ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΕΤΑΡΤΗ 07 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΚΕΙΜΕΝΟ
[Επιστήμη και επιστήμονες]
H επιστήμη, ως αέναος αγώνας του ανθρώπου για την κατάκτηση της γνώσης, με την οξυδερκή παρατήρηση, τη διαίσθηση και την έρευνα, ανοίγει συνεχώς νέους ορίζοντες και φωτίζει τον νου. Επιστήμη, βέβαια, και τεχνολογία δεν ταυτίζονται, διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσης, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου. Πολύ χαρακτηριστικά, ο Αϊνστάιν [1879-1955] είχε τονίσει ότι η επιστήμη μπορεί να προσφέρει τα μέσα για την ανάπτυξη σκοπών, τους οποίους έχουν οραματιστεί προσωπικότητες που διαθέτουν υψηλά ηθικά ιδανικά.
Εάν βέβαια ο Αϊνστάιν είχε ζήσει ολόκληρο τον εικοστό αιώνα, με επαναστάσεις, παγκοσμίους θερμούς και ψυχρούς πολέμους, αλλά και δοξασμένο από τη ραγδαία ανάπτυξη των θετικών επιστημών και της τεχνολογίας, ίσως προβληματιζόταν περισσότερο. Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας, η οποία έχει προσλάβει φρενήρεις ρυθμούς στην εποχή μας, εγείρουν απορίες και συγκλονιστικά ερωτήματα. Η επιστήμη αναπτύσσεται συνήθως σε σχέση με τις πρακτικές ανάγκες των ανθρώπων, ακολουθεί όμως βασικά την εξέλιξη μιας κοινωνίας και αντικατοπτρίζει το συγκεκριμένο πνευματικό και ηθικό της επίπεδο. Όμως η τεχνολογία, που βελτίωσε σημαντικά τις συνθήκες της ζωής μας, βοήθησε ή εμπόδισε τον άνθρωπο να γίνει περισσότερο άνθρωπος;
Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού διασύρθηκαν και υπονομεύθηκαν στις μέρες μας. Η σύγχυση πραγματικών και πλασματικών αναγκών, η πνιγηρή εντατικοποίηση του ρυθμού της ζωής στις μεγαλουπόλεις, η εσωτερική μοναξιά, το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν βαθύτατα και παρεμποδίζουν την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων.
Μέσα στο κλίμα αυτό ζει, μεγαλώνει και εργάζεται ο σύγχρονος επιστήμονας. Ο επιστήμονας βαρύνεται με πολύμορφη ευθύνη για τη γνώση που κατά κάποιον τρόπο παράγει και οφείλει να προβλέπει οποιοδήποτε πιθανό κίνδυνο που θα μπορούσε να προέλθει από τη χρήση της –ή την κατάχρησή της– στο μέλλον για τον άνθρωπο και για την οικουμένη. Πρέπει να αποφασίζει με άγρυπνη συνείδηση και υπευθυνότητα εάν τα αποτελέσματα των ερευνών του πρέπει τελικά να εφαρμοσθούν. Κάθε επιστημονικό επίτευγμα πρέπει να εξετάζεται όχι μόνο ως γνωστική ή υλική κατάκτηση, αλλά και για το αν θα αποβεί ευεργετικό ή επιζήμιο, ή και καταστρεπτικό, για την ύπαρξη του ανθρώπου. Τον έλεγχο αυτό κανένας άλλος δεν μπορεί ή δεν επιτρέπεται να επιβάλλει στη συνειδητή ελευθερία του επιστήμονα παρά μόνον η συναίσθηση της ανθρώπινης και γενικά της κοινωνικής του ευθύνης.
Δυστυχώς, όμως, οι αποφάσεις για τη χρησιμοποίηση από τη σύγχρονη τεχνολογία επιστημονικών γνώσεων και ανακαλύψεων δεν ανήκουν πάντοτε στην απόφαση ή στη σύμφωνη γνώμη εκείνων που τις ανακάλυψαν, ούτε οι πολλαπλές συνέπειες από τη χρήση τους έχουν όσο και όπως θα άρμοζε υπολογισθεί. Για τούτο, συχνά οι στόχοι μιας
ερευνητικής πορείας διασπείρονται. Πολλοί διάσημοι ερευνητές δεν μπόρεσαν να προβλέψουν τις πρακτικές εφαρμογές των ανακαλύψεών τους.
