Περισσότερα από 300.000 οχήματα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς οι ιδιοκτήτες τους να έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Πρόκειται για οχήματα που είτε οι ιδιοκτήτες τους δεν καταβάλουν τα τέλη ενώ διατηρούν τις πινακίδες κυκλοφορίας σε αυτά ή έχουν καταθέσει τις πινακίδες και συνεχίζουν να κυκλοφορούν κανονικά στους ελληνικούς δρόμους. Μάλιστα, υπάρχουν και οι περιπτώσεις ελληνικής «ευρεσιτεχνίας» στην αποφυγή πληρωμής των τελών όπου κάτοχοι δικύκλων προμηθεύονται πολλαπλά σήματα που κοστίζουν ελάχιστα και τα κολλούν στο παρμπρίζ των αυτοκινήτων τους.
Στο υπουργείο Οικονομικών διαπίστωσαν φέτος ότι τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας αυξήθηκαν μόλις κατά 4% ενώ η μεσοσταθμική αύξηση των τελών ήταν 15% έως 20%. Συγκεκριμένα φέτος εισπράχθηκαν από τα τέλη κυκλοφορίας 1,2 δισ., ευρώ ενώ πέρυσι είχαν εισπραχθεί μόλις 50 εκατ. ευρώ λιγότερα. Η αναιμική επίδοση στις εισπράξεις από τα τέλη κυκλοφορίας είναι αποτέλεσμα τριών κυρίως παραγόντων:
1. Του μεγάλου αριθμού ιδιοκτητών ΙΧ που επέλεξαν να καταθέσουν πινακίδες στις εφορίες (υποβολή δήλωσης ακινησίας οχήματος) καθώς δεν μπορούσαν να αναλάβουν το βάρος της αύξησης των τελών. Παράλληλα, η ακινησία ενός από τα δυο οχήματα που διέθεταν πολλοί φορολογούμενοι ήταν και ένας τρόπος για να αντιμετωπίσουν τη μείωση των εισοδημάτων τους. Υπολογίζεται ότι για το 2011 κατατέθηκαν οι πινακίδες κυκλοφορίας περίπου 360.000 οχημάτων. Πρόκειται για αριθμό ρεκόρ. Το 2009 όταν είχαν επιβληθεί τα τσουχτερά «πράσινα τέλη κυκλοφορίας» είχαν ακινητοποιηθεί περίπου 210.000 οχήματα.
2. Της σημαντικής αύξησης των φορολογούμενων που δεν κατέβαλαν τέλη κυκλοφορίας παρά το γεγονός ότι έλαβαν το σχετικό ειδοποιητήριο.
3. Της αντικατάστασης των μεγάλου κυβισμού οχημάτων στα οποία επιβάλλονται πολύ υψηλά τέλη, με αυτοκίνητα μικρού ή μεσαίου κυβισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ένα τζιπ 5000 κυβικών εκατοστών επιβάλλεται τέλος κυκλοφορίας 1.320 ευρώ, ενώ σε ένα ΙΧ 1.600 κ.εκ επιβάλλεται τέλος 265 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Οικονομικών εντόπισε πολλά κρούσματα φορολογούμενων – κατόχων δικύκλων μικρού κυβισμού (π.χ. παπάκια) που οι ιδιοκτήτες τους είχαν κολλήσει σε ΙΧ μεγάλου κυβισμού το σήμα που είχαν προμηθευτεί για το δίκυκλο (το οποίο τιμάται μόλις 22 ευρώ). Πως γινόταν η προμήθεια πολλαπλών σημάτων; Ο φορολογούμενος δήλωνε απώλεια του σήματος που απέκτησε για το παπάκι και προμηθευόταν δεύτερο καταβάλλοντας πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο τέλος, δηλαδή στην περίπτωση ενός δικύκλου έως 300 κυβικών εκατοστών, 44 ευρώ.
Πολλοί είναι και αυτοί -κυρίως στην περιφέρεια- που ενώ κατέθεσαν τις πινακίδες κυκλοφορίας προχώρησαν στην κατασκευή πλαστών και συνεχίζουν να κυκλοφορούν παράνομα διανύοντας μικροαποστάσεις κυρίως σε επαρχιακούς και τοπικούς δρόμους. Στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν ότι περίπου 300.000 οχήματα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους χωρίς να έχουν οι ιδιοκτήτες τους καταβάλει τέλη κυκλοφορίας. Στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων «τρέχει» ειδικό πρόγραμμα διασταυρώσεων προκειμένου τα τέλη που δεν καταβάλλονται να βεβαιώνονται απευθείας στους ιδιοκτήτες των ΙΧ και να μπλοκάρεται με αυτόν τον τρόπο η έκδοση φορολογικής ενημερότητας.