Ακολουθήστε μας:
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
No Result
View All Result
  • Επικοινωνία
Ηλεία Οικονομία
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result
Ηλεία Οικονομία
No Result
View All Result

Ερυθρά απειλή: Αν κλείσει το Σουέζ «παίρνουν φωτιά» τρόφιμα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο

25 Δεκεμβρίου 2023
Ερυθρά απειλή: Αν κλείσει το Σουέζ «παίρνουν φωτιά» τρόφιμα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Σε επαγρύπνηση οι διεθνείς αγορές και οι Κεντρικές Τράπεζες παρακολουθούν τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, αν και οι ειδικοί εμφανίζονται καθησυχαστικοί ότι δεν θα υπάρξει σοβαρή διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας ούτε επιπτώσεις στον πληθωρισμό, με την προϋπόθεση ότι δεν θα διαρκέσει η κρίση αυτή περισσότερο από δύο εβδομάδες. Κι αυτό είναι που μεταφέρει την πίεση στους Αμερικανούς αλλά και στις χώρες που συμμετέχουν στον συνασπισμό ώστε να δοθεί σύντομα λύση και να σταματήσουν οι Χούθι να αποτελούν απειλή για τη διεθνή ναυσιπλοΐα.

Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, η Maersk (15,8% μερίδιο στην παγκόσμια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων) και η Hapag-Lloyd, (μερίδιο 6,8%) σταμάτησαν τα πλοία τους ώστε να μην εισέλθουν στην επικίνδυνη ζώνη της Ερυθράς Θάλασσας, ενώ αμέσως μετά ακολούθησαν και ο ιταλοελβετικός κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών MSC (μερίδιο 18,2%) και η γαλλική CMA CGM (μερίδιο 12,8%) και κατόπιν η BP και η Equinor, όπως και η μεγάλη εταιρεία με πετρελαιοφόρα Euronav, που ακολούθησαν αποκλείοντας τη διαδρομή μέσω του Σουέζ.

Αρκετά πλοία αναμένουν στην Αραβική Θάλασσα, ενώ 121 πλοία μέχρι την περασμένη Τετάρτη ανακατευθύνθηκαν προς την εναλλακτική διαδρομή του διάπλου της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Για ένα πλοίο που ταξιδεύει με ταχύτητα 16 κόμβων, η διέλευση από το στενό του Μπαμπ ελ Μαντέμπ διαρκεί εννιά μέρες λιγότερο από τον περίπλου της Αφρικής. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η θαλάσσια διαδρομή μέσω Σουέζ εξοικονομεί τουλάχιστον 15% των θαλάσσιων μεταφορών.

Οι επιθέσεις των Χούθι δημιουργούν ένα νέο μεγάλο πρόβλημα διατάραξης του παγκόσμιου εμπορίου και της μεταφοράς ενέργειας μετά τη μεγάλη δοκιμασία της πανδημίας.
Από τη Διώρυγα του Σουέζ διέρχεται περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης και το 2023 το 4%-8% των παγκόσμιων φορτίων LNG έχουν περάσει από αυτή.

Η ετήσια κίνηση

Από τις αρχές του 2023 μέχρι τώρα έχουν μεταφερθεί μέσω Ερυθράς Θάλασσας 8,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, ενώ συνολικά 32 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι LNG έχουν μεταφερθεί μέσω Σουέζ και προς τις δύο κατευθύνσεις. Από τη διώρυγα διέρχεται επίσης περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα η αναδρομολόγηση των πλοίων στον περίπλου της Αφρικής να αυξήσει το ταξίδι μετ’ επιστροφής κατά μέσον όρο δυόμισι εβδομάδες, μειώνοντας τη ναυτιλιακή ικανότητα και αυξάνοντας το κόστος, με συνέπεια την αύξηση των τιμών και μεγάλες καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων και σε ελλείψεις στις αγορές.

