληψη προς το νομοταγή συμπολίτη μας. Μια προσβλητική συμπεριφορά προς την κοινωνία, μια άκρως βλαπτική στάση απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και την εθνικής μας οικονομία.
Οι διατάξεις που φέρνει το προτεινόμενο νομοσχέδιο συμβάλλουν στην ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη και κατ? αυτόν τον τρόπο και στην εμπέδωση της φορολογικής συνείδησης.
Δεν είναι δυνατό να επιβαρύνονται και να δέχονται περικοπές στα εισοδήματά τους συνέχεια τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, οι μισθωτοί και συνταξιούχοι την ίδια στιγμή που η υστέρηση των εσόδων από την φοροδιαφυγή δίνει αφορμή για ανοίκειες και πονηρές επιθέσεις κατά της χώρας μας, όπως αυτή που έγινε πριν από μια εβδομάδα από τον οίκο Moody?s.
Πέραν, όμως, από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αναδιαρθρώνονται και οι κρίσιμες φοροεισπρακτικές υπηρεσίες, όπως το ΣΔΟΕ, ένα σώμα, που εξελίσσεται πλέον σε ένα ισχυρό και πολύτιμο όπλο στα χέρια της πολιτείας αλλά και της κοινωνίας.
Εκτός της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, όμως, το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει και στην απλοποίηση, εξορθολογισμό των προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους πολίτες, επιβαρύνουν τη δημόσια διοίκηση μέσω της δυνατότητα ελέγχου από το γραφείο.
Η τρίτη πλευρά και σημαντικότερη του νομοσχεδίου είναι ο αναπτυξιακός του χαρακτήρας όπως η εξεύρεση κονδυλίων για δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας, η διατήρηση του δικαιώματος επιστροφής Φ.Π.Α. στους αγρότες, οι οποίοι ασχολούνται με τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή τη λειτουργία αγροτουριστικών μονάδων ή κατεύθυνση που δίδεται στον τομέα της πράσινης οικονομίας, της γνώσης και της καινοτομίας?
Κλείνοντας ο κ. Κατρίνης τονίζει ότι ο αγώνας για την φοροδιαφυγή είναι ένας εθνικός αγώνας αλλά και εξίσου αναπτυξιακός, καθώς η άνιση φορολογική μεταχείριση στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, υπονομεύει τις υγιείς επιχειρήσεις αυξάνει τα ελλείμματα. Η φοροδιαφυγή αποτελούσε μέρος του φαύλου κύκλου και της στρεβλής ανάπτυξης της τελευταίας εικοσαετίας, γεγονός που υπονόμευσε και υπονομεύει την πορεία της νέας γενιάς.
Στόχος και προσπάθεια όλων είναι να αναδιατάξουμε τις δυνάμεις μας, να οργανώσουμε το κράτος για την ανάταση της χώρας μας, τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού και δίκαιου κράτους και μιας παραγωγικής ανταγωνιστικής οικονομίας.
Θωράκιση της χώρας από την πυρηνική απειλή ? Ερώτηση συτη Βουλή
Κοινή ερώτηση κατέθεσαν ο Εισηγητής του ΚΤΕ Εξωτερικών του ΠΑΣΟΚ κ. Μιχάλης Κατρίνης με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος και βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κωνσταντίνο Καρτάλη προς τους Υπουργούς Εξωτερικών καθώς και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Οι κύριοι Μιχάλης Κατρίνης και Κωνσταντίνος Καρτάλης ζητούν να μάθουν σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου η χώρα μας να θωρακιστεί από τη διάδοση της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας, ζήτημα που επανήλθε στην επικαιρότητα μετά το δραματικό συμβάν του σεισμού στην Ιαπωνία.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Ο σεισμός που συγκλόνισε την Ιαπωνία επέφερε σοβαρότατες συνέπειες στη λειτουργία μεγάλου αριθμού πυρηνικών αντιδραστήρων. Τέσσερις ημέρες μετά τον σεισμό οι αρμόδιες αρχές δεν φαίνεται να είναι σε θέση να ελέγξουν απόλυτα τις οδυνηρές συνέπειες παρά την διαχειριστική επάρκεια, την κουλτούρα ασφάλειας, την συσσωρευμένη εμπειρία και την τεχνολογική αρτιότητα που διαθέτουν.
Το δραματικό αυτό συμβάν θέτει και πάλι στην επικαιρότητα το ζήτημα της ασφάλειας της πυρηνικής τεχνολογίας. Η Καγκελάριος της Γερμανίας, κα Angela Merkel ζήτησε την επιθεώρηση όλων των πυρηνικών αντιδραστήρων στην Γερμανία δηλώνοντας ότι «αυτό που συνέβη στην Ιαπωνία είναι σημείο καμπής για όλον τον κόσμο». Υπενθυμίζεται ότι στη Γερμανία η απόφαση του κυβερνητικού συνασπισμού να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των πυρηνικών αντιδραστήρων προσέκρουσε σε οξύτατες κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις και θα συνοδευθεί από προσφυγές στη Γερμανική Δικαιοσύνη.
Σήμερα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπολογίζεται ότι τα πυρηνικά εργοστάσια παράγουν το 15% της ενέργειας που καταναλώνεται. Ωστόσο, παρά τα ενιαία μέτρα και προδιαγραφές ασφαλείας για την ασφάλεια των πυρηνικών εγκαταστάσεων και των πυρηνικών αποβλήτων, το κοινοτικό κεκτημένο (acqui communautaire) επιφυλάσσει στα κράτη μέλη την αρμοδιότητα να αποφασίσουν για τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας.
