Εκτίμηση για πιθανή τιμή αμόλυβδης 1,80 – 1,85 ευρώ το λίτρο μέχρι τον Μάρτιο.
Με έντονη ανησυχία όλος ο κόσμος παρακολουθεί την φρενήρη αύξηση των καυσίμων.
Ο «γκουρού» των εμπορευμάτων Τζιμ Ρότζερς που είχε προβλέψει το bull market των εμπορευμάτων, δήλωσε ότι θα κρατήσει το χαρτοφυλάκιο των εταιρειών πετρελαίου που διαθέτει για πολλά χρόνια ακόμα γιατί αναμένει ότι η τιμή θα ανέβει.
Τα αποθέματα πετρελαίου στα βιομηχανοποιημένα κράτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α) υποχωρούν συνεχώς και έφθασαν στα 20 εκ. βαρέλια.
Βασικές αιτίες
α. Στην αστάθεια της περιοχής της Μέσης Ανατολής (ΙΡΑΚ, ΙΡΑΝ κλπ.) όπου παράγονται σημαντικές ποσότητες πετρελαίου.
β. Στην συνεχώς αυξανόμενη ζήτησή του, από μεγάλες σε πληθυσμό χώρες κυρίως την Κίνα που περνά μια παρατεταμένη οικονομικά άνοιξη με αφενός την συνεχή διείσδυση των προϊόντων της στο διεθνές εμπόριο και αφετέρου σαν επακόλουθο του πρώτου, την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων της χώρας αυτής.
γ. Στην άρνηση πολλών πετρελαιοπαραγωγών χωρών του ΟΠΕΚ να αυξήσουν την παραγωγή τους.
δ. Την πολιτική αστάθεια σε πολλές πετρελαιοπαραγωγικές χώρες (Νιγηρία κλπ)
ε. Την μετακίνηση κεφαλαίων, λόγω της πιστωτικής κρίσης στη Αμερική, σε άλλα επενδυτικά αγαθά και κύρια το πετρέλαιο
στ. Στην Ελλάδα λόγω της μεγάλης επιβολής φόρων στα καύσιμα
ζ. Σε τάσεις κερδοσκοπίας
Οικονομικές επιπτώσεις
Στην χώρα μας είναι σχεδόν μηδενική (με εξαίρεση τα κοιτάσματα του Πρίνου) η παραγωγή πετρελαίου. Συνεπώς η εξάρτιση από τις διεθνείς αγορές είναι άμεση και οι αντιδράσεις επέμβασης αδύνατες.
Οι οικονομικές επιπτώσεις από την διαφαινόμενη πετρελαϊκή κρίση (αν αυτή συνεχισθεί) θα είναι μεγάλες και σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής ζωής της χώρας.
Εκτιμάται ότι θα εκδηλωθεί κύρια:
1). Με πληθωριστικές τάσεις.
Οι πρώτες ενδείξεις φάνηκαν με την αύξηση του πληθωρισμού τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο και έπεται συνέχεια.
Σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων και υπηρεσιών , που εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από την τιμή του πετρελαίου, αυξήθηκαν ή αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Εισιτήρια λεωφορείων
- Κόμιστρα φορτηγών αυτοκινήτων
- Κόμιστρα ΤΑΧΙ
- Εισιτήρια τραίνων, πλοίων και αεροπλάνων.
- Προϊόντα που η παραγωγή τους επιβαρύνεται με σημαντικό βιομηχανικό κόστος από το πετρέλαιο.
- Αύξηση της τιμής των οικοδομών λόγω αύξησης των οικοδομικών υλικών.
- Αναπροσαρμογή των τιμών των ΔΕΚΟ που χρησιμοποιούνται καύσιμα (ΔΕΗ, Συγκοινωνίες, κλπ.).
2). Με αύξηση στα καύσιμα.
Σχεδόν σε κανένα πλέον πρατήριο καυσίμων η τιμή της αμόλυβδης δεν πωλείται κάτω από 1,60 ευρώ και φθάνει έως 1,72 ευρώ το λίτρο .
3). Με Επιδείνωση του Εμπορικού Ισοζυγίου
Στην χώρα μας το Εμπορικό Ισοζύγιο είναι αρνητικό με τις εξαγωγές να υπολείπονται σημαντικά των Εισαγωγών. Η περεταίρω επιδείνωσή του, μετά τις συνεχείς αυξήσεις της τιμής του πετρελαίου, θεωρείται αναπόφευκτη.
4). Επιπτώσεις στον οικογενειακό προγραμματισμό
Οι επιπτώσεις στον οικογενειακό προγραμματισμό θα είναι καθοριστικές με τις αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις να υπολείπονται των συνολικών επιβαρύνσεων, από τις αυξήσεις λόγω της κρίσης.
Μετακινήσεις, Θέρμανση, κόστος κατασκευής, συντήρησης ή ενοικίασης κατοικίας, τρόφιμα και υπηρεσίες να αποτελούν τα οικογενειακά μεγέθη που αναμένονται να έχουν την μεγαλύτερη επιβάρυνση.
Απαιτούνται
Σε μια τέτοια περίοδο οικονομικής κρίσης απαιτούνται:
α. Κυβερνητικός προγραμματισμός με βαρύτητα στο κοινωνικό ρόλο του κράτους και καθορισμό ελάχιστου μισθού ευπρεπούς διαβίωσης του εργαζόμενου και του συνταξιούχου.
β. Σύνεση στον οικογενειακό προγραμματισμό και ειδικά στις ελαστικές δαπάνες, αφού οι ανελαστικές δαπάνες θα πρέπει οπωσδήποτε να εξυπηρετηθούν.
γ. Άμεση αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενεργειών (Φωτοβολταικά, αιολική ενέργεια, υδροηλεκτρική κλπ) .