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι μία από τις σημαντικότερες αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου με πιο ενεργούς στο ό,τι αφορά το LNG το Κατάρ τις ΗΠΑ και τη Ρωσία. Για το Κατάρ, που είναι ο μόνος εξαγωγέας από την κατεύθυνση Ανατολή προς Δύση, η εναλλακτική διαδρομή από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας θα μπορούσε να αυξήσει τις ημέρες ταξιδιού από το Κατάρ κατά 145% ή επιπλέον 22 ημέρες μετ’ επιστροφής.

Την περασμένη Τετάρτη οι τιμές του φυσικού αερίου ήταν αυξημένες κατά 1,8% και του πετρελαίου, έπειτα από ένα αρχικό ράλι, κατά 1,4%, ωστόσο παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο του τέταρτου τριμήνου των περίπου 83,30 δολαρίων/βαρέλι και, όπως εκτιμούν αναλυτές, το ράλι δεν θα διαρκέσει εκτός αν επηρεαστεί σημαντικά η προσφορά πετρελαίου.

Παράγοντες της αγοράς πετρελαίου δήλωσαν στο Reuters ότι ο αντίκτυπος στις τιμές θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια των διαταραχών στη ναυτιλία, ως αποτέλεσμα των επιθέσεων των Χούθι, ενώ δεν έδειχναν ιδιαίτερη ανησυχία για το LNG.

Τεράστιο κόστος

Oταν τον Μάιο του 2021 το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» μπλόκαρε τη Διώρυγα του Σουέζ για έξι ημέρες, οι οικονομολόγοι εκτίμησαν ότι το ημερήσιο εμπόριο αξίας έως και 10 δισ. δολαρίων σταμάτησε.

Mόνο η Αίγυπτος έχανε 12 εκατ. δολάρια τη μέρα, ενώ οι αγορές που ήδη είχαν υποστεί πλήγμα από τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας την οποία είχε προκαλέσει η πανδημία, αντιμετώπιζαν ελλείψεις.

Μια κλιμάκωση της έντασης λόγω των επιθέσεων των Χούθι, που θα οδηγούσε σε μακρά διακοπή της ναυσιπλοΐας μέσω του Σουέζ, θα μπορούσε να προκαλέσει άνοδο των τιμών και να επιβραδύνει την ανάπτυξη, την ώρα που ιδιαίτερα η Ευρωπη δίνει αγώνα μεταξύ του υψηλού πληθωρισμού και της συρρίκνωσης της οικονομίας.

Ενδεχόμενη μεγάλη αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα θα προκαλέσει καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν προς τα πάνω τις τιμές καταναλωτή, λόγω των ελλείψεων κι έτσι υπάρχει ο κίνδυνος για να τροφοδοτηθεί ο πληθωρισμός και να δεχθεί πλήγμα η ανάπτυξη. Το κλειδί είναι το πόσο θα διαρκέσει αυτή η νέα κρίση, καθώς προς το παρόν δεν υπάρχει τέτοια πίεση, αλλά μια παράταση της κρίσης είναι δεδομένο ότι θα έχει σοβαρές επιπτώσεις.

Οπως ανέφερε το Reuters, πάντως, οι Κεντρικές Τράπεζες απαντούν συνήθως σε μακροπρόθεσμες τάσεις και σε μια στιγμή όπου θέλουν να κρατήσουν για ένα διάστημα τα υψηλά επίπεδα επιτοκίων προτού αρχίσει η αποκλιμάκωσή τους παρακολουθούν την κατάσταση αλλά είναι μάλλον απίθανο να επανεξετάσουν τη στάση τους αν δεν υπάρξουν δραματικές εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι οποίες θα οδηγήσουν σε νέες πληθωριστικές πιέσεις.

www.protothema.gr
Προηγούμενο Άρθρο

«Ο Καρυοθραύστης» στο Θέατρο Αμαλιάδας-Σάββατο 30 Δεκεμβρίου

Επόμενο Άρθρο

Τα αυτοκίνητα ήταν η μεγάλη αγάπη του Βασίλη Καρρά (+video)

