Η μοναδική Ορθόδοξη Εκκλησία που προχώρησε σε αναγνώριση της Εκκλησίας της Ουκρανίας ως Αυτοκέφαλη αποδεχόμενη με αυτή την απόφασή της την απόσχισή της από το Πατριαρχείο της Μόσχας, ήταν η Εκκλησία της Ελλάδας. Ενώ το ίδιο ισχύει και με τα Πατριαρχεία, καθώς μόνο ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Βαρθολομαίος, αναγνώρισε την Ουκρανική Εκκλησία ως Αυτοκέφαλη.
Ούτε το έκαναν τα Πρεσβηγενή Πατριαρχεία (Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων, κ.α.), ούτε οι άλλες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες (Τιράνων, Πολωνίας, κ.α.), παρά μόνο η Εκκλησία της Ελλάδος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ποιες οι «κυρώσεις» από τη Μόσχα; Γίνεται λόγος για διακοπή μνημόνευσης του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου και κοινωνίας της Εκκλησίας της Ελλάδας, σε ότι αφορά εκκλησιαστικές «κυρώσεις». Ενώ υπάρχουν και τα «κοσμικά αντίποινα», τα οποία μπορεί να αφορούν ταξιδιωτικές οδηγίες για «πάγωμα» των θρησκευτικών εκδρομών στη χώρα μας από τη Ρωσία και πολλά άλλα…
Διάφορες περιοχές της Ελλάδας, μπορούν πλέον να βρεθούν στο «μάτι του κυκλώνα» αυτής της διένεξης μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου της Μόσχας.
Πάντως, ο Μητροπολίτης Ηλείας κ.κ. Γερμανός, είναι ένας εκ των Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος, που διαφώνησε ανοιχτά με την αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας.
Ποιοί εξαιρούνται των κυρώσεων
Η Σύνοδος του Πατριαρχείου της Μόσχας, εξάλλου, ήδη ανακοίνωσε ότι θα συλλειτουργεί μόνο με τους Μητροπολίτες που διαφώνησαν με την απόφαση της Ιεραρχίας, διακόπτοντας την κοινωνία με όλους τους άλλους.
Το ανακοινωθέν αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Κατόπιν τούτων διακόπτουμε προσευχητική και ευχαριστιακή κοινωνία με όσους αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος δέχθηκαν ή δεχθούν σε τέτοια κοινωνία εκπροσώπους των ουκρανικών μη κανονικών σχισματικών κοινοτήτων. Επίσης δεν δίνουμε την ευλογία μας για προσκυνηματικές εκδρομές σε επαρχίες, οι οποίες ποιμαίνονται από τους ἐν λόγῳ ιεράρχες.
Οι σχετικές πληροφορίες θα κοινοποιηθούν ευρέως στους προσκυνηματικούς και τουριστικούς οργανισμούς των χωρών, που αποτελούν τον κανονικό χώρο της καθ΄ ημάς Εκκλησίας.
Εκτιμούμε την προσευχητική κοινωνία με τους αδελφούς μας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος και θα κρατήσουμε με αυτήν ζωντανή, κανονική και ευχαριστιακή σχέση μέσω όλων των ιεραρχών και ποιμένων, οι οποίοι ήδη τάχθηκαν και θα ταχθούν στο περαιτέρω κατά της αναγνωρίσεως του ουκρανικού σχίσματος, μέσω όσων δεν θα μολυνθούν με συλλείτουργα με σχισματικούς ψευδο-ιεράρχες, αλλά θα αποτελέσουν παραδείγματα της χριστιανικής ανδρείας και σταθερής εμμονής στην αλήθεια του Χριστού».
– Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά λοιπόν, και αναφέρθηκε ονομαστικά ο Μητροπολίτης Κερκύρας (σε συνέντευξη του στην εφ. «Ενημέρωση») διαφοροποιήθηκαν Μητροπολίτες. Συγκεκριμένα αναφέρθηκαν οι: Γερμανός-Ηλείας, Συμεών-Νέας Σμύρνης, Νεκτάριος–Κερκύρας, Καλλίνικος-Παροναξίας, Σεραφείμ-Καρυστίας, Ανδρέας-Δρυϊνουπόλεως και Κονίτσης, Δανιήλ-Καισαριανής, Σεραφείμ-Πειραιώς, Νικόλαος-Μεσογαίας, Κοσμάς-Αιτωλίας και Ακαρνανίας, Σεραφείμ-Κυθήρων.