Τα Βραβεία της Κριτικής Επιτροπής
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Εσκίλ και Τρινιντάντ, του Stephan Apelgren, Σουηδία, 2013
Γιατί έφερε στην οθόνη την απλή και ρεαλιστική ιστορία ενός νεαρού αγοριού που λαχταρά τη μητέρα του σε μια οικογένεια που χωρίστηκε εξαιτίας της σκληρής ζωής στα βόρεια σύνορα της Σουηδίας. Επίσης γιατί περιέχει ρομαντικές και μυστηριώδεις σκηνές, που δίνουν μια φρεσκάδα στο θέμα και ζεσταίνουν την καρδιά του κοινού.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας
Η κουκούλα που φωσφόριζε, της Satsuki Okawa, Ιαπωνία, 2012
Μια γοητευτική ιστοριούλα με φόντο τις βιομηχανικές καταστροφές που πλήττουν την Ιαπωνία.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων
Πες μου, μπαμπά, του Ivan Bogdanov, Βουλγαρία – Κροατία – Γερμανία, 2012
Για την απαράμιλλη παρουσίαση σημαντικών προβλημάτων της σύγχρονης κοινωνίας με εξαιρετική στυλιστική προσέγγιση.
Βραβείο Σκηνοθεσίας Ταινίας Μεγάλου Μήκους / Best Director
Στον Bernd Sahling για τη σκηνοθεσία της ταινίας Τα «πάνω-κάτω», Γερμανία, 2012
Για την αριστοτεχνική καθοδήγηση των νεαρών ηθοποιών μέσα στο περίπλοκο και γεμάτο ένταση δράμα και για την αποτύπωση οικουμενικών αξιών στην οθόνη.
Βραβείο Σεναρίου Ταινίας Μεγάλου Μήκους / Best Script
Στους Vincent Bal και Jon Gilbert για το σενάριο της ταινίας Tο παιδί «ζιγκ-ζαγκ», του Vincent Bal, Ολλανδία – Βέλγιο, 2012
Γιατί παρουσίασαν μια συναρπαστική ιστορία για νεαρούς θεατές, γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές.
Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Αγοριού
Στον Linus Oscarsson για την ερμηνεία του στην ταινία Εσκίλ και Τρινιντάντ, του Stephan Apelgren, Σουηδία, 2013
Για έναν νεαρό ερασιτέχνη ηθοποιό που φέρνει στο φιλμ την ποιότητα ενός σταρ.
Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού σε ταινία Μεγάλου Μήκους
Στην Frieda–Anna Lehman για την ερμηνεία της στην ταινία Τα «πάνω-κάτω», του Bernd Sahling, Γερμανία, 2012
Γιατί εμπλούτισε μια άριστη ταινία με την παρουσία της, φτάνοντας πραγματικά σε επαγγελματικά επίπεδα.
Ειδικό Βραβείο
Άγγιγμα φωτός, του Chang Jung-Chi, Ταϊβάν- Χονγκ Κονγκ, 2012
Επειδή ασχολήθηκε με το δύσκολο ζήτημα της αναπηρίας αποτυπώνοντάς το με συγκίνηση και διακριτικότητα στην οθόνη.
Ειδικό Βραβείο
Η Κλάρα και το μυστικό των αρκούδων, του Tobias Ineichen, Ελβετία – Γερμανία, 2012.
Γιατί ξεδίπλωσε μια ιστορία γεμάτη μυστήριο σε εντυπωσιακό φόντο: τα βουνά και τις κοιλάδες της Ελβετίας.
Εύφημη Μνεία
Counting happiness, της Βενετίας Ευριπιώτου, Ελλάδα – Ινδία, 2012
Γιατί αντίκρισε με γενναιότητα τα προβλήματα των εγκαταλειμμένων παιδιών της Ινδίας.