Για να παραμείνουν όμως οι στόχοι της επιστήμης ανθρωποκεντρικοί, κρίνεται απολύτως αναγκαίος ο επανακαθορισμός τους από «προσωπικότητες με υψηλά ηθικά ιδανικά», κατά τον Αϊνστάιν, δηλαδή από έντιμους, συνεπείς και ανιδιοτελείς, διορατικούς, ειλικρινείς και αντικειμενικούς ανθρώπους-επιστήμονες.
Γρηγόρης Σκαλκέας, Διασκευή από ομιλία στην Ακαδημία Αθηνών.
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε ( 90- 110 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α. Η επιστήμη και η τεχνολογία ταυτίζονται ως προς τους στόχους τους.
β. Η επιστήμη στοχεύει αποκλειστικά στην ικανοποίηση των πρακτικών αναγκών του ανθρώπου.
γ. Οι ανθρωπιστικές αξίες υπονομεύτηκαν στην εποχή μας.
δ. Ο επιστήμονας έχει ευθύνη για τη χρήση της επιστημονικής γνώσης που παράγει.
ε. Επιστήμονες υψηλών ιδανικών θα συμβάλουν στη διατήρηση του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της επιστήμης.
Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε έναν από τους τρόπους ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του κειμένου «Η επιστήμη … ηθικά ιδανικά» (μονάδες 2) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο ( μονάδες 2).
Μονάδες 4
β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις (με έντονη γραφή στο κείμενο):
βέβαια ( 1η παράγραφος)
εάν (2η παράγραφος)
όμως ( 2η παράγραφος)
για τούτο ( 5η παράγραφος)
δηλαδή (6η παράγραφος)
Μονάδες 5
Β3. α) Να ξαναγράψετε τις ακόλουθες προτάσεις του κειμένου, αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες, χωρίς να αλλάζει το νόημα:
- Η επιστήμη ως αέναος αγώνας του ανθρώπου.
- η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην κατάκτηση της γνώσης.
- Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας […] εγείρουν απορίες.
- το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν […] την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων.
- κάθε επιστημονικό επίτευγμα […] θα αποβεί […]
καταστρεπτικό.
Μονάδες 5
β) Να δώσετε τα αντώνυμα των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου:
- συγκεκριμένο ( 2η παράγραφος)
- βελτίωσε ( 2η παράγραφος)
- ευθύνη ( 4η παράγραφος)
- υλική ( 4η παράγραφος)
- ελευθερία ( 4η παράγραφος)
Μονάδες 5 Β4. α) «Η σύγχυση πραγματικών…των ανθρώπων.» (3η παράγραφος) Τι
επιτυγχάνει ο συγγραφέας με το ασύνδετο σχήμα ;
Μονάδες 3
β) «Όμως η τεχνολογία…περισσότερο άνθρωπος;» (2η παράγραφος) Τι
επιδιώκει ο συγγραφέας με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος ;
Μονάδες 3
Γ1. Στην τελετή αποφοίτησης του σχολείου σας ως υποψήφιοι/ες φοιτητές/τριες και μελλοντικοί/κές επιστήμονες εκφωνείτε μια ομιλία 500-600 λέξεων στην οποία εστιάζετε σε δύο άξονες:
α) στον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων, κατά τη γνώμη σας, σύγχρονων προβλημάτων και
β) στα ηθικά εφόδια του επιστήμονα που θα του επιτρέψουν να υπηρετήσει αυτό τον στόχο.
Μονάδες 40
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
- 1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω- πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
- 2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων , αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση . Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
- 3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο
με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει .
- 4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
- 5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις ( 3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
- 6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10. 00 π. μ.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΣΥΝΤΟΜΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΝΙΑΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Τα θέματα απευθύνονται σε μεθοδικά και άρτια προετοιμασμένους μαθητές. Το κείμενο που δόθηκε προς εξέταση αποτελεί διασκευασμένη ομιλία του Γρηγόριου Σκαλκέα στην Ακαδημία Αθηνών, ήταν εύληπτο στο σύνολό του, το επιστημονικό όμως ύφος του απαιτούσε εξοικείωση με την πύκνωση λόγου.
Για άλλη μια χρονιά παρατηρείται στο τυπολογικό να επιλέγεται άσκηση «Σωστού- Λάθους» και όχι ανάπτυξης χωρίου. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή απαιτούσαν οι ασκήσεις στη σημασιολογική απόχρωση των λέξεων προς αντικατάσταση. Η πρωτοτυπία έγκειται στην επιλογή ερώτησης σχετικά με το ασύνδετο σχήμα. Τέλος, το θέμα έκθεσης αποτελεί διδαγμένο θεματικό άξονα της Γ’ Λυκείου.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «ΑΛΜΑ»ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Α. Στο κείμενο διερευνάται ο ρόλος της επιστημονικής γνώσης και των λειτουργών της στην πορεία της ανθρωπότητας. Προλογίζοντας, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Αϊνστάιν, εγείρεται ο προβληματισμός αν η τεχνολογία ως εφαρμογή της επιστήμης επιτέλεσε το στόχο της, επειδή τα τεχνολογικά επιτεύγματα ακολουθώντας τη σύγχρονη πραγματικότητα επέτειναν την ηθική κατάπτωση του ανθρώπου, παρόλο που αναβάθμισαν την ποιότητα ζωής του. Γι’ αυτό ο επιστήμονας οφείλει να ενδύεται το μανδύα του αλτρουισμού και με αίσθηση καθήκοντος να ελέγχει τις κατακτήσεις του, αν και αυτό δεν υπήρξε πάντα εφικτό. Επομένως, για να ενσαρκωθούν οι επιστημονικοί στόχοι, οι φορείς της πρέπει να διαπνέονται από ανθρωπιστικά ιδεώδη.
Β1)
Α = Λ | Δ = Σ |
Β = Λ | Ε = Σ |
Γ = Σ |
Β2) Α) Η πρώτη παράγραφος στο χωρίο «Επιστήμη…. ανθρώπου» αναπτύσσεται με σύγκριση-αντίθεση καθώς ο συγγραφέας παρουσιάζει τη διαφοροποίηση μεταξύ της επιστήμης και της τεχνολογίας . Χαρακτηριστική είναι η ύπαρξη της αντιθετικής λέξης «ενώ».
Β) Βέβαια = επιβεβαίωση, επιτονισμός
Εάν = προϋπόθεση, όρος
Όμως = αντίθεση
Για τούτο = αιτιολόγηση
Δηλαδή = επεξήγηση
Β3)
Α) Αέναος = διηνεκής
Προσηλωμένη = αφοσιωμένη
Εγείρουν = δημιουργούν
Αλλοτριώνουν = αλλοιώνουν, αποξενώνουν
Καταστρεπτικό =ολέθριο
Β) Συγκεκριμένο= γενικό
Βελτίωσε= επιδείνωσε, χειροτέρευσε
Ευθύνη= ανευθυνότητα
Υλική= πνευματική
Ελευθερία= χειραγώγηση
Β4.
α) Η χρήση του ασύνδετου σχήματος στο συγκεκριμένο χωρίο της 3ης παραγράφου δίνει έμφαση στο λόγο επιτονίζοντας την άποψη του συγγραφέα. Επιπλέον χρωματίζει συναισθηματικά το κείμενο προσδίδοντας του αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα και ποικιλία πυκνώνοντας το λόγο και καθιστώντας το δέκτη κοινωνό στο πρόβλημα και πείθοντας τον για την ορθότητα της άποψης του συγγραφέα.
