Αποτελεί κοινό τόπο για όλους , ότι η κατασκευή του δυτικού άξονα της πάλαι ποτέ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ ,δηλαδή το τμήμα ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ , είναι η βασικότερη ,πρώτη και κύρια προϋπόθεση για την ανάπτυξη της Ηλείας . Χωρίς αυτοκινητόδρομο η Ηλεία θα παραμένει αποκλεισμένη , παρίας , ο φτωχός συγγενής ανάμεσα στους αναπτυσσόμενους Μεσσήνιους , Αρκάδες ,Λάκωνες και Αχαιούς. Και θα συνεχίσει να προσφέρει τους ανθρώπους της θυσία στον Μινώταυρο της καθυστέρησης , με τελετουργικό καθημερινής συνήθειας . Στην κυριολεξία , η ολοκλήρωση του δυτικού άξονα της Ολυμπίας οδού αποτελεί για την Ηλεία ζήτημα ζωής και θανάτου .
Αν έχουν έτσι τα πράγματα ,αν όλοι συμφωνούμε σ αυτό ,θα πρέπει να ξαναδούμε για μια ακόμη φορά , έστω στο τέλος των θητειών ,( περιφέρεια και δήμοι ,βουλευτές , φορείς και πολίτες ) την ευθύνη για την καθυστέρηση ή την ματαίωση του έργου και την στρατηγική μας για την διεκδίκησή του.
Η οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2009 προκάλεσε τις αιτίες και προσέφερε τα προσχήματα στους εμπλεκόμενους ( παραχωρησιούχους –Τράπεζες ) να αναστείλουν τα έργα και στους πέντε εθνικούς οδικούς άξονες της χώρας. Όταν άρχισαν οι διαπραγματεύσεις της Κυβέρνησης με τους παραχωρησιούχους για την επανέναρξη των εργασιών διέρρευσε ανεπίσημα το ενδεχόμενο της εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Πάτρα –Πύργος- Τσακώνα ,χωρίς να δίνεται καμιά υπεύθυνη αιτιολόγηση του ενδεχόμενου αυτού. Κάποιοι στο υπουργείο Υποδομών ψέλλιζαν ότι το έργο δεν μπορούσε να προχωρήσει εξαιτίας της απόφασης του ΣτΕ για το τμήμα Σαμικό-Γιαννιτσοχώρι . Στην Περιφέρεια ΔΕ συστήσαμε διαπαραταξιακή επιτροπή διεκδίκησης με εντολή τη συνάντηση με όλους τους πολιτικούς αρχηγούς και τον Πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά . Ο κ. Σαμαράς αρνήθηκε να μας δει. Το ίδιο έπραξε και ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Αλέξης Τσίπρας . Τα έργα ξεκίνησαν σε όλους τους οδικούς άξονες ,με το τμήμα Πάτρα –Πύργος –Τσακώνα να εξαιρείται ρητά,το 2013, από την σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας οδού. Η Ολυμπία οδός σταματούσε στην Πάτρα. Η Κυβέρνηση έπεισε το τότε πολιτικό προσωπικό της Ηλείας να αποδεχτεί την απένταξη αυτή ,με την υπόσχεση ότι η Πολιτεία θα δεσμευόταν με νόμο να κατασκευάσει τον δυτικό άξονα με δημόσιες επενδύσεις και μέσα στο ίδιο χρονοδιάγραμμα που είχε ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Κόρινθος. Πράγματι η Κυβέρνηση για να κάμψει τις αντιδράσεις που έφθαναν μέχρι την απειλή μαζικών παραιτήσεων ψήφισε σχετικό νόμο με το παραπάνω περιεχόμενο. Την άνοιξη του 2014 ,λίγο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαϊου ,ανακοινώθηκε ότι μέσα στο Καλοκαίρι του 2014 θα δημοπρατείτο το Πάτρα –Πύργος .
Ήδη το τμήμα Πύργος –Τσακώνα ήταν νεκρό.
