Πιο πολύ πρέπει να συνεχίζουν να …θορυβούν παρά να …καθησυχάζουν, κι όλους τους κατοίκους της Ηλείας αλλά και τους αρμόδιους …άρχοντες μας, αυτά προκύπτουν από την αξιολόγηση των όσων προέκυψαν τις τελευταίες μέρες για το υπερ-αναγκαίο αυτό έργο! Που εξακολουθεί να …μην φαίνεται στον ορίζοντα!
Ξεπερνώντας τη νέα και ΠΟΛΛΟΣΤΗ ασυνέπεια με τις …δεσμεύσεις ότι ΘΑ γινόταν τελικά η δημοπράτηση του ως το τέλος …Ιουνίου (!), ήρθαν τώρα …νέες ανακοινώσεις για άμεση δημοπράτηση του τμήματος της Ολύμπιας οδού από Πάτρα έως τον Πύργο που έγιναν μετά από σύσκεψη στο αρμόδιο υπουργείο.
Όπως μεταφέρθηκε κι από σχετικό δημοσίευμα της «Καθημερινής» είναι πλέον «θέμα ημερών η δημοπράτηση του έργου»!
* Και όπως αναφέρεται, ο νέος αυτός οδικός άξονας κατασκευαζόμενος σε νέα χάραξη, θα ξεκινά από το τέλος της ευρείας παράκαμψης Πατρών (στο Μιντιλόγλι) και φτάνει ως έξω από την είσοδο της πόλης του Πύργου (συνολική απόσταση δηλαδή 75 χλμ.), ήτοι κοντά στην «Αίγλη» όπου και εκεί θα πέφτει στην υπάρχουσα Ε.Ο. (κι όχι έστω πιο κοντά στην είσοδο της πόλης…).
Θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, καθώς και πλήρες παράπλευρο δίκτυο. Κατά μήκος του θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί διοδίων, στα Τσουκαλέικα (8ο χλμ. από Πάτρα προς Πύργο) και στα Χανάκια Πύργου/Ιάρδανου (67ο χλμ.), καθώς και δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινήτων, στην Κάτω Αχαΐα και στον Πύργο.
Θα …τρέξουν όλα (λένε)!
Στόχος είναι το έργο να παραδοθεί στα μέσα του 2016…
Δηλαδή, όλες οι διαδικασίες «θα τρέξουν» άμεσα (έτοιμες μελέτες, δημοπρατήσεις, δημοσίευση της διακήρυξης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και με την απαραίτητη προθεσμία που πρέπει να μεσολαβήσει και είναι περίπου δυο μήνες εφόσον πρόκειται για ευρωπαικό διαγωνισμό, διεθνής διαγωνισμός, έλεγχοι ως την ανάδειξη του μειοδότη και την ανάθεση του έργου, εκδίκαση τυχόν ενστάσεων, προσυμβατικός έλεγχος από Ελεγκτικό Συνέδριο με τις αναγκαίες πάντα προθεσμίες για την εξέταση, απαίτηση κατάθεσης από τον ανάδοχο εγγυητικών επιστολών, έλεγχος τους, χρηματοδοτήσεις, οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις που απομένουν να γίνουν, κ.τ.λ.) ώστε σε ΔΥΟ χρόνια από τώρα να είναι έτοιμο!
Και θα ΞΕΠΕΡΑΣΤΕΙ αυτή τη φορά το …συνηθισμένο αρκετό χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την ώρα της δημοπράτησης ως την ώρα της συμβασιοποίησης (με τα προαναφερόμενα, συν κάποια σχετικά ακόμα)…
Για να το δούμε…
* * * Γιατί η πραγματικότητα είναι ότι ακόμα κι αν δεν καθυστερήσει άλλο η δημοπράτηση, και έχει και αποτέλεσμα από την αρχή της, τότε και πάλι, πριν από το 2015 ΔΕΝ πρόκειται να εγκατασταθεί εργολάβος (και αυτό καλώς εχόντων των πραγμάτων…).
Πολύ περισσότερο, ΔΕΝ πρόκειται να ολοκληρωθεί η κατασκευή των 75 χλμ. του δρόμου σε …ένα χρόνο από την εγκατάσταση του αναδόχου-εργολάβου…
Ενω σε ότι αφορά το νότιο κομμάτι του, στο τμήμα Πύργου – Καλού Νερού, στο οποίο το Συμβούλιο της Επικρατείας απαγόρευσε τη διαπλάτυνση του δρόμου για περιβαλλοντικούς λόγους, έχει ανακοινωθεί ότι θα ληφθούν μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, και το τμήμα Καλού Νερού (Κυπαρισσίας) – Τσακώνας, μήκους 30 χλμ., έχει ανακοινωθεί από τον υπουργό Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδη ότι θα δημοπρατηθεί και αυτό χωριστά, ως δημόσιο έργο (τους προσεχείς μήνες…).