Σχετικά Άρθρα

Οι δασμοί του Τραμπ θα πλήξουν το 70% των ευρωπαϊκών εξαγωγών (380 δισ.) – Χάος στα χρηματιστήρια
Οικονομία

Οι δασμοί του Τραμπ θα πλήξουν το 70% των ευρωπαϊκών εξαγωγών (380 δισ.) – Χάος στα χρηματιστήρια

4 Απριλίου 2025
«Καμπανάκι» Ιfo: Η Γερμανία πρέπει να προετοιμαστεί για τους δασμούς του Τραμπ – Στα 33 δισ. ευρώ το κόστος τους
Κόσμος, Πολιτική

«Καμπανάκι» Ιfo: Η Γερμανία πρέπει να προετοιμαστεί για τους δασμούς του Τραμπ – Στα 33 δισ. ευρώ το κόστος τους

7 Νοεμβρίου 2024
Γερμανία: Βουτιά στο οικονομικό κλίμα τον Αύγουστο – Επανέρχονται οι φόβοι
Οικονομία, Πολιτική

Γερμανία: Βουτιά στο οικονομικό κλίμα τον Αύγουστο – Επανέρχονται οι φόβοι

13 Αυγούστου 2024
Ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ δεν θέλει την ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ και εξηγεί τον λόγο
Οικονομία, Πολιτική

Ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ δεν θέλει την ένταξη της Ουκρανίας στην ΕΕ και εξηγεί τον λόγο

6 Οκτωβρίου 2023
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τελευταία Νέα

Παρατείνεται το επίδομα θέρμανσης
Οικονομία, Ελλάδα

Επίδομα Θέρμανσης: Στις 23 Δεκεμβρίου η πληρωμή-Τα ποσά

5 Δεκεμβρίου 2025
Ηλεία: Χαρίζονται επιδοτήσεις από το 2007 σε πυρόπληκτους αγρότες & επιχειρήσεις
Οικονομία, Ελλάδα

ΟΠΕΚΕΠΕ: Τα ποσά πληρωμών των αγροτών μέχρι τέλος του χρόνου-Όλο το σχέδιο

5 Δεκεμβρίου 2025
Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία
Ελλάδα

Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία

5 Δεκεμβρίου 2025
Εργαζόμενοι Νοσοκομείου Αμαλιάδας:«Κινδυνεύει να μετατραπεί σε Κέντρο Υγείας!»
Τοπικά, Ελλάδα

Εργαζόμενοι Νοσοκομείου Αμαλιάδας:«Κινδυνεύει να μετατραπεί σε Κέντρο Υγείας!»

5 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Τα αυτοκίνητα ήταν η μεγάλη αγάπη του Βασίλη Καρρά (+video)

Τα αυτοκίνητα ήταν η μεγάλη αγάπη του Βασίλη Καρρά (+video)

Διόδια: Πόσο θα αυξηθούν από 1η Ιανουαρίου

Διόδια: Πόσο θα αυξηθούν από 1η Ιανουαρίου

Ανταρκτική: Η συναρπαστική διαδρομή προς το απόλυτο ταξίδι μιας ζωής

Ανταρκτική: Η συναρπαστική διαδρομή προς το απόλυτο ταξίδι μιας ζωής

Ηλεία Οικονομία

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

iliaoikonomia.gr

  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Η Ταυτοτητά Μας

Follow Us

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookies που χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

  • Αρχική
  • Τοπικά
    • Φορολογικά
    • Επιχειρήσεις
  • Οικονομία
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Απαραίτητα Cookies

Τα απαραίτητα cookies πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις των cookies.

Cookies Τρίτων

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Πιο αναλυτικά τα cookies που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:

CookieΔιάρκειαΧρήση
_ga2 ΈτηΑναγνώριση χρηστών
_gid24 ΏρεςΑναγνώριση χρηστών
_gat1 ΛεπτόΡύθμιση ρυθμού αιτήματος