Ακολουθήστε μας:
Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου, 2025
No Result
View All Result
  • Επικοινωνία
Ηλεία Οικονομία
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result
Ηλεία Οικονομία
No Result
View All Result

«Καταπέλτης» το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη: Εικόνα απόλυτης διάλυσης – Η λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας θα είχε αποτρέψει την τραγωδία

19 Ιουνίου 2023
«Καταπέλτης» το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη: Εικόνα απόλυτης διάλυσης – Η λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας θα είχε αποτρέψει την τραγωδία

Την εικόνα απόλυτης διάλυσης του σιδηροδρόμου, την έλλειψη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, αλλά και ένα γαϊτανάκι λαθών και παραλείψεων καταδεικνύει και το πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων, που παραδόθηκε στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, ο οποίος διερευνά την υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, στις 28 Φεβρουαρίου 2023 που στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα, ενώ υπήρξαν και 180 τραυματίες.

Το νέο πόρισμα ρητά αναφέρει την απουσία των κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, τα οποία – όπως επισημαίνεται σε τουλάχιστον τρία σημεία της έκθεσης – εάν λειτουργούσαν, θα είχαν αποτρέψει το δυστύχημα.

Σαφής είναι η αναφορά και στην αλληλουχία λαθών εκ μέρους του μοιραίου σταθμάρχη της Λάρισας, αν και κατηγορηματικά επισημαίνεται ότι η πλήρης λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, «θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης».

Όσον αφορά τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62, ο οποίος συγκαταλέγεται ανάμεσα στα θύματα του δυστυχήματος, υπογραμμίζεται ότι δεν ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας όταν βρέθηκε στη γραμμή καθόδου συσχετίζοντας όμως απολύτως τη συμπεριφορά του με τη μη λειτουργία των συστημάτων και τονίζοντας ότι ήταν «αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών».

Στο πόρισμα των 258 σελίδων ξεκαθαρίζεται για ακόμα μία φορά η απουσία τηλεδιοίκησης και παρά τα όσα έχουν ακουστεί το τελευταίο τετράμηνο από κυβερνητικά χείλη για «τοπικές τηλεδιοικήσεις«, γίνεται σαφής αναφορά σε «τοπικό πίνακα χειρισμών» και μάλιστα «περιορισμένης εμβέλειας».

Αναφορικά με τα συστήματα ασφαλούς σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, στην έκθεση των εμπειρογνωμόνων υπογραμμίζεται ότι κατά το χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, δε λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί, με αποτέλεσμα:

  • να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή, αφήνοντας τον εν υπηρεσία σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον περιορισμένης εμβέλειας Τοπικό Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου. «Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η επαρκώς εξοπλισμένη και επανδρωμένη υπηρεσία τηλεδιοίκησης (Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας) θα απέτρεπαν το συμβάν»,

  • να μη λειτουργεί το εγκατεστημένο επί της γραμμής και των συρμών σύστημα ETCS, που με την παράλληλη λειτουργία των ελεγχόμενων πεδίων γραμμής και της φωτοσήμανσης, «θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης».
  • ο μηχανοδηγός και κατ’ επέκταση η αμαξοστοιχία IC62 εποπτείας του, να είναι αναγκασμένος, με εντολή σταθμάρχη, να κινείται κατά παράβαση των κανόνων κυκλοφορίας συρμών. «Η ύπαρξη λειτουργούντων ελεγχόμενων πεδίων γραμμής, η ορθή φωτοσήμανσή τους και η συμμόρφωση του μηχανοδηγού με τους κανόνες κυκλοφορίας συρμών θα απέτρεπαν το συμβάν», αναφέρουν οι πραγματογνώμονες.

Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι τα τμήματα με τον χαρακτηρισμό ΗΑ1 και ΗΑ2, της γραμμής ανόδου, κατά το χρόνο της αυτοψίας των εμπειρογνωμόνων παρουσίαζαν βλάβη και παρουσιάζονταν στον Τοπικό Πίνακα Χειρισμών μονίμως κατειλημμένα (αναμμένα κόκκινα λαμπάκια), ενώ για το τμήμα με τον χαρακτηρισμό ΕΑ2, της γραμμής καθόδου, ο Τοπικός Πίνακας Χειρισμών κατά το χρόνο της αυτοψίας των ειδικών, παρουσίαζε βλάβη και δεν είχε ένδειξη κατάληψης γραμμής (αναμμένα κόκκινα λαμπάκια) παρά την δοκιμή, κατάληψης της γραμμής, που εκτελέστηκε.

Οσον αφορά το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου συρμών (ETCS), στο πόρισμα επισημαίνεται ότι οι κινητήριες ηλεκτράμαξες 120-012 και 120-022 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 και η κινητήρια ηλεκτράμαξα 120-023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 διέθεταν τοποθετημένα τα επί συρμού στοιχεία του ETCS, τα οποία είχαν παραληφθεί οριστικά και είχαν πιστοποιηθεί για την λειτουργία τους σύμφωνα με το από 13 Ιουλίου 2018 πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής μεταξύ των ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως όριζε η σχετική σύμβαση.

Ο σταθμάρχης και ο μηχανοδηγός

 

Αναφορικά με τις κινήσεις του σταθμάρχη Λάρισας στο πόρισμα επισημαίνεται ότι δεν χρησιμοποίησε την λειτουργία “χάραξης” διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της αμαξοστοιχίας IC62, η οποία θα εξασφάλιζε την πορεία του συρμού στη γραμμή ανόδου. Επιπλέον δεν έλεγξε την κατάσταση της θέσης των αλλαγών γραμμής (κλειδιών) επί της γραμμής και συγκεκριμένα του κλειδιού 118, πριν την εντολή αναχώρησης της αμαξοστοιχίας IC62, ώστε να εξασφαλισθεί η διαδρομή εξόδου με πορεία προς Θεσσαλονίκη στη γραμμή ανόδου.

Επίσης μετά την διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας IC62 προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών εντός του τμήματος της εμβέλειάς του, δηλαδή περίπου 1.400 μέτρα στην γραμμή ανόδου και περίπου 2.000 μέτρα στην γραμμή καθόδου, ώστε να βεβαιωθεί για την ορθότητα της πορείας της στην γραμμή ανόδου.

Από την εξέταση των βιβλίων καταγραφής και εξασφάλισης υπηρεσίας που μελέτησαν οι πραγματογνώμονες διαπιστώνεται πως το βράδυ της τραγωδίας πραγματοποιήθηκε “χάραξη” για την αμαξοστοιχία 93506 και για την IC63, δηλαδή έως τις 22.12, ενώ από τις 22.13 και έως 01.39 της 1ης Μάρτιου δεν καταγράφεται καμία “χάραξη”, οπότε και δεν πραγματοποιήθηκε χάραξη για τη μοιραία αμαξοστοιχία IC62 με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη.

Από το σύνολο των καταγραφων που εξετάστηκαν μάλιστα προκύπτει πως στην τελευταία βάρδια των τεσσάρων προηγούμενων ημερών (24 – 27 Φεβρουαρίου) πραγματοποιούνταν κατά κύριο λόγο “χαράξεις” για τα δρομολόγια που διέρχονταν από το σταθμό της Λάρισας. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το πόρισμα, τόσο για το δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 όσο και για το δρομολόγιο της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 πραγματοποιήθηκε “χάραξη” και για τα τέσσερα προηγούμενα βράδια (24-27 Φεβρουαρίου). Ωστόσο, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα 23.02 – 23.04 (ώρα αναχώρησης της IC62 από το σταθμό της Λάρισας, σύμφωνα με το βιβλίο εξασφάλισης υπηρεσίας, δεν πραγματοποιήθηκε χάραξη διαδρομής της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62.

Από την πλευρά του ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας για την πορεία της αμαξοστοιχίας IC62 όταν κατά την έξοδο της από τον σταθμό, αυτή άλλαξε πορεία από την γραμμή ανόδου στη γραμμή καθόδου (με την αλλαγή γραμμής με το κλειδί Νο118).

«Η συγκεκριμένη αλλαγή γραμμής δεν συμπεριλαμβάνονταν στην εντολή αναχώρησης που έλαβε από τον σταθμάρχη. Σε κάθε περίπτωση, η οποιαδήποτε επικοινωνία, με κάθε πρόσφορο μέσο VHF ή τηλέφωνο, με τον σταθμάρχη θα αναδείκνυε την εσφαλμένη πορεία της αμαξοστοιχίας και θα ενεργούσε ως αποτρεπτικός παράγοντας του συμβάντος», σημειώνεται.

Η φωτιά μετά την σύγκρουση

Στο πόρισμα δίνονται απαντήσεις και για τη φωτιά που προκλήθηκε αμέσως μετά την σύγκρουση των αμαξοστοιχιών. Συμφωνα με τους εμπειρογνώμονες η φωτιά ξεκίνησε από τις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτραμαξών, ονομαστικής τάσης 25.000 Volt, σε συνδυασμό με το εκνέφωμα του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών ισχύος των ηλεκτραμαξών που δημιουργήθηκε κατά την σύγκρουση.

Η πυρκαγιά, που προκλήθηκε αμέσως μετά την έναρξη της φωτιάς, οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη καύσιμης ύλης, δηλαδή στα υλικά κατασκευής των βαγονιών (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και στο πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες), που βρέθηκαν κοντά και πάνω από τον καιόμενο μετασχηματιστή ισχύος της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62.

 

www.ethnos.gr

Προηγούμενο Άρθρο

ΔΗΜΟΣ ΠΥΡΓΟΥ: Ο Διονύσης Μπέλτσος και η δημοτική παράταξη “δεκα” ανακοίνωσαν 8 νέους υποψηφίους

Επόμενο Άρθρο

Φτιάχνουμε μπισκότα: 10 εύκολες συνταγές για όλα τα γούστα

Σχετικά Άρθρα

Αγρότες: Ένταση σε αεροδρόμια και τελωνεία – Νέα μπλόκα από Δευτέρα και κυβέρνηση σε… σκληρή γραμμή
Ελλάδα

Αγρότες: Ένταση σε αεροδρόμια και τελωνεία – Νέα μπλόκα από Δευτέρα και κυβέρνηση σε… σκληρή γραμμή

5 Δεκεμβρίου 2025
Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία
Ελλάδα

Πιερρακάκης: Τέλος στην αδράνεια των κληροδοτημάτων με το νέο πλαίσιο για την κοινωφελή περιουσία

5 Δεκεμβρίου 2025
Πάτρα – Πύργος: Η ανακοίνωση της Ολυμπίας Οδού για το κόστος των διοδίων
Ελλάδα

Πάτρα – Πύργος: Η ανακοίνωση της Ολυμπίας Οδού για το κόστος των διοδίων

4 Δεκεμβρίου 2025
Αγρότες: Ενισχύουν τα μπλόκα σε δρόμους και τελωνεία – Εξετάζουν να κλείσουν και τις παρακαμπτήριες οδούς
Ελλάδα

Ξύλο και χημικά στα μπλόκα των αγροτών-Πού υπάρχουν μπλόκα-Ποιοι δρόμοι είναι κλειστοί

3 Δεκεμβρίου 2025
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τελευταία Νέα

Δωρεάν φάρμακα κατά της παχυσαρκίας για 10.000 Έλληνες
Υγεία

Παχυσαρκία: Τα πασίγνωστα φάρμακα που φέρνουν επανάσταση

5 Δεκεμβρίου 2025
Στην Αθήνα σήμερα οι ηγέτες των Βαλκανίων: Τα πρόσωπα, τα μηνύματα και η ατζέντα
Ελλάδα, Πολιτική

Mαξίμου σε συναγερμό-Κάνει τον Τσίπρα κύριο αντίπαλο του Μητσοτάκη

5 Δεκεμβρίου 2025
Στην Ολυμπία το 31ο Διεθνές Συνέδριο Φιλοσοφίας 6-7/12
Τοπικά, Πολιτισμός

Στην Ολυμπία το 31ο Διεθνές Συνέδριο Φιλοσοφίας 6-7/12

5 Δεκεμβρίου 2025
Πύργος: Τοποθετήθηκε το Χριστουγεννιάτικο δένδρο – Tην Κυριακή η φωταγώγηση
Νέα

Πύργος: Τοποθετήθηκε το Χριστουγεννιάτικο δένδρο – Tην Κυριακή η φωταγώγηση

5 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Φτιάχνουμε μπισκότα: 10 εύκολες συνταγές για όλα τα γούστα

Φτιάχνουμε μπισκότα: 10 εύκολες συνταγές για όλα τα γούστα

Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Ξεκινά σήμερα η υποβολή των αιτήσεων

Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Ξεκινά σήμερα η υποβολή των αιτήσεων

Δημοτικό Συμβούλιο Πύργου: Συνεδριάζει την Τετάρτη 21/6 – Τα θέματα

Δημοτικό Συμβούλιο Πύργου: Συνεδριάζει την Τετάρτη 21/6 - Τα θέματα

Ηλεία Οικονομία

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

iliaoikonomia.gr

  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Η Ταυτοτητά Μας

Follow Us

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookies που χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

  • Αρχική
  • Τοπικά
    • Φορολογικά
    • Επιχειρήσεις
  • Οικονομία
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Απαραίτητα Cookies

Τα απαραίτητα cookies πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις των cookies.

Cookies Τρίτων

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Πιο αναλυτικά τα cookies που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:

CookieΔιάρκειαΧρήση
_ga2 ΈτηΑναγνώριση χρηστών
_gid24 ΏρεςΑναγνώριση χρηστών
_gat1 ΛεπτόΡύθμιση ρυθμού αιτήματος