Επιτέλους, σήμερα, μετά από επίπονες και μακροχρόνιες προσπάθειες που κατέβαλαν τόσο η Κυβέρνηση, όσο και εμείς, οι βουλευτές του Ν. Ηλείας, βρισκόμαστε στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να συζητούμε την επανεκκίνηση της Ολυμπίας Οδού, αλλά και όλων των οδικών αξόνων της χώρας.
Ως Βουλευτής του Ν. Ηλείας, θα επικεντρωθώ στο Άρθρο 5 της Συμβάσεως, που ρυθμίζει τα εκκρεμεί ζητήματα του αυτοκινητοδρόμου «Πάτρα ? Πύργος ? Τσακώνα», τμήμα του οποίου διασχίζει όλους τους Δήμους μας.
Η Ολυμπία Οδός είναι όνειρο και επιθυμία των πολιτών του Ν. Ηλείας εδώ και δεκαετίες. Αποτελεί το μείζον αίτημα του νομού μας, όσον αφορά στην περιφερειακή ανάπτυξη ? αίτημα το οποίο με το σημερινό νομοσχέδιο «ανοίγει ο δρόμος»… να υλοποιηθεί.
Σημαίνει για εμάς κατ? αρχάς ασφαλείς μεταφορές, καθώς στον υπάρχοντα οδικό άξονα μετράμε με θλίψη τα εικονοστάσια στη μνήμη συμπολιτών μας, που χάθηκαν σε τροχαία σε αυτό το δρόμο.
Σημαίνει γρηγορότερες και περισσότερες εμπορικές μεταφορές, σημαίνει τη σύνδεση των λιμένων μας με λιμένες και αεροδρόμια άλλων περιοχών. Σημαίνει γρηγορότερη μετάβαση των πολιτών τόσο προς την Αθήνα, όσο και προς την Πάτρα.
Ακόμα, σημαίνει παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών τουρισμού, και θεμελιώνει την υλοποίηση ενός τμήματος των υποδομών που χρειαζόμαστε για την σύνδεση των αρχαιολογικών μας χώρων. Για την ασφαλέστερη και ταχύτερη μετακίνηση εκατομμυρίων τουριστών που έρχονται κάθε χρόνο στο νομό μας, για να επισκεφτούν τα μοναδικής αξίας μνημεία μας, την Αρχαία Ολυμπία και τον Επικούρειο Απόλλωνα.
Το έργο αυτό είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο, καθώς η Ηλεία, παρά το μεγάλο αναπτυξιακό δυναμικό της υπολείπεται σε υποδομές μεταφορών. Ο υπάρχων οδικός άξονας είναι παλιός. Το 2010 σταμάτησε ο σιδηρόδρομος. Δεν έχουμε αεροδρόμιο, παρά το έντονο ενδιαφέρον για την Αρχαία Ολυμπία, ενώ και τα γειτονικά αεροδρόμια είναι μικρά και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Η κρουαζιέρα στο λιμάνι του Κατακόλου είναι σε άνοδο, αλλά δεν είναι το Κατάκολο λιμάνι έναρξης κρουαζιέρας, επιλογή που θα απέφερε παραπάνω έσοδα στο Νομό. Ούτε άλλες μεταφορές, όπως υδροπλάνα ή μικρά αεροπλάνα έχουν την ευκαιρία να προσγειώνονται στο νομό μας, παρότι υπάρχει η σχετική δυνατότητα.
Το άρθρο 5 χαρακτηρίζει το έργο του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα?Πύργος?Τσακώνα ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας. Παρότι ο αυτοκινητόδρομος δεν περιλαμβάνεται πλέον στην αρχική σύμβαση παραχώρησης, έχουν ληφθεί όλες οι απαραίτητες εγγυήσεις, ώστε τουλάχιστον το ένα τμήμα του να ολοκληρωθεί άμεσα.
Μάλιστα, το πρώτο τμήμα του, δηλαδή ο αυτοκινητόδρομος από το Μυντιλόγλι Πάτρας ως τον Πύργο, θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τις έρευνες και μελέτες που υποχρεούται να εκπονήσει ο παραχωρησιούχος δυνάμει της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης. Οι περιβαλλοντικές μελέτες για αυτό το τμήμα ισχύουν ως έχουν.