Η δοκιμή της…πρώτης φοράς
* * * Με πρώτο όμως …πείραμα (αβέβαιης κατάληξης) αυτό που έγινε γνωστό, ότι για το συγκεκριμένο έργο Πάτρα – Πύργος, εγκρίθηκε παρέκκλιση από τον Ν. 3669/08 (προβλέπεται, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις), ώστε το Δημόσιο να μπορεί να δημοπρατεί ένα έργο κατ? αποκοπήν χωρίς να εγγυάται τις ποσότητες των προμετρήσεων των μελετών. Αυτό σημαίνει ότι οι εκτιμήσεις του Δημοσίου για το κόστος των έργων δεν δεσμεύουν το Δημόσιο, αλλά, ακόμη κι αν παρεκκλίνουν (το κόστος των έργων είναι μεγαλύτερο), ο εργολάβος θα πρέπει να το εκτελέσει χωρίς να ζητήσει επιπλέον δαπάνες!!! Η πρόβλεψη αυτή γίνεται για ΠΡΩΤΗ φορά σε ανάλογο έργο στη χώρα…
Και ποιάς ακριβώς αντιμετώπισης θα τύχει από τους εργολάβους, θα φανεί βέβαια (πρώτα) κατά τη δημοπρασία…
Η χρηματοδότηση και οι μελέτες
* * * Για τη χρηματοδότηση του έργου, αναφέρθηκε ότι θα γίνει από το νέο Σ.Ε.Σ. (Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης, πρόκειται για το αντίστοιχο του ΕΣΠΑ για την τρέχουσα χρηματοδοτική περίοδο, όπως προβλέπεται από το νέο κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία της προγραμματικής περιόδου 2014-2020), και θα «κλείσει» και αυτή ως το τέλος του έτους, παράλληλα με τη διαδικασία ορισμού αναδόχου.
Οπότε, τα 340 περίπου εκατομμύρια ευρώ (τόσα είχε ζητήσει ο παραχωρησιούχος) για την κατασκευή έστω και αυτού του τμήματος του δρόμου, ΘΑ εκταμιευτούν από το ΣΕΣ 2014-2020, και συγκεκριμένα από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές – Περιβάλλον. Φορέας Υλοποίησης του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες, όπως ειπώθηκε, έχουν σχεδόν οριστικοποιήσει τα τεύχη δημοπράτησης του έργου, προκειμένου και αυτά να εγκριθούν αυτές τις μέρες. Να σημειωθεί κι ότι για πρώτη φορά όλα τα απαιτούμενα, θα δοθούν στους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό ηλεκτρονικά.
* Ενω σε ότι αφορά τις μελέτες:
Σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτής της παραμέτρου του Ν. 3669/08, που πάει να χρησιμοποιηθεί στην προκειμένη περίπτωση, ο ανάδοχος του έργου, αναλαμβάνει το έργο στο στάδιο της προμελέτης, κι έχει την ευθύνη για την σύνταξη των οριστικών μελετών. Και ως εκ τούτου, το Δημόσιο δεν εγγυάται τις ποσότητες των προμετρήσεων των μελετών.
Να αναφερθεί επίσης για τις μελέτες κι ότι: Η υπουργική απόφαση εξαίρεσης του τμήματος Πάτρα – Πύργος από την «Ολύμπια Οδό», υπεγράφη από τον Μ. Χρυσοχοίδη πριν λίγους μήνες, στις 4 Απριλίου του 2014, αναφέρει ότι ο αποσυρθείς (καλοπληρωμένος…) παραχωρησιούχος θα πρέπει να παραδώσει πέρα από το έργο που έχει επιτελέσει, και τις μελέτες που έχει εκπονήσει, αλλά και αυτές που όφειλε να έχει εκπονήσει για το σύνολο του δρόμου, που δεν είχαν ως τώρα παραδοθεί καθώς ο αρχικός χρόνος περαίωσης του έργου είχε προσδιορισθεί ως το τέλος του 2015.
Κάτι, σαφώς λογικό, για να μην …ξαναπληρωθούν οι μελέτες που είχαν πληρωθεί από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους εξ αρχής.
Δόθηκε μάλιστα στον παραχωρησιούχο επιπρόσθετος χρόνος ως τις 4 Σεπτεμβρίου του 2014 για να παραδώσει τις μελέτες που υπολείπονται στο τμήμα από Α/Κ Μιντιλογλίου έως Α/Κ Πύργου.