β) Το ρητορικό ερώτημα της 2ης παραγράφου συνιστά ένα μέσο ευαισθητοποίησης και προβληματισμού των ακροατών του λόγου μέσω της διέγερσης του ενδιαφέροντος τους. Με τον τρόπο αυτό προωθείται η επικοινωνία ομιλητή- ακροατών εκλαϊκεύοντας το κείμενο ενώ παράλληλα συμβάλλει στη συνοχή του κειμένου καθώς στην επόμενη παράγραφο αναπτύσσει τις σκέψεις του ο ομιλητής για το θέμα που εμπεριέχεται στο ερώτημα αυτό.
Γ1. | Κυρίες και Κύριοι, |
|
| Αγαπητοί συμμαθητές, |
|
Στο α) Ζητούμενο οι μαθητές πρέπει να εστιάσουν στα εξής:
Η επιστημονική εξέλιξη συντελεί στην άρση των ουσιωδέστερων σύγχρονων προβλημάτων τα οποία είναι :
- μόρφωση-πνευματική ανέλιξη-ανάπτυξη ορθολογισμού και προβληματισμού, έναντι του αναλφαβητισμού και της καταπάτησης του δικαιώματος για εκπαίδευση και καθολική εποπτεία του κόσμου
- γόνιμη αμφισβήτηση ώστε να εξευρεθούν τρόποι αντιμετώπισης της παθογένειας της εποχής μας
- απεγκλωβισμός από την πνευματική αδράνεια-αφύπνιση μέσω της αξιοποίησης των σύγχρονων φορέων πληροφόρησης που επιτυγχάνουν την διαρκή εγρήγορση των ατόμων
- πολιτιστική ανάπτυξη και περιορισμός του υλικού ευδαιμονισμού που μαστίζει την εποχή μας με την ισόρροπη ανάπτυξη των θεωρητικών και πρακτικών επιστημών
- βελτίωση της ποιότητας ζωής, ειδικά στην εποχή μας όπου επικρατεί οικονομική ύφεση οι επιστήμονες έχουν αμετάθετο χρέος να συμβάλουν στην αναζήτηση μεθόδων αξιοποίησης των επιστημονικών επιτευγμάτων για το σκοπό αυτό
- αποτίναξη του εθνικισμού, του συντηρητισμού και του δογματισμού μέσω της επικοινωνίας και της αλληλογνωριμίας μεταξύ των λαών
- περιορισμός του χάσματος μεταξύ των οικονομικά ισχυρών και των αναπτυσσόμενων χωρών ώστε να πραγματωθεί η ελευθερία από κάθε καταναγκασμό και να περιοριστεί ο πολιτισμικός ιμπεριαλισμός.
- Συμβάλλει στην επινοητικότητα και την δημιουργικότητα των ανθρώπων δίνοντας τους κίνητρο για αυτενέργεια και απεγκλωβισμό από την αποτελμάτωση.
- θα βοηθήσει τον άνθρωπο να κατανοήσει τη δομή και τη λειτουργία του κοινωνικού περιβάλλοντος και να συντελέσει στη βελτίωση της λειτουργίας των θεσμών της (οικογένεια, εκπαίδευση, οικονομία, δημοκρατία κ.ά.), ώστε να ικανοποιούνται αποτελεσματικότερα οι κοινωνικές ανάγκες.
- Μπορεί να συντελέσει στην αξιοποίηση του φυσικού πλούτου και των δυνάμεων της φύσης προς όφελος του ανθρώπου και κυρίως στην αξιοποίηση νέων πηγών ενέργειας ώστε να περιοριστεί η οικολογική καταστροφή της εποχής μας
- Μέσω της εξειδίκευσης επέρχεται αυτοματισμός και συστηματοποίηση της εργασίας σε πολλούς κλάδους
- ανάπτυξη διαλόγου και συνεργασίας μέσω της προώθησης των ανθρωπιστικών ιδανικών που πρεσβεύουν οι επιστήμονες
- εδραίωση της δημοκρατίας μέσω της προβολής της αναγκαιότητας για συμμετοχή στα κοινά – ενεργοποίηση πολιτών
- μέσω της μελέτης και ανάδειξης των διαχρονικών ιδανικών και αξιών που μελετώνται από τους ποικίλους επιστημονικούς φορείς θα αναβιώσουν υψηλόπνοες αξίες και υψηλά ιδανικά
- εδραίωση της οικουμενικής ειρήνης
- περιορισμός συλλογικών προβλημάτων ναρκωτικά, βία, εγκληματικότητα κλπ.
