Ν.Βέρρας
Από το νέο έτος, σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Υποδομών αναμένεται να καταθέσει στην Κομισιόν τον ολοκληρωμένο φάκελο για τη χρηματοδότηση του έργου Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα. Πρόκειται για έργο με δύσκολη εξίσωση, καθώς η τελική χάραξη παραμένει «πονοκέφαλος» για το υπουργείο, με τα έως τώρα δεδομένα να δείχνουν ως πιο οικονομική λύση εκείνη που κινείται μέσω του Καϊάφα και εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 700 εκατ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός συνδέεται άμεσα με τη χάραξη και θεωρείται καθοριστικός για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η ανατολική χάραξη, η οποία ακολουθεί την υφιστάμενη Εθνική Οδό Πύργου–Κυπαρισσίας στο ύψος του Κάτω Σαμικού, προβλέπει διάνοιξη σήραγγας μέσα από τον ορεινό όγκο της Λαπίθας στην περιοχή του Καϊάφα και στη συνέχεια παράκαμψη ανατολικά της Ζαχάρως. Το συγκεκριμένο σενάριο, σύμφωνα με τις πληροφορίες, εκτιμάται ότι αγγίζει, ίσως και ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, κάτι που προκαλεί προβληματισμό, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εξετάσει το δίπολο κόστους–οφέλους για την έγκριση χρηματοδότησης.
Επιπλέον, η λύση με σήραγγα κοντά στη λίμνη Καϊάφα δημιουργεί και πρόσθετη τεχνική αβεβαιότητα, καθώς δεν είναι ακόμη γνωστό αν θα εντοπιστούν υδροφόροι ορίζοντες που συνδέονται με τη λίμνη.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η ηγεσία του Υπουργείου εξετάζει σοβαρά και τη δυτική χάραξη, δηλαδή τη λύση που κινείται στον υφιστάμενο δρόμο που διασχίζει την περιοχή του Καϊάφα, με ήπιες βελτιώσεις όπως διαπλάτυνση, αλλά και ειδικές τεχνικές κατασκευής ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση, η τελική επιλογή πρέπει να είναι αποδεκτή και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς είχαν υποβληθεί ενστάσεις στην παλαιότερη χάραξη, που οδήγησαν στην ακύρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Για το τμήμα του έργου για το οποίο ακυρώθηκαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι, προϋπόθεση για να προχωρήσει η υλοποίηση είναι η εκ νέου περιβαλλοντική αδειοδότηση της τεχνικής λύσης που θα επιλεγεί, με λύση που θα μπορεί να σταθεί και ενώπιον του ΣτΕ και να εγκριθεί από τις ευρωπαϊκές επιτροπές, με αντίστοιχο μηχανισμό όπως αυτός που ακολουθήθηκε για την Πατρών–Πύργου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η χάραξη αναμένεται να αποφασιστεί άμεσα, ώστε παράλληλα να ολοκληρωθεί ο φάκελος που θα υποβληθεί στις επιτροπές για τη διερεύνηση, τις τελικές εγκρίσεις ή τις αναγκαίες τροποποιήσεις.
Όπως προβλέπεται, ο δρόμος χωρίζεται σε δύο τμήματα: το Πύργος–Αλφειός μήκους 13 χιλιομέτρων, που θα υλοποιηθεί σε νέα χάραξη και θα μειώνει την απόσταση από την Αρχαία Ολυμπία, και το Αλφειός–Καλό Νερό–Τσακώνα μήκους 76,2 χιλιομέτρων.


















