Η πλειονότητα των εμπόρων σε όλη την Ελλάδα είναι δυσαρεστημένοι με τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των τριών πρώτων εβδομάδων των θερινών εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από 15/7 έως 10/8/2011, ενώ εκφράζουν έντονη απογοήτευση και αγωνία, αφού η μέχρι τώρα κίνηση είναι τουλάχιστον 25% χαμηλότερη από πέρυσι. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των Εμπορικών Συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει ότι ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου τους, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος τους κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περσινά επίπεδα.
Τα μεγάλα ποσοστά των εκπτώσεων στις βιτρίνες των καταστημάτων, από την πρώτη κιόλας μέρα, δεν συγκίνησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι είναι πολύ διστακτικοί και ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, παρά τις κατά τουλάχιστον 15% φθηνότερες φετινές εκπτωτικές τιμές.
Η μείωση του τζίρου τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού κυμαίνεται στο -25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το -15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση -20%.
Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου είχαν επηρεαστεί από την καθίζηση της κατανάλωσης, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων, στην αύξηση της φορολογίας και στην εντεινόμενη αβεβαιότητα. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο εμπόριο κατά 10,6% και του όγκου κατά 12,8% που καταγράφηκε το Α’ εξάμηνο και το δίμηνο προ των θερινών εκπτώσεων του 2011, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Αναλυτικά, οι αρχικές εκτιμήσεις για το πρώτο εικοσαήμερο των εκπτώσεων δείχνουν στην ένδυση – υπόδηση μια μείωση τζίρου κατά 22-25%, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα 20-23%, στα βιβλία – χαρτικά και δώρα 20-22%. Τα πολυκαταστήματα, επίσης, παρουσιάζουν μια σημαντική μείωση των πωλήσεών τους στα επίπεδα του 7-10%. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναφέρουμε ότι το ίδιο διάστημα τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων επίσης εμφανίζουν μείωση κατά 6-8 %, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού η αρνητική μεταβολή του δείκτη κύκλου εργασιών κυμαίνεται από 17-20%.
Με αντίστοιχο αρνητικό πρόσημο κυμαίνονται και οι δείκτες μεταβολής του όγκου πωλήσεων σε όλες τις εμπορικές δραστηριότητες με τη μεγαλύτερη μείωση στον κλάδο του αυτοκινήτου και στα καύσιμα που επιβεβαιώνει τις περιορισμένες καλοκαιρινές μετακινήσεις των Ελλήνων.
Όλα τα τελευταία στοιχεία και οι δείκτες της αγοράς σε συνδυασμό και με την μειωμένη εκπτωτική κίνηση επιβεβαιώνουν ότι οι επιχειρηματικές προσδοκίες στο λιανεμπόριο είναι ελάχιστες (-55) και οι βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις πωλήσεων παραμένουν πολύ χαμηλά (-50). Ταυτόχρονα, η ασθενική δραστηριότητα δεν επιτρέπει προβλέψεις παραγγελιών σε προμηθευτές (-47), ενώ και οι προβλέψεις της απασχόλησης στο εμπόριο είναι επίσης απαισιόδοξες (-25).
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το τελευταίο δίμηνο ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε κατά 4 μονάδες και διαμορφώθηκε τον Ιούλιο στις 70,9 μονάδες. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη, επίσης, υποχώρησε τον Ιούλιο σε νέα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, αφού 9 στους 10 καταναλωτές παραμένουν αβέβαιοι για την εξέλιξη της οικονομίας και των οικονομικών τους, ενώ το Ευρωβαρόμετρο κατατάσσει την Ελλάδα 2η σε απαισιοδοξία στην Ευρώπη, με τους 8 στους 10 Έλληνες να θεωρούν ότι τα χειρότερα βρίσκονται μπροστά μας.
Τέλος, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός πόσο φειδωλές είναι οι τράπεζες τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις που παραμένουν στην τραπεζική πρέσα με αρνητικό ετήσιο ρυθμό χρηματοδότησης στο -1,2%.
Η πορεία των θερινών εκπτώσεων, κατά γενική ομολογία, είναι φέτος πολύ χειρότερη, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και στους τουριστικούς προορισμούς, όπως άλλωστε αναλύεται στον επισυναπτόμενο πίνακα ανά περιοχή ή πόλη το ποσοστό πτώσης της εμπορικής κίνησης.
-Πληροφορίες από ΕΣΕΕ-
Για τον αναλυτικό πίνακα της ΕΣΕΕ πατήστε εδώ