Tο iliaoikonomia.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αλμα» Θα είναι κοντά στους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων 2016. Δείτε τα θέματα, τις απαντήσεις και τα σχόλια των έμπειρων καθηγητών του φροντιστηρίου «Αλμα».
Σήμερα οι μαθητές εξετάζονται στο μάθημα Βιολογίας.
Από το φροντιστήριο ΑΛΜΑ και το iliaoikonomia.gr καλή επιτυχία σε όλους τους υποψηφίους.
Δείτε εδώ τις απαντήσεις στο μάθημα της Βιολογίας
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ( ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)
ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
( ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)
ΘΕΜΑ Α
Α1: β
Α2: β
Α3: δ
Α4: γ
Α5: γ
ΘΕΜΑ Β
Β1
1Α 2Γ 3Α 4Β 5Α 6Α 7Γ
Β2 Ορισμός καρυότυπου Σελ. 24 «Τα μεταφασικά χρωμοσώματα… καρυότυπο».
Συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν: μπορεί να διαπιστωθεί το φύλο του ατόμου( αρσενικό ή θηλυκό), μπορούν να εντοπιστούν αριθμητικές χρωμοσωμικές ανωμαλίες.
Β3 α. Ορισμός μονοκλωνικών αντισωμάτων σελ. 123: «Κάθε είδος αντισώματος… μονοκλωνικά».
β. Ορισμός γενετικής μηχανικής σελ. 61: «Οι τεχνικές… Μηχανική».
ΘΕΜΑ Γ
Γ1 Ι1 :ΙΑΙΒ ή ΙΑi
Με δεδομένο ότι προκύπτουν απόγονοι ΙΙ3 και ΙΙ4 με ΑΒ ομάδα, συμπεραίνουμε ότι το άτομο Ι1 είχε το γονίδιο ΙΑ που καθορίζει τη δημιουργία του αντιγόνου Α. Όμως προκύπτουν και απόγονοι με Β ομάδα (πιθανοί γονότυποι ΙΑΙΒ ή ΙΒi) οπότε το 2ο αλληλόμορφο για το άτομο Ι1 θα μπορούσε να είναι το ΙΒ ή το i.
Γ2 Γενεαλογικό δέντρο 2: αιμορροφιλία
Γενεαλογικό δέντρο 3: αλφισμός
Γενεαλογικό δέντρο 4: οικογενής υπερχοληστερολαιμία
Γ3 Η οικογενής υπερχοληστερολαιμία κληρονομείται με αυτοσωμικό επικρατή τύπο
κληρονομικότητας. Επομένως, για να πάσχει ένας απόγονος θα πρέπει να πάσχει τουλάχιστον
ένας γονέας. Επιπλέον, ο αλφισμός οφείλεται σε αυτοσωμικό υπολειπόμενο γονίδιο και η
αιμορροφιλία Α σε φυλοσύνδετο υπολειπόμενο γονίδιο. Το γενεαλογικό δέντρο 4 αποκλείεται
να απεικονίζει τις δύο παραπάνω ασθένειες, γιατί αφού πάσχουν οι γονείς θα έπρεπε να
πάσχουν όλοι οι απόγονοι. Τέλος, το γενεαλογικό δέντρο 3απεικονίζει τον αλφισμό και όχι την
αιμορροφιλία Α, γιατί στη φυλοσύνδετη κληρονομικότητα για να πάσχει η κόρη ΙΙ4 θα έπρεπε
να έχει κληρονομήσει το παθολογικό γονίδιο από τον πατέρα Ι1, ο οποίος θα έπασχε. Αυτό
όμως δεν ισχύει οπότε το δέντρο 3 απεικονίζει τον αλφισμό. ( Μπορεί να γίνει επιβεβαίωση με
διασταυρώσεις)
Γ4 Σωστή απάντηση είναι η β.
Ο μηχανισμός αντιγραφής είναι ημισυντηρητικός. Σελίδα 31 ¨Οι Watson… ημισυντηρητικός¨.
Κάθε νέα αλυσίδα θα περιέχει ραδιενεργό φώσφορο στα νουκλεοτίδιά της, οπότε στο τέλος
των διαιρέσεων όλες οι νέες αλυσίδες θα έχουν ραδιενέργεια, ενώ οι αρχικές 2 μητρικές θα
είναι μη ραδιενεργές. Το αρχικό συνεπώς μόριο είχε 2×105 ζεύγη βάσεων οπότε τα μη
ραδιενεργά νουκλεοτίδια είναι 2x2x105=4×105.
Γ5 Μετάλλαξη μπορεί να έχει συμβεί στο ρυθμιστικό γονίδιο και η πρωτεΐνη καταστολέας που
δημιουργείται να μην μπορεί να ενωθεί με τη λακτόζη. Έτσι δεν τροποποιείται και ενώνεται
στο χειριστή, οπότε το οπερόνιο βρίσκεται σε καταστολή.
