Μειωμένες επικουρικές συντάξεις επιφυλάσσει για χιλιάδες ασφαλισμένους η αναθεώρηση όλων των συνταξιοδοτικών αποφάσεων του Επικουρικού Ταμείου Ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ) που κατατέθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2015 και μετά, ακόμη κι αν εκδόθηκαν πριν από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, τον Μάιο του 2016, όπως προβλέπεται σε εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας.
Μάλιστα, το έγγραφο παρότι προβλέπει την αναθεώρηση, πιστοποιεί και την αδυναμία έκδοσης των συγκεκριμένων επικουρικών συντάξεων και προαναγγέλλει νομοθετική ρύθμιση.
Αναλυτικά, εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας χαρακτηρίζει «μη νόμιμες» τις αποφάσεις που εκδόθηκαν με βάση το προγενέστερο νομικό πλαίσιο και ξεκαθαρίζει πως πρέπει να αναθεωρηθούν.
Όπως τονίζεται σε απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Εργασίας, κ. Τάσος Πετρόπουλος οι αποφάσεις που εκδόθηκαν για αιτήσεις που υποβλήθηκαν το παραπάνω χρονικό διάστημα είναι «μη νόμιμες και πρέπει να αναθεωρηθούν οίκοθεν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες που τις εξέδωσαν». Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένες αποφάσεις είχαν εκδοθεί με επιφύλαξη και θεωρητικά από το νέο υπολογισμό τους θα είναι χαμηλότερο το ποσό που θα προκύψει, άρα ίσως θα έπρεπε να επιστραφούν ποσά συντάξεων.
Όμως σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι αποφάσεις αυτές έχουν εκδοθεί με καθυστέρηση, συνεπώς στους δικαιούχους οφείλονται αναδρομικά ποσά, άρα είναι πιθανό το ενδεχόμενο του συμψηφισμού.
Σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζονται όπως οι νομίμως εκδοθείσες καταβαλλόμενες ή καταβλητέες την 12.5.2016 επικουρικές συντάξεις, οι οποίες αναπροσαρμόζονται βάσει των διατάξεων του άρθρου 96 παρ. 4 του ν. 4387/2016 και της ΥΑ οικ.25909/470/7.6.2016 (Β’ 1605).
Στην απόφαση τονίζεται ότι αιτήσεις, όμως, συνταξιοδότησης (γήρατος-αναπηρίας-θανάτου) που έχουν υποβληθεί στο ΕΤΕΑΕΠ από 1.1.2015 και μετά, και βάσει γενικών, ειδικών ή καταστατικών διατάξεων η καταβολή της σύνταξης ανατρέχει σε χρόνο πριν την 1.1.2015, κρίνονται ως προς τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης με βάση το ισχύον κατά την έναρξη καταβολής της σύνταξης προγενέστερο νομικό πλαίσιο. Η σύνταξη, στη συνέχεια, αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 παρ. 4 του ν.4387/2016 και της Υπουργικής Απόφασης οικ.25909/470/7.6.2016 (Β’1605).
Επίσης, αιτήσεις συνταξιοδότησης με θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα, οι οποίες κατατέθηκαν μέχρι και την 31.12.2014 και βάσει γενικών, ειδικών ή καταστατικών διατάξεων η έναρξη καταβολής της σύνταξης αρχίζει μετά την 1.1.2015, κρίνονται ως προς τον υπολογισμό της σύνταξης με βάση το προγενέστερο νομικό πλαίσιο και, στη συνέχεια, αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 παρ. 4 του ν.4387/2016 και της Υπουργικής Απόφασης οικ.25909/470/7.6.2016 (Β’1605).