Τα Βραβεία της Κριτικής Επιτροπής Kids and Docs 2013
ΓΕΝΙΚΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Η ενότητα των ντοκιμαντέρ αποκτά όλο και σημαντικότερη θέση και βάρος στο πρόγραμμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Σε αυτό συμβάλουν ο πλούτος των θεματικών επιλογών, της σκηνοθετικής διαπραγμάτευσης και, κυρίως, η ματιά που πρεσβεύουν οι δημιουργοί τους. Στο σύνολο των δεκατριών ντοκιμαντέρ που προβλήθηκαν στη διάρκεια του Φεστιβάλ, διακρίνονται κάποιοι κοινοί τόποι.
Ένας τέτοιος είναι ο διαρκώς συρρικνούμενος ζωτικός χώρος για τη νεολαία, για τα παιδιά και τους νέους, σε διαφορετικές χώρες, με διαφορετικές κατωγωγές και προελεύσεις. Η ζωή και η μοίρα των μεταναστών σε έναν κόσμο που μοιάζει για αυτούς σαν μια παγκόσμια αίθουσα αναμονής δίχως ορατή διέξοδο, δίχως ξεκάθαρο προορισμό κι ελπίδα, χαρακτήρισε μια σειρά ντοκιμαντέρ. Από την Αθήνα των παιδιών από το Αφγανιστάν, μέχρι τα παιδιά από τη Μέση Ανατολή στη Γερμανία, από τα παιδιά του πετροπόλεμου στην Παλαιστίνη μέχρι την περιθωριοποιημένη νεολαία του Ευρωπαϊκού νότου, ένας κόσμος με συχνά σκληρή ζωή για τα παιδιά του.
Οι οικογενειακές σχέσεις, αυτοί οι πρωτογενείς δίαυλοι κοινωνικοποίησης και συναιθηματικής ενηλικίωσης των παιδιών, αποτέλεσαν ένα άλλο κοινό τόπο για μια σειρά ντοκιμαντέρ που ανέδειξαν τον ανθρωπισμό του βλέμματος των δημιουργών τους και πρόβαλαν μια κοινότητα αναζητήσεων στα θέματά τους.
Ένας τρίτος άξονας που διακρίνεται, σε μια σειρά ντοκιμαντέρ, είναι η οικολογική, περιβαλλοντική ανησυχία που ξεκινά από τη «συνομιλία» των παιδιών με τη φύση για να φτάσει ενεργοποίησή τους για τη σωτηρία της, από ένα περιβαλλοντικό παραμύθι για ένα δάσος στη Νορβηγία μέχρι τους μικρούς «επαναστάτες» της ανακύκλωσης στη Σπάρτη.
Η Κριτική Επιτροπή νιώθει την ανάγκη να επιβραβεύσει όλους τους συμμετέχοντες δημιουργούς για τα έργα τους σε ένα τόσο απαιτητικό, ευαίσθητο και σημαντικό κινηματογραφικό είδος όπως είναι το ντοκιμαντέρ για τα Παιδιά και τους Νέους. Ευχόμαστε να συνεχίζουν πιο δυναμικά τη δημιουργική τους πορεία.
Ευχόμαστε, τέλος, το ?KIDS & DOCS?, αυτό το τόσο ενδιαφέρον τμήμα του προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, να μας χαρίζει και στο μέλλον και άλλα όμορφα ντοκιμαντέρ, αποτελώντας τον προνομιακό κοινό τόπο των δημιουργών από την Ελλάδα και τον κόσμο.
1o Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Τα παιδιά του κούκου, της Inesa Kurklietyt?, Λιθουανία, 2013
Η αρτιότητα των εκφραστικών μέσων, η σκηνοθετική δεινότητα, η σεναριακή δομή, ο τρόπος κινηματογράφησης, η επιλογή γωνίας θέασης απέναντι στο θέμα, υποστηρίζουν με έμπνευση και συνέπεια την ανάδειξη της αλήθειας της ζωής των «παιδιών του κούκου». Η βράβευσή ήταν ομόφωνη όπως και η εκτίμηση για την υπεροχή της που διευκόλυνε το έργο της επιτροπής.
2o Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Ο δρόμος του Ραφαέλ, του Alessandro Falco, Ιταλία – Ισπανία, 2013
Η σκληρή ζωή της απέλπιδης νεολαίας που περιθωριοποιείται όλο και περισσότερο στις συνθήκες κοινωνικής σύνθλιψης της γενικευόμενης κρίσης ?έτσι όπως τη ζούμε γενικότερα στις χώρες του Ευρωπαϊκού νότου? φωτίζονται στο ντοκιμαντέρ με αισθητική πληρότητα στην κινηματογραφική γλώσσα και γραφή.