- συναρμογή εθνικής συνείδησης – παγκοσμιοποίησης
θα απαλλάξει τον άνθρωπο από τις ασθένειες, ανεβάζοντας το μέσο όρο ζωής και βελτιώνοντας την ποιότητά της (Ιατρική, Γενετική).
Στο β) Ζητούμενο οι μαθητές πρέπει να εστιάσουν στα ηθικά εφόδια που πρέπει να διαθέτει ο επιστήμονας:
- Σεβασμός στις γνώσεις του παρελθόντος, αποφυγή δογματισμού. Καθορισμός φραγμών και ορίων στην επιστημονική έρευνα με γνώμονα την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του περιβάλλοντος και της ζωής.
- Υπευθυνότητα ώστε να μπορεί να αναλαμβάνει την ευθύνη για την παραγόμενη γνώση σε συνδυασμό με τη διάθεση να διαφωτίσει την κοινή γνώμη για τη συνετή χρησιμοποίηση των επιτευγμάτων της επιστήμης, μέσω της ερμηνείας της σημασίας και των κινδύνων που απορρέουν απ΄ αυτά.
- Οφείλει να πιστεύει στην αξία της συνεργασίας με άλλους επιστήμονες για την επίλυση των σύγχρονων προβλημάτων σε προγράμματα που υπηρετούν την ειρήνη, την ευημερία, την υγεία και την προστασία της φύσης, ώστε η επιστήμη να γίνεται κοινωνικό λειτούργημα. – συμβιβαστικότητα
- Να είναι απαλλαγμένος από την ιδιοτέλεια και τον ατομικισμό ώστε να αντιστέκεται στην κερδοσκοπία, τις οικονομικές πιέσεις, τον τυχοδιωκτισμό και την τάση για αυτοπροβολή. Η εντιμότητα και η συνέπεια λόγων και έργων διακρίνει τον υπεύθυνο επιστήμονα από τον απλό τυχοδιώκτη.
- Πίστη στη λογική και επιθυμία για έρευνα (δημιουργική περιέργεια).
- Φιλελεύθερο πνεύμα, διορατικότητα, προσδοκία για ένα καλύτερο μέλλον (=όραμα, υγιής φιλοδοξία).
Έχει χρέος να τηρεί τους κανόνες της επιστημονικής δεοντολογίας. α) πρέπει να αναφέρει τα επιστημονικά έργα άλλων που τον βοήθησαν, ώστε να δημιουργήσει το δικό του έργο, β) δεν είναι ορθό να διακατέχεται από εμπάθεια, μισαλλοδοξία και φανατισμό, που τον εμποδίζουν να δει καθαρά την επιστημονική αλήθεια. Άρα οφείλει να είναι αντικειμενικός.
- Πίστη στην κοινωνική του φύση και κοινωνική συνείδηση
- είναι αναγκαίο να εναρμονίζει την ηθική με τη γνώση.
- να πρεσβεύει τον ανθρωπισμό
- Ευσυνειδησία και εργατικότητα
- μετριοφροσύνη
- δημιουργικότητα
- καλλιέργεια ψυχισμού και ψυχικών δυνάμεων- θάρρος, αποφασιστικότητα, υπομονή, κλπ
- αυτογνωσία
- ηθικό σθένος
- απαλλαγή από το φόβο και από συμπλέγματα – φανατισμό – μισαλλοδοξία ομαλή κοινωνικοποίηση
- συνεργασία
- αλληλεγγύη
- εντιμότητα
- συνέπεια
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας
Επιμέλεια Απαντήσεων
(Φιλολογική Ομάδα «Άλμα»)
Βλάσση Ιωάννα
Βλάσση Μιμίκα
Βόλαρη Ξακουστή
Λούπη Βασιλική
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Παναγοπούλου Πένυ
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Τσουκαλά Αναστασία
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”148849″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”566″,”style”:”float: left;”,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”850″}}]]