Ακολουθήστε μας:
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
No Result
View All Result
  • Επικοινωνία
Ηλεία Οικονομία
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result
Ηλεία Οικονομία
No Result
View All Result

Ηλεία: Πόσο ασφαλείς είναι οι γέφυρες μας; Στέκονται δεκαετίες χωρίς συντήρηση και έλεγχο

24 Ιουλίου 2023
Ηλεία: Πόσο ασφαλείς είναι οι γέφυρες μας; Στέκονται δεκαετίες χωρίς συντήρηση και έλεγχο

Αγνωστος παραμένει ο ακριβής αριθμός των γεφυρών που υπάρχουν στην Ελλάδα, αλλά και τα στοιχεία που θα έπρεπε να τις συνοδεύουν και αφορούν το έτος κατασκευής, την κατάστασή τους, ενώ κουβάρι είναι ακόμα οι αρμδιότητες ως προς το ποιος φορέας πρέπει να τις παρακολουθεί, εάν και πόσο συχνά εκτελεί περιοδικές επιθεωρήσεις.

Το θέμα επανέρχεται στη δημοσιότητα κάθε φορά που υπάρχει κατάρρευση ή διαπιστωμένο πρόβλημα στατικότητας σε έργα υποδομής, χωρίς ωστόσο να έχει ξεκαθαρίσει απολύτως η κατάσταση, καθώς και μετά την ολοκλήρωση του Εθνικού Μητρώου Υποδομών, εκτιμάται ότι θα πρέπει να παρέλθει περίοδος περίπου δύο ετών μέχρι να προτεραιοποιηθούν τα έργα και να προχωρήσουν οι επιθεωρήσεις στις πιο επικίνδυνες γέφυρες.

Πολλές οδικές γέφυρες έχουμε και στην Ηλεία σε διάδορους δρόμους είτε επαρχιακούς είτε εθνικούς αλλά έχουμε και σιδηροδρομικές γέφυρες από εποχής τρένων που κυκλοφορούσαν στον νομό μας. Όπως είναι φυσικό, υπάρχει ανησυχία καθώς και οι δικές μας γέφυρες είναι πολλών ετών και σίγουρα δεν έχουν συντηρηθεί. Καθημερινά τις διασχίζουν οχήματα και πεζοί ενώ ίσως δεν θα έπρεπε αφού δεν έχουν γίνει οι απαραίτητοι έλεγχοι στατικότητας από αρμόδιους φορείς.

Όπως για παράδειγμα η μεγάλη σιδερένια γέφυρα τρένου του Αλφειού που έχει πια εγκαταλειφθεί εδώ και δεκαετίες ενώ ακόμη πολλοί την διασχίζουν ή την επισκέπτονται για περιπατητικούς λόγους αλλά και επειδή είναι ένα στολίδι και αξιοθέατο. Σε αυτήν την γέφυρα έχει γίνει ποτέ έλεγχος; Έχει γίνει ποτέ συντήρηση; Προφανώς όχι!

Στο οδικό δίκτυο του νομού υπάρχουν δεκάδες τσιμεντένιες γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί ακόμα και από τη δεκαετία του 1960, ειδικά σε κάποια χωριά, και έχουν ξεχαστεί και αφεθεί στην τύχη τους. Τι θα γίνει λοιπόν εάν προκληθεί κάποιο ατύχημα;

Ακόμα στην Ηλεία υπάρχουν και πέτρινα γεφύρια που στέκονται εκεί αιώνες! Γιαυτά έχει γίνει ποτέ έλεγχος; Βέβαια δεν τα διασχίζουν πια πολίτες ή οχήματα εννοείται αλλά και πάλι αποτελούν κίνδυνο αφού ανα πάσα ώρα μπορεί να καταρρεύσουν και να τραυματιστεί κάποιος.

ΓΕΦΥΡΙ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΙΤΣΑΙΝΑ

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών, Βασίλης Μπαρδάκης, ακόμα και σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί πόσες είναι ακριβώς οι γέφυρες στην Ελλάδα. Ωστόσο εκτιμάται ότι το σύνολο των γεφυρών μεγάλου ανοίγματος χωρίς να συνυπολογίζονται τα μικρά τεχνικά, είναι περίπου 6.000 εκ των οποίων, οι μισές, δηλαδή περί τις 3.000 βρίσκονται στο παλιό εθνικό και επαρχιακό δίκτυο. Αυτές πιθανολογείται ότι έχουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς στα καινούρια έργα των αυτοκινητοδρόμων προβλέπεται ότι οι παραχωρησιούχοι πρέπει να ελέγχουν τόσο τις καινούριες γέφυρες όσο και κάποιες μικρότερες παράπλευρες.

