Tο iliaoikonomia.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αλμα» Θα είναι κοντά στους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων 2014. Δείτε τις απαντήσεις και τα σχόλια των έμπειρων καθηγητών του φροντιστηρίου «Αλμα».
Σήμερα οι μαθητές εξετάζονται στο μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας
Καλή επιτυχία στους υποψηφίους!
Δείτε επίσης:
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2014: Θέματα -Απαντήσεις στο μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας
Σχόλιο
Τα θέματα του μαθήματος Νεοελληνικής Ιστορίας γενικής παιδείας κρίνονται ιδιαίτερα απαιτητικά καθώς κάλυπταν το σύνολο της διδακτέας ύλης. Απαιτούσαν άριστη αφομοίωση των ιστορικών συνθηκών και εντρύφηση των μαθητών και κριτική ικανότητα στις αιτιώδεις σχέσεις που συνδέουν τα εκάστοτε γεγονότα.
Ο βαθμός δυσκολίας είναι παγιωμένος σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο, γεγονός που δρα αποτρεπτικά στην προτίμηση των μαθητών για συγκεκριμένο μάθημα
Φιλολογική Ομάδα
Φροντιστήριο ΑΛΜΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
ΘΕΜΑ Α1
Α) σελ 242 << ομάδα συνωμοτών...κατά της μοναρχίας>>
Β) σελ 155 << Σύμφωνα με το σχέδιο...μετάσχουν>>
Γ) σελ 163 << Τον φεβρουάριο...1960>>
ΘΕΜΑ Α2
Α) Λάθος
Β) Σωστό
Γ) Λάθος
Δ) Σωστό
Ε) Σωστό
ΘΕΜΑ Β1 σελ 26 << Από την Πελοπόννησο?..Ελλάδα>>
ΘΕΜΑ Β2 σελ 41 << Τρία ήταν...εκδηλώθηκε πρώτα στην Αγγλία>>
ΘΕΜΑ Γ
Είναι γεγονός ότι στις αρχές του 20ου αιώνα διαπιστώθηκε
εθνικιστική έξαρση των λαών της Ευρώπης λόγω του γενικότερου
ανταγωνισμού που επικρατούσε στην περιοχή κυρίως της Βαλκανικής
χερσονήσου. Στο πλαίσιο αυτό οργανώθηκε από τους Βουλγάρους το
όαμα μιας «Μεγάλης Βουλγαρίας» που δημιούργησε εντάσεις ανάμεσα
στους Βουλγάρους και τα όμορα έθνη, επειδή οι Πρώτοι διεκδικούσαν
εδάφη τα οποία οι γείτονές τους διεκδικούσαν ήδη ως πατρογονική
κληρονομιά.
α) σχολικό βιβλίο : σελ. 65-66 «Ο ανταγωνισμός των
Βουλγάρων?θύματα των Ελλήνων.» Συναφή είναι όσα αναφέρονται στο έργο του Κ. Σβολόπουλου ο
οποίος στην αρχή του πρώτου παραθέματος καταθέτει τρεις λόγους
όξυνσης των σχέσεων μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων όσον αφορά τη
διεκδίκηση των εδαφών της Μακεδονίας. Συγκεκριμένα, μετά την
αναθεώρηση της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου με το Συνέδριο του
Βερολίνου, που διέψευσε για τους Βουλγάρους το όραμα της Μεγάλης
Βουλγαρίας, η πορεία των διπλωματικών εξελίξεων τους εξόργισε και
προσπάθησαν μέσω της προπαγάνδας να ελέγξουν φιλικά
προσκείμενους προς αυτούς ιερείς και δασκάλους, εκκλησίες και σχολεία
στις πόλεις και στα χωριά της Μακεδονίας. Τις εκατέρωθεν προσπάθειες
για τον έλεγχο των εκκλησιών και των σχολείων κλήθηκαν να στηρίξουν
ένοπλες ανταρτικές ομάδες γηγενών, που εξοπλίζονταν- άλλες από τους
Έλληνες και άλλες από τους Βούλγαρους- καθώς και ανταρτικές ομάδες
από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία. (Κείμενο Α : « η πορεία ???..στις
μακεδονικές επαρχίες»)
β) σχολικό βιβλίο : σελ. 66 « Νέοι απ? όλη την Ελλάδα?εναντίον των
Τούρκων.»
Ειδικότερα, ο ελληνικός λαός ανέλαβε αμέσως πρωτοβουλίες για
να βοηθήσει το έργο της ελληνικής κυβέρνησης που έσπευσε να
ανταποκριθεί στο κάλεσμα των αλύτρωτων αδελφών της Μακεδονίας. Η
οικονομική ενίσχυση προερχόταν κυρίως από υπηρεσιακούς φορείς
εκπροσώπων συλλόγων ή απλούς πολίτες οι οποίοι ενεργοποιήθηκαν σε
διεθνές επίπεδο προκειμένου να αναδείξουν τα προβλήματα τους
ελληνισμού στο χώρο αυτό. Επιπλέον, πολύτιμη υπήρξε και η αρωγή
φιλελληνικών συλλόγων στο Παρίσι και στο Λονδίνο που στόχο είχαν να
λειτουργήσουν ανασχετικά στο ρεύμα της φιλοβουλγαρικής
προπαγάνδας (Κείμενο Α: «Από το 1903?εθνικών υποθέσεων.»)