Η περίπτωση του Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και η μεγάλη πρόσθετη επιδότηση που ζήτησαν (και πήραν…) οι εργολάβοι
Κλείνοντας, να αναφέρουμε και το παρακάτω, σαφώς ΣΧΕΤΙΚΟ νέο (το ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ, γιατί στο παρελθόν υπάρχουν και άλλα σχετικά…), που προέκυψε τις τελευταίες μέρες.
Και αφορά τον τρόπο που λειτουργούν οι εργολάβοι και ο παραχωρησιούχος, σε περίπτωση που κρίνουν ότι δεν τους …συμφέρει.
” Με πρόσθετη επιδότηση του έργου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα από το Ελληνικό Δημόσιο προβλέπεται να οριστικοποιηθεί η συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της κοινοπραξίας “Μορέας” και του Δημοσίου προκειμένου να αποπερατωθεί το 8% αυτοκινητοδρόμου που έχει σταματήσει μετά το πάγωμα της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ)
Παρά τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις, η συμφωνία δεν έχει κλείσει ακόμα, ωστόσο η βάση των συζητήσεων στις οποίες φαίνεται να καταλήγουν οι τρεις πλευρές είναι η καταβολή πρόσθετων εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου που θα δοθούν κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου στην περίπτωση που ο παραχωρησιούχος εμφανίσει αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων λόγω χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου. Από την πλευρά των εργολάβων διαρρέεται τις τελευταίες ημέρες ότι η ΠΡΟΣΘΕΤΗ επιδότηση που θα καταβληθεί στο έργο θα φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ.
Με τα όποια δεδομένα περιλάβει η συμφωνία στην τελική μορφή της, το έργο θα οδηγηθεί προς κύρωση στη Βουλή το προσεχές φθινόπωρο, καθώς για να περάσει από το Ελληνικό Κοινοβούλιο θα πρέπει να προηγηθεί η έγκριση από την Ε.Ε. και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εφόσον τελικά το χρηματοδοτικό κενό που θα καλύψει το Δημόσιο προσδιοριστεί σε αυτά τα επίπεδα (300 εκατ. ευρώ) και υπολογιστεί και η επιδότηση που προβλέπεται να καταβάλλει ούτως ή άλλως το Δημόσιο λόγω της χαμηλής κυκλοφορίας του δρόμου, που σε τρέχουσες τιμές προσδιορίζεται στα 199 εκ. ευρώ ως μέγιστη επιδότηση, τότε συνολικά η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή στο έργο θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ μέχρι το 2038, οπότε υπολογίζεται η διάρκεια παραχώρησης…
Τα έργα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη, συνολικού μήκους 205 χλμ., ήταν από τα πρώτα που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται μεταξύ των αξόνων το 2008, με στόχο να παραδοθούν τέσσερα χρόνια αργότερα. Στην πορεία όμως οι καθυστερήσεις λόγω απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών ευρημάτων ανέτρεψαν το χρονοδιάγραμμα, το οποίο με βάση το τελευταίο σενάριο προέβλεπε την παράδοση του έργου στα τέλη του έτους.
Για το οποίο έχει ολοκληρωθεί το 92% συνολικά του έργου, αλλά από το περασμένο καλοκαίρι η ΕΤΕΠ σταμάτησε τη ροή χρηματοδότησης θεωρώντας επαχθές το κυκλοφοριακό μοντέλο του αυτοκινητοδρόμου που κατασκευάζεται από τον όμιλο Ελλάκτωρ με τη συμμετοχή της Ιντρακόμ Συμμετοχών και της J&P Αβαξ.
Αιτία ήταν η πτώση περίπου κατά 50% των εσόδων, η οποία ανέτρεψε το χρηματοδοτικό μοντέλο του έργου, παρά τις διαβεβαιώσεις τότε τόσο του υπουργού υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη όσο και του τέως υπουργού υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα προς την ΕΤΕΠ ότι το έργο θα στηριχτεί με εγγυήσεις του Δημοσίου. Τα προβλεπόμενα έσοδα από τα διόδια της παραχώρησης το 2007 ήταν 45 εκατ. ευρώ το χρόνο. Σήμερα τα αντίστοιχα νούμερα έχουν υποχωρήσει στα 22 εκατ. ευρώ, με πρόβλεψη για δραματική συρρίκνωση στο μέλλον που, κατά αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών, είναι πέρα για πέρα ακραία απαισιόδοξες”…