«Υπολογίζουμε ότι από τις 3.000 υπαρχουν περίπου 500 με 600, οι οποίες έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα», είχε τονίσει ο κ. Μπαρδάκης εξηγώντας: «Ειδικά στο παλαιό εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, υπάρχουν γέφυρες που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ΄80 αλλά ακόμα και του ΄70 και του ΄60 με πολύ παλαιότερες κανονιστικές διατάξεις από τις ισχύουσες σήμερα».

Σύμφωνα μάλιστα με τους ειδικούς, το προσδόκιμο ζωής μιας γέφυρας είναι περίπου 50 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι πολλά εκ των έργων υποδομής, το έχουν ήδη ξεπεράσει προ πολλού.

Επιπλέον οι γέφυρες ήταν σχεδιασμένες για σημαντικά μικρότερο κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά και μικρότερο βάρος φορτίου. Το στοίχημα μάλιστα που πρέπει να κερδηθεί όσο προχωρεί η ηλεκτροκίνηση, είναι η ενίσχυσή τους ώστε να αντέχουν το φορτίο των ηλεκρικών οχημάτων, τα οποία έχουν πολύ μεγαλύτερο βάρος από τα συμβατικά, γεγονός που θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση ήδη παλαιών και μη ελεγμένων γεφυρών.

Η ΟΔΙΚΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΑΛΦΕΙΟΥ

Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα, όπως εχει πει στο παρελθόν και στο «Εθνος» ο κ. Μπαρδάκης δεν έχει εγκαθιδρυθεί η κουλτούρα της συντήρησης των υποδομών: «Υπάρχει διάταξη και υποχρέωση να ελεγχονται αλλά δεν τηρείται γιατί λείπει η κουλτούρα της συντήρησης και επισκευής. Επί δεκαετίες κατασκευάζαμε κάτι και το αφήναμε. Δεν υπήρχε έως τώρα κι ένα σύστημα που να καταγράφει αν αυτή η διαταξη τηρείται. Πρόβλεψη, πάντως, υφίσταται για επιθεώρηση των οδικών γεφυρών ανα 5ετία και των σιδηροδρομικών γεφυρών ακόμα συχνότερα».

Η ερευνητική ομάδα, η οποία το 2019 είχε πραγματοποιήσει μελέτη για τις γέφυρες στην Ελλάδα για λογαριασμό της «Διανέοσις» μετά την κατάρρευση της γέφυρας της Γένοβας στην Ιταλία με τα 43 θύματα, είχε προτείνει τη σύσταση του μητρώου υποδομών.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ανέλαβε τη δημιουργία του εξελιγμένου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο με τη λειτουργία του θα μπορεί να δεχτεί στοιχεία για τις αρμοδιότητες, τη γεωμετρία, το χρόνο και τον τρόπο κατασκευής, άλλα στοιχεία του ιστορικού τους, όπως για παράδειγμα εάν έχουν ποτέ επισκευαστεί. Επιπλέον θα μπορεί να δεχτεί και μετρήσεις αισθητήρων εφόσον τοποθετηθούν, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εκ του μακρόθεν ενδεχόμενες παραμορφώσεις, κλπ.

Οπως είχε επισημάνει στο ίδιο podcast ο κ. Μπαρδάκης, εφόσον προτεραιοποιηθεί το ζητημα της επιθεώρησης των γεφυρών, όπως έγινε με τον προσεισμικό έλεγχο σχολείων και νοσοκομείων, θα μπορούσαν να κινητοποιηθούν μηχανικοί από το ΤΕΕ ώστε να προχωρήσει τάχιστα ο έλεγχος: «Στην εποχή μας και με αυτήν την τεχνολογία που διαθέτουμε δεν έχουμε δικαιολογία. Μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα για το πως κατασκευάστηκε κάθε γέφυρα, τι σίδερα έχει, τι τένοντες, αν είναι διαβρωμένη» σημείωνε συμπληρώνοντας – με αφορμή το κλείσιμο της γέφυρας των Σερβίων Κοζάνης – πως «είναι πολύ μικρότερη η δαπάνη να φροντίσουμε ένα έργο σε σχέση με τον αποκλεισμό του».