Μετάλλαξη μπορεί να έχει συμβεί στον υποκινητή των δομικών γονιδίων και να μην μπορεί να
αναγνωριστεί από την RNA πολυμεράση, ώστε να πραγματοποιήσει τη μεταγραφή. Συνεπώς
δεν κωδικοποιούνται τα ένζυμα που διασπούν τη λακτόζη.
ΘΕΜΑ Δ
Δ1 Κωδική αλυσίδα γονιδίου: αλυσίδα Α
Η 5΄ αμετάφραστη περιοχή είναι αυτή που ενώνεται με το rRNA της μικρής υπομονάδας. Η
κωδική αλυσίδα (μη μεταγραφόμενη) θα πρέπει να έχει με προσανατολισμό 5΄-3΄ κωδικόνιο
έναρξης ATG της μετάφρασης. Η αλυσίδα Α είναι η μόνη που ικανοποιεί αυτή την προϋπόθεση
με το σωστό προσανατολισμό.
σημείο I : 5΄ άκρο
σημείο ΙΙ: 3΄ άκρο
σημείο ΙΙΙ: 3΄ άκρο
σημείο IV: 5΄ άκρο
Δ2 εσώνιο : 5΄-ΑΑΤCATA-3΄
3΄-ΤΤΑGTAT-5΄
Δ3 Το mRNA που θα χρησιμοποιηθεί κατά τη μετάφραση είναι το ώριμο mRNA.
Ώριμο mRNA: 5΄-ACAGU…AUGUGGUUUCCUAUGUGGGUUUAAGCAU-3΄
Δ4 Μεταγραφόμενη αλυσίδα είναι η Γ
Προσανατολισμός: 5΄-…ACAGT…-3΄
Η μεταγραφόμενη αλυσίδα θα μεταγραφεί από το 3΄ άκρο της προς το 5΄ άκρο της αφού ο
προσανατολισμός της μεταγραφής είναι 5΄-3΄. Το rRNA που θα προκύψει πρέπει να είναι συμπληρωματικό και αντιπαράλληλο με την 5΄ αμετάφραστη περιοχή του mRNA με την οποία θα προσδεθεί.
Δ5 i) Η προσθήκη στη θέση 1 θα οδηγήσει σε δημιουργία πρόωρου κωδικονίου λήξης, οπότε θα επέλθει πρόωρος τερματισμός της πρωτεΐνοσύνθεσης. Δημιουργία νέου mRNA που περιέχει 2 αμινοξέα. Η παραπάνω περίπτωση ισχύει με τν προϋπόθεση στην αλυσίδα Α να προστεθεί η αλληλουχία 5΄-AGC-3΄ . Υπάρχει όμως πιθανότητα να προστεθεί η αλληλουχία 5΄-AGC-3΄ στην αλυσίδα Β. Τότε το νέο mRNA θα διαφέρει σε 1 κωδικόνια σε σχέση με το αρχικό και θα προστεθεί 1 αμινοξύ.
mRNA νέο
1η υποπερίπτωση: 5…AUGUGGUAGCUUGG…3΄
2η υποπερίπτωση: 5΄…AUGUGGUGCUUUCCU…
ii) Αν προστεθεί στη θέση 2 η αλληλουχία 5΄-AGC-3΄ στην αλυσίδα Α, τότε θα προστεθεί 1 αμινοξύ που θα κωδικοποιείται από το κωδικόνιο της κωδικής 5΄-AGC-3΄ μεταξύ του 4ου και 5ου αμινοξέος.
Αν προστεθεί όμως στην αλυσίδα Β η αλληλουχία 5΄-AGC-3΄ θα προστεθεί πάλι ένα νέο αμινοξύ που θα κωδικοποιείται από το κωδικόνιο της κωδικής 5΄-GCT-3΄
Επιμέλεια Απαντήσεων: Ανδρεοπούλου Κωνσταντίνα, Βιολόγος
Σχόλιο
Τα θέματα στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού προορίζονταν για μαθητές όχι μόνο διαβασμένους αλλά και πλήρως καταρτισμένους στη διδακτέα ύλη, αφού κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα αυτής. Ο όγκος των ερωτημάτων ήταν αρκετός και για την απάντηση τους οι μαθητές έπρεπε να εξαντλήσουν το 3ωρο, δίνοντας μεγάλη προσοχή στα ζητούμενα. Τα «άριστα» φαίνεται πως θα είναι λιγότερα για φέτος λόγω των απαιτήσεων των θεμάτων.
Kωνσταντίνα Ανδρεοπούλου
Δείτε εδώ τα θέματα στο μάθημα Βιολογία Εσπερινών ΓΕΛ Νέου Συστήματος (Ο.Π. Θετικών Σπουδών)
Δείτε εδώ τα θέματα στο μάθημα Βιολογία Ημερήσιων ΓΕΛ Νέου Συστήματος (Ο.Π. Θετικών Σπουδών)