Εύφημος μνεία
Όταν τα Παιδιά Επιστρέφουν, της Tone Andersen, Νορβηγία, 2012
Γιατί αναδεικνύει με γνώση και πολύχρονη αφιέρωση τη ζωή των Παλαιστίνιων Δαυίδ, των παιδιών του πετροπόλεμου, στη σκληρή και έγκλειστη ζωή της Δυτικής όχθης.
Βραβείο ECFA / ECFA Award
Τα «πάνω-κάτω», του Bernd Sahling, Γερμανία, 2012
Για μια ευαίσθητη ταινία που ασχολείται με το αυξανόμενο πρόβλημα του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής, για τη μοντέρνα και ασυνήθιστη προσέγγιση στην ηχοληψία σε παιδική ταινία, και για την αληθινή σχέση μεταξύ των κεντρικών προσώπων, η κριτική επιτροπή απονέμει το βραβείο ECFA στην ταινία «ΤΑ ΠΑΝΩ-ΚΑΤΩ», σε σκηνοθεσία Bernd Sahling, από τη Γερμανία.
Βραβείο CIFEJ / CIFEJ Award
Ιρίνα – Η πορφυρή βαλίτσα, του Bernard Mazauric, Γαλλία, 2013
Γιατί παρουσίασε μια από τις σύγχρονες τραγωδίες μέσα από τα μάτια δυο παιδιών με διαφορετικό υπόβαθρο, με φόντο τη Βοσνία και την Ερζεγοβίνη.
Βραβείο ΟΚΛΕ
Tο παιδί «ζιγκ-ζαγκ», του Vincent Bal, Ολλανδία – Βέλγιο, 2012
Αποτελεί μεγάλη τιμή για την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας η συνεργασία της με αυτό το τόσο σημαντικό και ιδιαίτερο Φεστιβάλ και η απονομή, για πρώτη φορά φέτος, Βραβείου στην Kαλύτερη Tαινία Mυθοπλασίας Mεγάλου Mήκους.
Το αφοσιωμένο και δημιουργικό ανθρώπινο δυναμικό του Φεστιβάλ, η ενεργητική συμμετοχή εκατοντάδων παιδιών και νέων, η συμβολή εκπαιδευτικών, η επιλογή ταινιών που ξεχωρίζουν για τη θεματική και καλλιτεχνική τους αξία, τα ειδικά αφιερώματα, οι παράλληλες εκδηλώσεις, τα κινηματογραφικά εργαστήρια και ιδιαίτερα η Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio, οδηγούν το Φεστιβάλ χρόνο με το χρόνο σε όλο και υψηλότερα επίπεδα, διευρύνοντας την ακτινοβολία του τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Αναμφισβήτητα, η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει άμεσα στη θεσμοθέτηση και την ουσιαστική στήριξή του.
Σχετικά με τις φετινές διαγωνιζόμενες ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους, θα θέλαμε να επισημάνουμε το υψηλό επίπεδο, την πολύπλευρη θεματική και την αφηγηματική και κινηματογραφική αρτιότητά τους.
Η Κριτική Επιτροπή της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας απονέμει το Βραβείο Kαλύτερης Tαινίας Mυθοπλασίας Mεγάλου Mήκους στην ταινία Το παιδί «Ζιγκ-Ζαγκ» του Vincent Bal, για την πρωτοτυπία στην αφηγηματική γραφή και στο κινηματογραφικό λεκτικό της, την επιδέξια σύζευξη φαντασίας και πραγματικότητας, το χιούμορ, τη φρεσκάδα και την ανάδειξη της αλήθειας και της αγάπης στις ανθρώπινες και ιδιαίτερα στις οικογενειακές σχέσεις.