Τελικά προκηρύχθηκε η δημοπρασία για τον Ιανουάριο του 2015 και στη συνέχεια για τον Μάρτιο του 2015 ,για το τμήμα Πάτρα-Βούναργο. Η νέα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ ματαίωσε τη δημοπρασία με την αιτιολογία ότι θα κατατμήσει το έργο σε οκτώ εργολαβίες για να χτυπήσει το μονοπώλιο των εθνικών εργολάβων και να πετύχει καλλίτερες συνθήκες ανταγωνισμού. Σήμερα , 42 μήνες μετά όλοι , γνωρίζουν το στόχο της κατάτμησης και την θλιβερή κατάληξή της. Η νέα διαπαραταξιακή επιτροπή της Περιφέρειας συνάντησε τους πολιτικούς αρχηγούς αλλά μέχρι σήμερα ο Πρωθυπουργός αρνείται να μας δει.
Ας αποκωδικοποιήσουμε την κατάσταση. Άγνωστο για ποιο λόγο οι παραχωρησιούχοι ζήτησαν να εξαιρεθεί το τμήμα του δυτικού άξονα από την αρχική σύμβαση παραχώρησης. Πρόκειται για το ποιο εύκολο, κατασκευαστικά , έργο ,χωρίς τούνελ και γέφυρες ,είχαν δε σχεδόν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις μέχρι το Βούναργο και είχε προχωρήσει σε μήκος πολλών χιλιομέτρων η χάραξη και οι διαστρώσεις του νέου δρόμου. Ίσως ,η μη ύπαρξη τούνελ και κρεμαστών γεφυρών ,που αποτελούν τα οικονομικά φιλέτα για τους κατασκευαστές , μείωναν το οικονομικό ενδιαφέρον για το έργο. Η αιτιολογία ότι η απόφαση του ΣτΕ για την προστασία του οικοσυστήματος στην περιοχή του Καγιάφα μπλόκαρε ολόκληρο το έργο ,γιατί δήθεν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα ενέκρινε ένα μη ολοκληρωμένο έργο ,αποδείχθηκε ψευδής , αφού στη συνέχεια το έργο σταμάτησε στο Βούναργο και κατατμήθηκε σε οκτώ τμήματα – εργολαβίες . Ο αυτοκινητόδρομος θα μπορούσε να δημοπρατηθεί χωρίς πρόβλημα ,στο σύνολο του τεχνικού και φυσικού του αντικειμένου ,Πάτρα –Πύργος –Τσακώνα , με εξαίρεση το τμήμα Σαμικό – Γιαννιτσοχώρι για το οποίο ισχύουν οι περιορισμοί του ΣτΕ . Για το τμήμα αυτό θα μπορούσαν να δημοπρατηθούν έργα βελτίωσης ,συμβατά με το οικοσύστημα , χωρίς να διακόπτεται η ροή του αυτοκινητόδρομου . Τέλος όσον αφορά τους υπόγειους ισχυρισμούς περί δήθεν μικρού κυκλοφοριακού φορτίου στο τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και ότι δήθεν το τμήμα αυτό του αυτοκινητόδρομου δεν θα ήταν βιώσιμο , πέραν του ότι οι ισχυρισμοί αυτοί είναι ψευδείς ,αφού το κυκλοφοριακό φορτίο είναι ήδη ασφυκτικό και σίγουρα πολύ μεγαλύτερο από τα φορτία των νέων αξόνων Καλαμάτα –Τρίπολη και Τσακώνα –Σπάρτη , αρκεί να υπολογίσει κανείς το κόστος των νεκρών και των τραυματιών και παράλληλα το κόστος από την καθυστέρηση της ανάπτυξης στην περιοχή για να έχει τον πραγματικό ισολογισμό κόστους –οφέλους και της βιωσιμότητας του έργου.