Η χρηματοδότηση του είναι εγγυημένη τόσο από εθνικούς όσο και από κοινοτικούς πόρους. Το χρονοδιάγραμμά του είναι επίσης εγγυημένο, καθώς θα ολοκληρωθεί το 2015, παράλληλα με την ολοκλήρωση του έργου που θα παραμείνει στη σύμβαση παραχώρησης. Μάλιστα, όπως μας ενημέρωσε ο Υπουργός χθες, τα τεύχη δημοπράτησης για αυτό το Τμήμα του έργου θα δημοσιευτούν εντός των τριών πρώτων μηνών του 2014.
Η σύνδεση του αυτοκινητοδρόμου με την Αρχαία Ολυμπία, πρέπει να εξασφαλιστεί, είτε με κονδύλια εθνικά είτε με περιφερειακά, για να γίνει βελτίωση του δρόμου που οδηγεί από τον Πύργο στην Αρχαία Ολυμπία. Το ίδιο πρέπει να συμβεί και με τις οδούς που συνδέουν τόσο την Αρχαία Ολυμπία με τον Επικούρειο Απόλλωνα, όσο και τον Επικούρειο Απόλλωνα με την Ζαχάρω και το Καλό Νερό. Διότι η περιοχή μας, αλλά και όλη η Ελλάδα είναι χώρα πολιτισμού και ιστορίας, και η διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων πρέπει να είναι ένας μεγάλος αναπτυξιακός στόχος στο σχεδιασμό μεταφορών.
Ο αρχικός σχεδιασμός της Ολυμπίας Οδού προέβλεπε τη διέλευση του δρόμου εντός του οικοτόπου του Καϊάφα, αλλά στη συνέχεια ανασχέθηκε αυτός το σχεδιασμός, καθώς η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) υπ? αρίθμ. 2473/2010 ακύρωσε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου ως προς το τμήμα εκείνο και, κατά συνέπεια και το λοιπό τμήμα που διέρχεται από το Δήμο Ζαχάρως.
Ως σήμερα δεν υπερκεράστηκαν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, ούτε τα δημοσιονομικά, που θέτει ένας εναλλακτικός σχεδιασμός για την περιοχή. Παρ? όλα αυτά, το τρίτο εδάφιο της πρώτης παραγράφου του Άρθρου 5 αναφέρει ότι «το Τμήμα Πύργος ? Καλό Νερό παραμένει έργο προτεραιότητας, το οποίο περιλαμβάνεται στον εθνικό σχεδιασμό για τη σύνδεση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος- Τσακώνα με τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα.» Αναμένουμε να δούμε λοιπόν σύντομα και εμείς, στο νότιο Τμήμα του Νομού Ηλείας, τόσο βελτιώσεις στο υπάρχον οδικό δίκτυο, το οποίο είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, όσο και νέο, περιβαλλοντικά ορθό σχεδιασμό για την υλοποίησή του στο μέλλον.
Με αφορμή τη συζήτηση για την ολοκλήρωση αναγκαίων υποδομών στη χώρα μας, στις περιπτώσεις, όπου δεν επαρκούν οι πόροι για την κατασκευή των έργων προτείνω στην κυβέρνηση, καθώς και στην τοπική αυτοδιοίκηση, για το μέλλον, να διερευνήσουν και τη δυνατότητα χρηματοδότησης έργων μέσω των «ομολόγων έργων». Με «ομόλογα έργων» έχουν ήδη χρηματοδοτηθεί αυτοκινητόδρομοι στο Βέλγιο, τη Γερμανία, την Αγγλία και τη Σλοβακία.
Θα πρέπει λοιπόν να διερευνηθεί τόσο αυτή η δυνατότητα, όσο και κάθε άλλη χρηματοδοτική δυνατότητα, ώστε να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες υποδομές στο Νομό μας.
Μόνο ένα να πράγμα είναι βέβαιο. Ό,τι με τόσες δυνατότητες που διαθέτει η Ηλεία, αν ενισχυθεί με τις κατάλληλες υποδομές, θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη όλης της χώρας. Η επένδυση στην Ηλεία και την Αρχαία Ολυμπία είναι επένδυση σε όλη την Ελλάδα.