Βραβείο UNICEF / UNICEF Award
Ιρίνα – Η πορφυρή βαλίτσα, του Bernard Mazauric, Γαλλία, 2013
Αγαπητοί φίλοι του Φεστιβάλ, δυστυχώς εφέτος δεν μπόρεσα να είμαι μαζί σας τη σημερινή τελετή λήξης του φεστιβάλ. Μα φρόντισα για μια ακόμα φορά, η Ελληνική Επιτροπή της Unicef να συμμετέχει στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.
Η συμμετοχή της και η επιλογή μιας ταινίας μεγάλου μήκους, στην οποία απονέμεται το Βραβείο Unicef, έχει ως σκοπό και στόχο να τονίσει την αποτελεσματικότητα που η 7η Τέχνη προσφέρει στην προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κοινού για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν παιδιά και νέοι σε πολλά, πάρα πολλά μέρη του κόσμου.
Ανάμεσα στις ταινίες που στο φετινό Φεστιβάλ προβλήθηκαν, εκείνη που κερδίζει το Βραβείο της Unicef, είναι αυτή που αναφέρεται στις τραγικές συνθήκες που πριν από μερικά χρόνια όλοι μας είδαμε να δημιουργούνται στην καρδιά της Ευρώπης. Η συγκεκριμένη ταινία στη θέση της μισαλλοδοξίας και του φανατισμού προβάλει τις έννοιες της αγάπης και του αλληλοσεβασμού. Είναι μια ταινία που με αισθητική επάρκεια υπηρετεί και υποστηρίζει μερικά από τα βασικότερα δικαιώματα των παιδιών. Θα έχετε όλοι καταλάβει πως η ταινία που κερδίζει το βραβείο αυτό είναι η :
Ιρίνα – Η πορφυρή βαλίτσα, του Bernard Mazauric
Συγχαίρω τους δημιουργούς της ταινίας αυτής και εύχομαι να είμαστε και πάλι όλοι εδώ, του χρόνου.
Μάνος Κοντολέων
Τα Βραβεία της Κριτικής Επιτροπής των Παιδιών
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Μάιλο, των Berend Boorsma and Roel Boorsma, Ολλανδία – Ιρλανδία, 2012
Μας άρεσε το σκεπτικό του σκηνοθέτη, καθώς το σενάριο ήταν ανατρεπτικό και πρωτότυπο. Οι ηθοποιοί ήταν πολύ πειστικοί και ταυτισμένοι με τους ρόλους τους. Υπήρχε εξέλιξη και ροή και όλα έδεναν μεταξύ τους. Επίσης, η μουσική υπόκρουση ήταν πολύ καλή και τα γραφικά της ταινίας ήταν άψογα.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας
Νικολέτα, Σόνια Λίζα Κέντερμαν, Ελλάδα, 2013
Η ταινία ?Νικολέτα? είναι μια ταινία που σε ταξιδεύει πίσω στην εποχή του Εμφυλίου στην Ελλάδα και δείχνει τις κακουχίες που περνούσαν οι άνθρωποι. Η ιστορία της Νικολέτας μας άγγιξε και μας συγκίνησε δείχνοντάς μας τα όρια της αδελφικής αγάπης. Η σκηνοθεσία ήταν καταπληκτική και οι ηθοποιοί, μικροί και μεγάλοι, ήταν πολύ πειστικοί. Η εικόνα και ο ήχος ήταν εξαιρετικά και σε βοηθούσαν περισσότερο να μπεις στο κλίμα της συγκεκριμένης εποχής.
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων
Η μάχη με τα bit, της Juanma S?nchez Cervantes, Ισπανία, 2013
Στην ταινία μας άρεσε περισσότερο η σύλληψη της ιδέας να εισχωρήσει κάποιος μέσα σε έναν υπολογιστή. Η μουσική ήταν συγχρονισμένη με την κίνηση, τα χρώματα ήταν φωτεινά. Είδαμε ότι οι υπολογιστές, τελικά ανταποκρίνονται σε κάθε ανάγκη του ανθρώπου.
1ο Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Όταν τα Παιδιά Επιστρέφουν, της Tone Andersen, Νορβηγία, 2012
2ο Βραβείο Ντοκιμαντέρ
Ηλιόσποροι, του Αντώνη Τολάκη, Ελλάδα, 2013