N.Bέρρας
Aποκλεισμένη παραμένει η Ηλεία από τον σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας καθώς πάνω από είκοσι χρόνια το σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ηλεία παραμένει ανενεργό, στερώντας από την περιοχή ένα κρίσιμο εργαλείο βιώσιμης μετακίνησης και ανάπτυξης. Κατα καιρούς παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια ειδήσεις πως το Υπουργείο θα βάλει μπροστά την γραμμή Πάτρα-Ολυμπία αλλά στο τέλος το θέμα καταλήγει μια επικοινωνιακή εξαπάτηση.
Για το θέμα αυτό, οι δύο βουλευτές του νομού Μιχάλης Κατρίνης του ΠΑΣΟΚ και Διονύσης Καλαματιανός του ΣΥΡΙΖΑ έφεραν το θέμα στη Βουλή και έκανα ερωτήσεις στους αρμόδιους ασκώντας πιέσεις και περιμένοντας απαντήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι.
Μιχάλης Κατρίνης: Έξω από το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας παραμένει η Ηλεία
Νέα ερώτηση κατέθεσε προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο βουλευτής Ηλείας του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης, υπενθυμίζοντας ότι προηγούμενη ερώτησή του για το ίδιο θέμα, από τον περασμένο Απρίλιο, παραμένει μέχρι σήμερα αναπάντητη.
Όπως σημειώνει, Ο ΟΣΕ είχε ολοκληρώσει ήδη από το 2022 τη μελέτη κόστους–οφέλους για την «Α΄ Φάση Αναβάθμισης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ Κάτω Αχαΐας και Πύργου», η οποία έκρινε το έργο απολύτως ωφέλιμο, με προϋπολογισμό 48 εκατ. ευρώ, θέτοντας τις βάσεις για τη σύνδεση της Πάτρας με τον Πύργο και την Αθήνα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Ηλείος βουλευτής, το 2023–2024 ο σχεδιασμός αυτός ανατράπηκε, καθώς το έργο εντάχθηκε σε έναν αόριστο 20ετή προγραμματισμό με ορίζοντα υλοποίησης το 2044 και με
τη χρηματοδότηση να είναι «υπό διερεύνηση, κάνοντας λόγο για έλλειψη πολιτικής βούλησης. Την ίδια στιγμή, υπενθυμίζει ότι ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ διαθέτουν ώριμες μελέτες για την κανονικοποίηση της γραμμής Πάτρα–Καβάσιλα–Ολυμπία, οι οποίες παραμένουν αναξιοποίητες, ενώ το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας έχει ζητήσει χωρίς αποτέλεσμα τον φάκελο που είχε υποβληθεί στο χρηματοδοτικό εργαλείο CEF II και τη σχετική αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι η διασύνδεση Ρίου–Πάτρας–Πύργου–Ολυμπίας δεν είναι απλώς τεχνικό έργο, αλλά αναπτυξιακή αναγκαιότητα για την τοπική οικονομία, τον τουρισμό, την προσβασιμότητα της Αρχαίας Ολυμπίας και τη βιώσιμη μετακίνηση πολιτών και προϊόντων. Παράλληλα, καταγγέλλει ότι τα ιστορικά κτήρια και οι εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στην Ηλεία βρίσκονται σε κατάσταση εγκατάλειψης και λεηλασίας.
Με τη νέα ερώτησή του, ο Μιχάλης Κατρίνης ζητά από τον Υπουργό να παρουσιάσει τον επικαιροποιημένο επίσημο σχεδιασμό για τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ελλάδας και ειδικότερα της γραμμής Πάτρα–Πύργος, να ενημερώσει για την τύχη του φακέλου που bκατατέθηκε στο CEF II και την απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να ξεκαθαρίσει αν εξακολουθεί να ισχύει η πολιτική δέσμευση για την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην Πάτρα, ποιες ενέργειες έχουν
γίνει για την ένταξη και χρηματοδότηση της 1ης φάσης στο ΕΣΠΑ 2021–2027, πώς θα διασφαλιστεί η σύνδεση Πάτρας–Ηλείας ώστε ο σχεδιασμός να μην σταματήσει στην Κάτω Αχαΐα και αν υπάρχει
συγκεκριμένο σχέδιο αξιοποίησης της περιουσίας του ΟΣΕ στην Ηλεία που σήμερα λεηλατείται και καταρρέει.
Διονύσης Καλαματιανός: «Σύγχρονος σιδηρόδρομος για την Ηλεία»
Την ανάγκη επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Ηλεία, που θα διασφαλίζει την κάλυψη των σύγχρονων απαιτήσεων, επισημαίνει σε νέα σχετική του ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο Διονύσης Καλαματιανός.
Όπως αναφέρει ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ανάγκη για σύγχρονο σιδηρόδρομο, που θα συνδέει την Ηλεία με το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο, είναι πρωταρχικής σημασίας και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλυφθεί από την αναπαλαίωση του παλαιού μετρικού δικτύου που φαίνεται να προωθεί η κυβέρνηση, μάλιστα στο απώτερο μέλλον και χωρίς συγκεκριμένα
χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Μπορεί η τεχνική αποκατάσταση της μετρικής γραμμής Πάτρας – Πύργος να είναι μια εφικτή λύση ανάγκης που θα εξυπηρετήσει -σε πρώτη φάση- κρίσιμους πληθυσμούς και θα ενισχύσει -έως έναν
βαθμό- την τοπική οικονομία και τις μετακινήσεις, όμως δεν μπορεί να προσδώσει την απαραίτητη αναπτυξιακή ώθηση που έχει ανάγκη ο τόπος μας και εγγυάται η παρουσία ενός σύγχρονου σιδηροδρόμου.
Για τον λόγο αυτόν πρέπει κυβέρνηση και αρμόδιο Υπουργείο να ξεκαθαρίσουν αν σχεδιάζουν την υλοποίηση ενός σύγχρονου δικτύου, που, μεταξύ άλλων, θα μειώσει δραστικά τους χρόνους μετακίνησης, θα ενισχύσει το αίσθημα ασφάλειας, θα συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου, θα ενισχύσει τον τουρισμό και θα προσδώσει αναπτυξιακή ώθηση μέσω ταχύτερων και μεγαλύτερη κλίμακας εμπορευματικών μεταφορών.
Με βάση τα παραπάνω, καλείται ο αρμόδιος υπουργός να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
Υπάρχει πλάνο για την κατασκευή σύγχρονου σιδηροδρόμου που θα συνδέει την Αχαΐα με την Ηλεία;
Σχετικά με την ανακαίνιση και επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Πύργος, υφίσταται επίσημος σχεδιασμός; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και η προβλεπόμενη χρηματοδότηση;
Έχει προβλεφθεί η διασύνδεση της γραμμής με το δίκτυο Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία για δημιουργία ενιαίου τουριστικού και συγκοινωνιακού άξονα;
Υπάρχει πρόθεση αξιοποίησης και αποκατάστασης των ιστορικών σταθμών της γραμμής, με πολιτιστικό και τουριστικό χαρακτήρα;




