Ειδικά για τις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με αναστολή καταβολής της σύνταξης
(λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου ορίου ηλικίας), είτε έχει εκδοθεί συνταξιοδοτική απόφαση, είτε η απόφαση αυτή εκκρεμεί, το ποσό της σύνταξης καθορίζεται με βάση το νομικό πλαίσιο που ισχύει κατά τον χρόνο έναρξης καταβολής της, κατ’ ανάλογη εφαρμογή με τα ισχύοντα στον φορέα κύριας ασφάλισης (άρθρο 94 ν. 4387/2016). Ως εκ τούτου, εφόσον το απαιτούμενο για συνταξιοδότηση όριο ηλικίας συμπληρώνεται μετά την 1.1.2015 και, συνεπώς, η σύνταξη θα αρχίσει να καταβάλλεται μετά την ημερομηνία αυτή, η σύνταξη υπολογίζεται (ή επανυπολογίζεται μετά τη λήξη της αναστολής) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 42 παρ. 5β του ν. 4052/2012, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
Κατ’ αντιστοιχία, επίσης, με τον κύριο φορέα ασφάλισης στη συνταξιοδότηση λόγω
αναπηρίας, κριτήριο για το νομικό πλαίσιο που εφαρμόζεται ως προς τον υπολογισμό του ποσού της επικουρικής σύνταξης είναι η ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης
συνταξιοδότησης, εκτός εάν κατά την ημερομηνία αυτή δεν έχει διακοπεί η εργασία,
οπότε κριτήριο είναι η ημερομηνία διακοπής της εργασίας του ασφαλισμένου.
Στις περιπτώσεις παράτασης της συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας, εξακολουθεί να εφαρμόζεται το προγενέστερο του άρθρου 42 του ν. 4052/2012 νομικό πλαίσιο ως προς τον υπολογισμό της σύνταξης, ανεξάρτητα εάν η σχετική αίτηση για την εκ νέου κρίση από τα ΚΕ.Π.Α. υποβλήθηκε πριν ή μετά την 1.1.2015. Σε περίπτωση, όμως, που προκύπτει διακοπή της συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας και η σύνταξη επαναχορηγείται μετά την 1.1.2015, ο υπολογισμός της σύνταξης γίνεται με βάση το νέο νομικό πλαίσιο. Ομοίως, σε περίπτωση που υποβληθεί αίτημα για μετατροπή σύνταξης αναπηρίας σε σύνταξη γήρατος μετά την 1.1.2015, ο υπολογισμός της σύνταξης γήρατος γίνεται με βάση το νέο νομικό πλαίσιο.
Στις περιπτώσεις αιτήσεων μεταβίβασης σύνταξης λόγω θανάτου συνταξιούχου
του Ταμείου, διευκρινίζεται ότι ο υπολογισμός της σύνταξης των δικαιοδόχων μελών πραγματοποιείται με βάση τα ποσοστά σύνταξης που ορίζονται στις επιμέρους καταστατικές διατάξεις των ενταχθέντων στο ΕΤΕΑ φορέων μέχρι την έκδοση του Κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών του ΕΤΕΑΕΠ.
Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 96 του ν. 4387/2016,
διευκρινίζεται ότι από την έναρξη ισχύος του νόμου (13.5.2016) το πρώην ΕΤΕΑ και από 1.1.2017 ο Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ χορηγεί αποκλειστικά την επικουρική σύνταξη, όπως προβλέπεται στο άρθρο αυτό, και παύει να χορηγεί λοιπές παροχές, όπως έξοδα κηδείας, επίδομα απολύτου αναπηρίας και προσαύξηση σύνταξης λόγω οικογενειακών επιδομάτων (συζύγου-τέκνων).
Αιτήσεις για χορήγηση εξόδων κηδείας ή επιδομάτων απολύτου αναπηρίας που έχουν υποβληθεί μέχρι και την 12.5.2016 κρίνονται με βάση το προϊσχύον νομικό πλαίσιο (καταστατικές, γενικές ή ειδικές διατάξεις), ενώ η προσαύξηση της σύνταξης λόγω οικογενειακών επιδομάτων παύει να χορηγείται σε όσους η σύνταξή τους υπολογίζεται με τον νέο τρόπο του άρθρου 42 του ν. 4052/2012, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με την παρ. 1 του άρθρου 96 του ν. 4387/2016.