Η Ελληνική Κυβέρνηση, απολύτως ορθά και σε πλήρη αντίθεση με τις δηλώσεις του προηγούμενου Υπουργού Περιβάλλοντος οι οποίες χαρακτήριζαν την πυρηνική ενέργεια «πράσινη», έχει ταχθεί κατά της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια σχεδιάζεται η κατασκευή πυρηνικών εγκαταστάσεων σε γειτονικές της Ελλάδας χώρες.
Η Βουλγαρία σκοπεύει να συνεχίσει την κατασκευή του πυρηνικού σταθμού «Μπέλενε», σε απόσταση 250 χιλιομέτρων βορειανατολικά της Σόφιας.
Λίγες ημέρες πριν από τον σεισμό στην Ιαπωνία, η Βουλγαρική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του πυρηνικού αντιδραστήρα στο Κοζλοντούι έως το 2030. Το έργο του Μπέλενε προβλέπει τη δημιουργία δύο αντιδραστήρων των 1.000 μεγαβάτ. Η κατασκευή του πρώτου θα ολοκληρωθεί το 2011 και του δεύτερου το 2013.
Στη Ρουμανία η συμμετοχή της πυρηνικής ενέργειας στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος θα διπλασιαστεί, καθώς στο μοναδικό πυρηνικό σταθμό της χώρας «Τσέρνα Βόντα» θα προστεθεί ένας ακόμη αντιδραστήρας ισχύος 706 μαγαβάτ. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο παράγονται 54 δις κιλοβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας και η παραγωγή ηλεκτρισμού με χρήση πυρηνικής ενέργειας ανέρχεται στο 10 ? 12 %. Η ρουμανική κυβέρνηση , εξετάζει το ενδεχόμενο κατασκευής τρίτου και τέταρτου αντιδραστήρα.
Στη Σλοβενία, η κυβέρνηση ανήγγειλε επίσημα ότι θα αυξήσει τα αποθέματα πυρηνικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ότι στα σχέδιά της εντάσσεται η κατασκευή νέας μονάδας ισχύος 1.000 μεγαβάτ στο πυρηνικό εργοστάσιο «Κρσκο». Η κατασκευή του νέου αντιδραστήρα θα αρχίσει το 2013 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα σε μια τετραετία.
Στην Τουρκία, που εκτός από γειτονική είναι και ιδιαίτερα σεισμογενής, ο σχεδιασμός αφορά 12 μονάδες ως το 2032, σε συνεργασία με ρωσικές και ιαπωνικές εταιρείες, ενώ ειδικότερη αναφορά γίνεται στην πρόθεση κατασκευής πυρηνικού σταθμού στο Ακουγιού της Νότιας Τουρκίας , στην άμεση δηλαδή εγγύτητα της Κύπρου.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Αιγαίου (1998) που είχε εκπονηθεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών (Καρτάλης Κ.) , τα σενάρια διασποράς και διάχυσης ενός ραδιενεργού νέφους προς την Ελλάδα σε περίπτωση πυρηνικού ατυχήματος στο Ακουγιού ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικά.
Τέλος, υπάρχουν επίσης εκπεφρασμένα σχέδια για κατασκευή πυρηνικών εργοστασίων στην Αλβανία, τα Σκόπια και την Κροατία.
Εκτός της αυτής καθεαυτής επικινδυνότητας, το γεγονός ότι στις παραπάνω χώρες δεν υπάρχει παράδοση ασφαλούς διαχείρισης τόσο επικίνδυνων εγκαταστάσεων ή υπάρχει αρνητική παράδοση επεισοδίων και ατυχημάτων, δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό.
Παρά την υψηλή επικινδυνότητα για ολόκληρη την ανθρωπότητα τόσο της λειτουργίας όσο και της διαχείρισης και αποθήκευσης των αποβλήτων, ο ΟΟΣΑ και η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας εξέδωσαν οδικό χάρτη σύμφωνα με τον οποίο θα μπορούσε η πυρηνική ενέργεια να καλύψει το 25% της παγκόσμιας ζήτησης ως το 2050.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1) Αν εξετάζει η Ελληνική Κυβέρνηση το ενδεχόμενο να ζητήσει την αυστηροποίηση του κοινοτικού κεκτημένου στην κατεύθυνση της ασφάλειας της χρήσης των πυρηνικών εγκαταστάσεων και της μεταφοράς των πυρηνικών αποβλήτων.
2) Αν εξετάζει η Ελληνική Κυβέρνηση να ζητήσει Επιθεώρηση – λ.χ. από τη Διεθνή Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας ? των αντιδραστήρων που λειτουργούν στις γείτονες χώρες
3) Αν εξετάζει η Ελληνική Κυβέρνηση το ενδεχόμενο να αναλάβει πρωτοβουλία προτείνοντας στην Ευρωπαϊκή Ένωση έναν νέο οδικό χάρτη (roadmap) που θα προτάσσει τις πολιτικές για την εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και την ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας , πολιτικές προς τις οποίες και θα πρέπει να κατευθυνθούν οι αντίστοιχοι πόροι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, κατά το πρότυπο του «οδικού χάρτη για τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα 2050 (roadmap for moving to a low carbon economy 2050)».
4) Πώς αντιμετωπίζει, στο μέτρο των θεσμικών δυνατοτήτων της, σε διμερές αλλά και ενωσιακό επίπεδο το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων πυρηνικών σταθμών στην ευρύτερη περιοχή και ιδίως σε ζώνες υψηλής σεισμικότητας και σε ποιές ειδικότερες ενέργειες έχει προβεί.