Το πρόβλημα της κατάστασης των γεφυρών προκαλεί, πάντως, διεθνή προβληματισμό. Βάσει των στοιχείων, στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Μπαρδάκης, οι ΗΠΑ αποτελούν ένα λαμπρό παράδειγμα καθώς υπάρχει σε λειτουργία πλήρες μητρώο με ανοιχτά δεδομένα ωστε ο κάθε πολίτης να μπορεί να δει τη βαθμολογία κάθε έργου, πότε κατασκευάστηκε, πότε επιθεωρήθηκε, πότε συντηρήθηκε, πότε ενισχύθηκε και μέσω αυτού να δει και ποιοι είναι οι φορείς που φροντίζουν πιο σχολαστικά το δομικό πλούτο της χωρας.

Σε ό,τι αφορά την Κεντρική Ευρώπη, η κατάσταση είναι λιγότερο επικίνδυνη από την άποψη ότι στις χώρες αυτές η σεισμικότητα είναι ιδιαίτερα χαμηλή σε αντίθεση με την Ελλάδα ή την Ιταλία. Στη Γαλλία προχωρά η ενοργάνωση των γεφυρών και τα Μητρώα, ενώ δυσκολότερα είναι τα πράγματα στην Ιταλία, όπου σημειώνονται αρκετές καταρρεύσεις γεφυρών ετησίως. Υφίσταται ένα μερικό μητρώο για ορισμένες γέφυρες.

Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΑΛΦΕΙΟΥ ΣΤΟ ΦΛΟΚΑ

Καταρρεύσεις και αποκλεισμοί γεφυρών στην Ελλάδα

Μεγάλα κοινωνικά, οικονομικά και εμπορικά προβλήματα στη χώρα μας προκάλεσε το κλείσιμο της υψηλής γέφυρας των Σερβίων Κοζάνης, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη οδική γέφυρα της Ελλάδας μετά απ΄αυτή του Ρίου.

Στον απόηχο της σιδηροδομικής τραγωδίας των Τεμπών, η οποία είχε επαναφέρει τη συζήτηση για την κατάσταση των υποδομών στη χώρα, η Περιφέρεια είχε ανακοινώσει το κλείσιμο της γέφυρας τον περασμένο Μάρτιο εξαιτίας σημαντικών προβλημάτων στατικότητας και προκειμένου να πραγματοποιηθούν επείγουσες εργασίες αποκατάστασης στους προβόλους της και ενίσχυσής της με νέους χαλύβδινους τένοντες, όπως είχε αναφερθεί.

Η απαγόρευση της κυκλοφορίας είχε δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα, ενώ η γέφυρα ξαναδόθηκε στην κυκλοφορία τον Ιούνιο, αλλά με περιορισμούς. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομικής διεύθυνσης Κοζάνης, επιτρέπεται η διέλευση μόνο των επιβατηγών αυτοκινήτων και κάθε είδους οχήματος με μεικτό βάρος μικρότερο των 3,5 τόνων και μόνο στο ένα ρεύμα κυκλοφορίας.

Η ρύθμιση της κυκλοφορίας θα γίνεται με φανάρι που έχει τοποθετηθεί στις δύο πλευρές της γέφυρας και την ευθύνη της επιτήρησης έχει αναλάβει η Τροχαία Κοζάνης, ενώ η διέλευση των λεωφορείων και φορτηγών αυτοκινήτων θα συνεχίσει να γίνεται από παρακαμπτήριους οδούς, όπως γινόταν και το προηγούμενο διάστημα.

Αρκετά είναι όμως και τα περιστατικά καταρρεύσεων γεφυρών που έχουν σημειωθεί στην Ελλάδα:

  • Σε αυτά συγκαταλέγεται η κατάρρευση της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη στα Χανιά ηλικίας 111 ετών τον Φεβρουάριο του 2019 ως αποτέλεσμα έντονης κακοκαιρίας που έπληξε την περιοχή. Την ίδια χρονιά και για τον ίδιο λόγο είχε καταρρεύσει και η γέφυρα στον Όλβιο ποταμό, στον Φενέο Κορινθίας.
  • Μεγαλη δημοσιότητα είχε λάβει η κατάρρευση της γέφυρας στην Καβάλα το Νοέμβριο 2018. Η γέφυρα είχε κατασκευαστεί το 1986 και κατέρρευσε κατά τη διέλευση βαρέος γερανοφόρου οχήματος. Η επιθεώρηση που ακολούθησε είχε καταδείξει σοβαρές οξειδώσεις του οπλισμού σε συνδυασμό με κάποιες αστοχίες της λειτουργίας των δομικών υποσυστημάτων.
  • Το 2017 είχε καταρρεύσει η γέφυρα στην Ε.Ο. Κομοτηνής – Ιάσμου – Ξάνθης, στο σημείο μεταξύ Πολυάνθου και Ιάσμου, στον ποταμό Κομψάτο, παρά το γεγονός ότι ήταν μόλις 24 ετών.
  • Το 2015 είχε καταρρεύσει το ιστορικό πέτρινο τοξωτό γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο ποταμό, το οποίο ήταν χτισμένο το 1866, ήταν μονότοξο, με άνοιγμα καμάρας 40 μέτρα, ύψος 21 μέτρα και με άνοιγμα στην κορυφή 3,2 μέτρα και θεωρούνταν το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.