Ποιος ευθύνεται λοιπόν για την καθυστέρηση και τον ακρωτηριασμό του έργου; Σίγουρα οι σχεδιασμοί των παραχωρησιούχων και οι μυστικές διαπραγματεύσεις τους με τα υπουργεία. Σίγουρα η ανικανότητα ,η παγερή αδιαφορία και η αλαζονεία των γραφειοκρατών . Μα πάνω απ όλα το γεγονός ότι οι Κυβερνήσεις διαδοχικά , από το 2012 μέχρι σήμερα , ξέρουν καλά ότι μπορούν να αποφασίζουν χωρίς να φοβούνται τις αντιδράσεις των εφτακοσίων χιλιάδων πολιτών της περιφέρειας και των εκπροσώπων τους. Χωρίς σφυρηλατημένη περιφερειακή συνείδηση ,χωρίς να νοιάζεται η μια Περιφερειακή Ενότητα για την άλλη και πολλές φορές με αντίθετα συμφέροντα ,έχει αναπτυχθεί ένας ιδιότυπος ενδοτισμός πάνω στον οποίο παίζουν το παιγνίδι τους οι εργολάβοι και μας εμπαίζουν οι υπουργοί.
Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Ηλείας και της Δυτικής Πελοποννήσου δεν κινδυνεύει να χαθεί . Έχει ήδη χαθεί ,αν αποδεχθούμε τον ακρωτηριασμό του και σταματήσει στο Βούναργο. Το τμήμα Πάτρα –Βούναργο δεν είναι ο δυτικός άξονας ,είναι δρόμος τυφλός που θα σηματοδοτεί μια αδιέξοδη περιοχή. Η γενναιοδωρία της Κυβέρνησης να ανακοινώσει ότι δεσμεύτηκαν είκοσι εκατομμύρια ευρώ για βελτιώσεις στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό είναι η παγίδα που με ευκολία πιάστηκαν κάποιοι . Αυτό θα σημάνει την αμετάκλητη απώλεια της διεκδίκησης για την ολοκλήρωση του έργου. Ας διατεθούν τα χρήματα αυτά για τη βελτίωση του τμήματος Σαμικό –Γιαννιτσοχώρι.
Η κατάσταση για το μέλλον της Ηλείας ,για το μέλλον των επόμενων γενεών είναι κρίσιμη. Αν δεν προκριθεί τώρα μια σθεναρή πράξη αντίστασης που θα δείξει και στην επόμενη Κυβέρνηση ότι οι πολίτες της Ηλείας και οι αντιπρόσωποί τους δεν θα ανεχτούν πια κανέναν εμπαιγμό και θα απαιτήσουν ασφαλείς δεσμεύσεις για την ολοκλήρωση του έργου μέχρι την Τσακώνα , το μόνο που θα πετύχουμε είναι να παραμείνουμε στις καρέκλες μας ,εμείς ή οι επόμενοι, για να διαχειριζόμαστε τη μιζέρια του τόπου. Στα πλαίσια αυτά πρότεινα στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο ,για μια ακόμη φορά ,την ομαδική παραίτηση των αιρετών της Ηλείας . Ως πράξη αντίστασης και αγώνα και κοντολογίς, ως πράξη προστασίας της τιμής και της αξιοπρέπειας της πολιτικής .
Ο Περιφερειάρχης που μέχρι σήμερα δεν υπέστειλε την διεκδίκηση ολόκληρου του έργου ,να ζητήσει, με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, από όλους τους βουλευτές που εκλέγονται στις περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου να καταθέσουν Σχέδιο Νόμου με το οποίο θα αποφασίζεται η υλοποίηση του υπολοίπου τμήματος του δυτικού άξονα της Ολυμπίας οδού ( Βούναργο-Πύργος-Τσακώνα) , με σεβασμό της απόφασης του ΣτΕ για τον Καγιάφα , με τη διαδικασία του FAST TRACK των Ολυμπιακών έργων . Κι ας αφιερώσουμε την τήρηση και την εφαρμογή του νόμου αυτού στον πατριωτισμό των Ηλείων.