Πραγματοποιήθηκε χθες στην αίθουσα της Αποστολικής Διακονίας, (λόγω κατάληψης του Δημαρχείου), η ενδιαφέρουσα εκδήλωση – συζήτηση που διοργάνωσε ο Σύλλογος Γονεών και Κηδεμόνων Παιδικών Σταθμών Δ. Πύργου με θέμα “Τα Στάδια Ανάπτυξης στην Παιδική Ηλικία” .
Οι ομιλήτριες της εκδήλωσης ήταν η Λογοθεραπεύτρια κα. Αθηνά Κατσικαρώνη και η Εργοθεραπεύτρια κα. Έφη Κασσά.
Την έναρξη της εκδήλωσης έκανε ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων , Γ. Μπρης ο οποίος αφού καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα ύπαρξης εκδηλώσεων, οι οποίες ενημερώνουν τους νέους γονείς και δεσμεύτηκε οτι ο Σύλλογος θα πραγματοποιήσει στο μέλλον ανάλογες εκδηλώσεις.
Η κα Κατσικαρώνη αναπτύσσοντας το θέμα: “Η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού & τα προβλήματα λόγου” ανέφερε:
«Η ανάπτυξη της ομιλίας και της επικοινωνίας είναι πολύ σημαντική τόσο για το παιδί όσο και για την οικογένειατου. Βοηθά στην ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων, την βελτίωση της αυτοεκτίμησης, την διευκόλυνση στο παιχνίδι και τις επαφές με τους συνομηλίκους του. Επίσης, βοηθά στην καθημερίνη ζωή μέσω της αυτοεξυπηρέτησης αφου το παιδί μπορεί να εκφράσει τις επιθυμίες, τις ανάγκες του, τους φόβους του, τον πόνο του, και τα συναισθήματα του.
Η επικοινωνία με το παιδί ξεκινάει απο πολύ νωρίς στην αρχή με μη λεκτικούς τρόπους όπως ένα χάδι, ένα βλέμμα, το κλάμα, το γέλιο, τη αγκαλιά. Τα μωρά αντιδρούν στον ήχο της φωνής των γονιών τους, δίνοντας έτσι ένα σημάδι επικοινωνίας. Αργότερα αρχίζουν να κάνουν τους πρώτους ήχους όπως αγκού και κ σιγά σιγά περνώντας απο τα διάφορα αναπτυξιακά στάδια και χρησιμοποιώντας τη μίμηση φτάνουμε σε λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας. Το κάθε παιδάκι έχει το δικό του μοναδικό τρόπο ανάπτυξης. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποια ορόσημα στην ανάπτυξη του παιδιού που μας βοηθούν να ελέγχουμε και να το βοηθάμε όταν χρειάζεται.
Τα τυπικά στάδια παιδιού είναι:
0-6 μηνών: το βρέφος γελάει, κλαιεί, παράγει διάφορα φωνήντα, αντιδρά στους ήχους-θορύβους, και στρέφη την κεφαλή του προς αυτούς.
6-12μηνών: λέει μαμά/μπαμπάς, κατανοεί απλ΄σ εντολέσ, καθώς επίσης την χρήση του ναι και όχι.και γυρίζει όταν φωνάζουμε το όνομα του
1-2 χρονών: το μωρό αρχίζει να χρησιμοποιεί2-3 λέξεις μαζί (μαμά-νάνι), λέει το όνομα του, καταλαβαίνει προτάσεις, ονομάζει οικεί πρόσωπα, αντικείεμνα, κουνάει το χέρι του για να χαιρετήσει. Χρησιμοποιεί ως 50 λέξεις χωρίς βέβαια αυτό να είναι απαραίτητο.
2-3: το παιδί σχηματίζει προτάσεις με 4-5 λέξεις, κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιεί κάποιους πληθυντικό αριθμό και προθέσειςκάνει ερωτήσεις (Τι, Που, Γιατί). Κάνει διάλογο, ενω η ομιλία του είναι κατανοητή απο τους περισσότερους.
3-4: το παιδί έχει καθαρή άρθρωση, και η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο αυτών των ενηλίκωνόσον αφορά την γραμματική και το συντακτικό. Κατανοεί σύνθετες οδηγίες και εντολές. Εκφράζει τις σκέψεις του και αφηγείται μεάνεση ένα απλό περιστατικό.
4-5: το παιδί κάνει μεγάλες προτάσεις, χρησιμοποιείτα περισσότερα σύμφωνα καθαρά, περιμένει τη σειρά του, μπορεί να κάνει ερωτήση, να προστάζει, να εκφράζει άρνηση.
Παρόλα αυτά κάποια παιδάκια ειδικότερα τα αγόρια αργούν να μιλήσουν.εμείς πρώτα απο όλα τα εξετάζουμε στην αντίληψη, κατανόησητου λόγου, του παιδιού και μετα την έκφρασή του.
Ενδεικτικά κάποια αππο τα προβλήματα λόγου είναι γενικότερα προβλήματα λεκτικής επικοινωνίας.
-Ένα παιδί 2,5 ετών που λέει λίγα πράγματα
-Ένα μωρό ενός έτους που δεν παράγει ήχους
-Ένα παιδιί με κώφωση
-Ένα μωρό με σοβαρή κληρονομική προδιάθεση
-Ένα παιδί με σύθνδρομο Downή αυτισμό
Ενώ πρόβλημα ομιλίας είναι γενικότερα προβλήματα άρθρωσης και προβλήματα στην ροή του λόγου
-Ένα παιδί 5 ετών που ψευδίζει (λέει θουπα αντί για σούπα)
-Ένα παιδί που κάνει αντικαταστάσεις και παραλείψεις γραμμάτων
-Ενα παιδί 4 χρονών που αλλοιώνει εύκολες και γνωστές του λέξεις
-Ένα παιδί που παρουσιάζει τραυλισμό -διαταραχή ρυθμού»
Η κα Έφη Κάσσα ανέπτυξε το θέμα: “Κίνηση – Αντίληψη – Συγκέντρωση” όπου ανέλυσε τις κινήσεις του παιδιού απο τη γέννησή του. Ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους γονείς για το πως μπορούν να καταλάβουν μέσα απο τη συμπεριφορά του παιδιού εάν αυτό χρήζει βοήθειας.
Στο τέλος της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση όπου οι ομιλητές απάντησαν σε αρκετές ερωτήσεις των παρευρισκόμενων γονέων αλλά και αρκετών εκπαιδευτικών.