 

πληροφορίες ethnos.gr, επιμέλεια iliaoikonomia.gr

Προηγούμενο Άρθρο

Πάτρα- Κατάρρευση Γέφυρας: Για δεύτερη ημέρα οι διασώστες ψάχνουν ανθρώπους-14 οι τραυματίες

Επόμενο Άρθρο

Κατάκολο-Πύργος: Επισκέπτης γράφει για όσα είδε-«Ασχήμια, κατάντια & αρνητική εικόνα»

Σχετικά Άρθρα

Μπλόκα αγροτών: Έκλεισαν τη νέα Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, στο ύψος της Κάτω Αχαΐας
Τοπικά

Μπλόκα αγροτών: Έκλεισαν τη νέα Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, στο ύψος της Κάτω Αχαΐας

4 Δεκεμβρίου 2025
Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος
Τοπικά

Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος

4 Δεκεμβρίου 2025
Λύκειο Ελληνίδων Πύργου: Χριστουγεννιάτικο bazaar 6 και 7/12
Τοπικά

Λύκειο Ελληνίδων Πύργου: Χριστουγεννιάτικο bazaar 6 και 7/12

4 Δεκεμβρίου 2025
Διον. Καλαματιανός: «Φτάνει πια με την υποβάθμιση των Νοσοκομείων της Ηλείας»
Τοπικά

Δ. Καλαματιανός: «Δίκαιες οι διεκδικήσεις του αγροτικού κόσμου»

4 Δεκεμβρίου 2025
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τελευταία Νέα

Ηλεία: Χαρίζονται επιδοτήσεις από το 2007 σε πυρόπληκτους αγρότες & επιχειρήσεις
Οικονομία, Ελλάδα

ΟΠΕΚΕΠΕ: Τα ποσά πληρωμών των αγροτών μέχρι τέλος του χρόνου-Όλο το σχέδιο

5 Δεκεμβρίου 2025
Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία
Ελλάδα

Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία

5 Δεκεμβρίου 2025
Εργαζόμενοι Νοσοκομείου Αμαλιάδας:«Κινδυνεύει να μετατραπεί σε Κέντρο Υγείας!»
Τοπικά, Ελλάδα

Εργαζόμενοι Νοσοκομείου Αμαλιάδας:«Κινδυνεύει να μετατραπεί σε Κέντρο Υγείας!»

5 Δεκεμβρίου 2025
Μελομακάρονα: 26 συνταγές-ιδέες για όλα τα γούστα
Συνταγες

Μελομακάρονα: 26 συνταγές-ιδέες για όλα τα γούστα

4 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Κατάκολο-Πύργος: Επισκέπτης γράφει για όσα είδε-«Ασχήμια, κατάντια & αρνητική εικόνα»

Κατάκολο-Πύργος: Επισκέπτης γράφει για όσα είδε-«Ασχήμια, κατάντια & αρνητική εικόνα»

Αίγιο: Η φωτιά έκαιγε και τα διόδια χρέωναν τους πολίτες κανονικά-Ανυπαρξία κράτους & σχεδιασμού

Αίγιο: Η φωτιά έκαιγε και τα διόδια χρέωναν τους πολίτες κανονικά-Ανυπαρξία κράτους & σχεδιασμού

Αμαλιάδα: Φωτιά σε διαμέρισμα στον πεζόδρομο

Ηλεία: Κινδυνεύει από εμπρησμούς-Τι ερευνά η Πυροσβεστική

Ηλεία Οικονομία

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

iliaoikonomia.gr

  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Η Ταυτοτητά Μας

Follow Us

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookies που χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

  • Αρχική
  • Τοπικά
    • Φορολογικά
    • Επιχειρήσεις
  • Οικονομία
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Απαραίτητα Cookies

Τα απαραίτητα cookies πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις των cookies.

Cookies Τρίτων

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Πιο αναλυτικά τα cookies που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:

CookieΔιάρκειαΧρήση
_ga2 ΈτηΑναγνώριση χρηστών
_gid24 ΏρεςΑναγνώριση χρηστών
_gat1 ΛεπτόΡύθμιση ρυθμού αιτήματος