Αξιόλογη στάθηκε και η ατομική δράση σπουδαίων
προσωπικοτήτων όπως ο Μητροπολίτης Καστοριάς Γερμανός
Καραβαγγέλης ο οποίος πέραν των ιερατικών του υποχρεώσεων
ανέπτυξε πατριωτική δράση ενισχύοντας το εθνικό φρόνημα των
Ελλήνων της περιοχής (Κείμενο Α : «Πρωταγωνιστικό ρόλο?της
δικαιοδοσίας του» και «Οι εγγενείς όμως δυσχέρειες?από το Γερμανό
Καραβαγγέλη»). Καταλύτη στην προσπάθεια αυτή αποτέλεσαν οι τοπικές
ελληνικές προξενικές αρχές που οργάνωσαν και συντόνισαν τις ενέργειες
των γηγενών Ελλήνων για την περιστολή της τρομοκρατίας (Κείμενο Α :
«Η προσπάθεια για τον εντοπισμό?Γερμανό Καραβαγγέλη»).
Ανάλογη διάθεση προσφοράς διακρίνεται και στο γράμμα του
Παύλου Μελά, νέου αξιωματικού από την Αθήνα, προς τη γυναίκα του.
Το πνεύμα της επιστολής καταδεικνύει την επιθυμία του να συμμετάσχει
με όλες του τις δυνάμεις στο Μακεδονικό Αγώνα και να θυσιάσει τα
πάντα για την ευτυχή έκβαση του. Οι προσπάθειές του επικεντρώνονταν πέρα από την προσωπική του συμμετοχή στην παρότρυνση της
κυβέρνησης για την ανάληψη δράσης και στην αφύπνιση της κοινής
γνώμης. Η θυσία του τον καταξίωσε ως μία από τις πιο εμβληματικές
μορφές του Μακεδονικού Αγώνα. (Κείμενο Β: «Ο Παύλος Μελάς?περί
τούτου»)
ΘΕΜΑ Δ1
Α) Σχολικό βιβλίο σελ. 78 «Το δυτικό μέτωπο.» και σελ. 80 «Ο
πόλεμος γίνεται παγκόσμιος»
Σύμφωνα με το κείμενο του Βurns ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος διήρκεσε
πολύ περισσότερο από τις αρχικές προσδοκίες των ιθυνόντων. Αρχικά,
πραγματοποιήθηκε η εισβολή των Γερμανών στο Παρίσι μετά από
παραβίαση της ουδετερότητας του Βελγίου. Η σθεναρή αντίσταση των
Γάλλων αναχαίτισε τη γερμανική προέλαση στον ποταμό Μάρνη, αλλά
οδήγησε στη δημιουργία χαρακωμάτων τα οποία αποτέλεσαν το βασικό
χαρακτηριστικό του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου.
Στη συνέχεια ο πόλεμος επεκτάθηκε γεωγραφικά και χώρισε τον κόσμο
σε δυο ζώνες, με τον προσεταιρισμό ακόμα και των αρχικά ουδέτερων
χωρών. Το δυτικό μέτωπο προσπάθησε ανεπιτυχώς να προσαρτήσει την
Ιταλία και οι Βρετανοί απέτυχαν να προσαρτήσουν τα Στενά? στην
Καλλίπολη χάθηκαν χιλιάδες στρατιώτες της Βρετανικής Κοινοπολιτείας
( 1915). Το καλοκαίρι του 1918 με την αποτυχία της γερμανικής
επίθεσης, το μέτωπο άρχισε να κινείται ανατολικά και ουσιαστικά
κρίθηκε το αποτέλεσμα του πολέμου.
Β) Σχολικό βιβλίο σελ. 79 « Για τη λύση??όπλα των εμπολέμων ».
Οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης που επικρατούσαν στα χαρακώματα
σκιαγραφούνται με παραστατικότητα από τον Έριχ Μαρία Ρεμάχ ο
οποίος βίωσε τα γεγονότα του πολέμου. Έχει ειπωθεί ότι τα χαρακώματα υπήρχαν μια από τις αθλιότερες
εφευρέσεις για την εξυπηρέτηση των αναγκών του πολέμου. Υπήρξαν
σύστημα αμυντικής οχύρωσης, συνετέλεσαν στην παράταση του πολέμου
δημιουργώντας παράλληλα αίσθηση ματαιότητας της πολεμικής
προσπάθειας και αποτέλεσαν σκληρή δοκιμασία της ψυχικής ισορροπίας
των στρατιωτών.
Οι στρατιώτες έχαναν την αίσθηση του χρόνου, συνειδητοποιούσαν την
μηδαμινότητά τους και ζούσαν όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σαν τα
ποντίκια. Οι νύχτες και οι μέρες περνούσαν με την αναμονή των
επόμενων βομβαρδισμών και ενδεχόμενες επιδιορθώσεις των
χαρακωμάτων. Οι άνθρωποι σάπιζαν μέσα σε αυτά από τη βροχή, το
κρύο και τις πληγές. Πολλές φορές ,συνυπήρχαν οι ζωντανοί με
ανθρώπους που ήταν νεκροί για μέρες.
Φιλολογική Ομάδα
Βλάσση Ιωάννα
Βλάσση Μιμίκα
Βόλλαρη Ξακουστή
Λούπη Βασιλική
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Παναγοπούλου Πένη
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Σαργέντης Κωνσταντίνος
Τσουκαλά Αναστασία
ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΔΩ: