Γράφει ο Βασίλης Λόλας, Οικονομολόγος – Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Στο ΕΣΠΑ 2021-2027 προβλέπονται και έχουν ήδη προκηρυχθεί προγράμματα επιδότησης επιχειρήσεων σε συγκεκριμένες περιοχές παρέμβασης. Μεταξύ άλλων, υλοποιούνται στοχευμένα Προγράμματα χρηματοδότησης σε περιοχές απολιγνιτοποίησης, αποβιομηχάνισης, οικονομικής μετάβασης, έντονης εποχικής δραστηριότητας κ.λπ.
Μέχρι σήμερα όμως διαπιστώνεται πως ο Νομός Ηλείας έχει εξαιρεθεί από το σύνολο των εξειδικευμένων αυτών Προγραμμάτων, αν και συντρέχουν αρκετοί σοβαροί λόγοι, για τους οποίους δεν θα έπρεπε ν’ απουσιάζει από τις Δράσεις αυτές ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Παραθέτω κάτωθι ορισμένους λόγους για τους οποίους τα αρμόδια Υπουργεία μπορούν να προκηρύξουν ειδικό Πρόγραμμα χρηματοδότησης για ΜΜΕτου Νομού Ηλείας:
Μείωση του πληθυσμού του Νομού μεγαλύτερη από αυτήν της χώρας. Η οικονομική κρίση, το braindrain, οι καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 και του 2021 κ.λπ. αποτελούν μερικούς παράγοντες που συντέλεσαν στην μείωση αυτή. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο πληθυσμός του Νομού Ηλείας μειώθηκε κατά την απογραφή του 2021 κατά 6,2% σε σχέση με την απογραφή του 2011, ακολουθώντας μια ακόμη μεγαλύτερη μείωση πληθυσμού (-13,2%), σε σχέση με την απογραφή του 2001. Αυτό σημαίνει πως η συνολική μείωση του πληθυσμού την τελευταία εικοσαετία για την οποία υπάρχουν μετρήσιμα στοιχεία (2001 – 2021) προσεγγίζει το 20%, δηλαδή έχει χαθεί σχεδόν το 1/5 του συνολικού πληθυσμού της Ηλείας!Επίσης, η γήρανση του πληθυσμού είναι ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα, καθώς το ποσοστό των ατόμων άνω των 65 ετών στην Ηλεία υπερβαίνει το 25% του συνολικού πληθυσμού, έναντι 22% που είναι ο πανελλήνιος μέσος όρος.
Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στον Νομό Ηλείας αντιστοιχεί στο 67% του εθνικού μέσου όρου και στο 36% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατατάσσοντας την Ηλεία στις χαμηλότερες θέσεις ανάμεσα στις Περιφερειακές Ενότητες της χώρας και ουραγό μεταξύ όλων των Νομών στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου.
Η ανεργία στην Ηλεία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελ.Στατ και του ΟΑΕΔ είναι περίπου 7 μονάδες μεγαλύτερη από τον εθνικό μέσο όρο. Ειδικά στους νέους κάτω των 25 ετών, η ανεργία ξεπερνάει το 40%.
Ελλειπείς μεταφορικές υποδομές που θα μπορούσαν αν συνδέσουν την Ηλεία με ταχύτητα και ασφάλεια με τους γειτονικούς Νομούς. Σημειώνεται πως μόλις στα τέλη του 2025 ο Νομός θ’ αποκτήσει ένα σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο που θα τον συνδέει με την Πάτρα. Η πολύχρονη απουσία ενός συγχρονου οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου έχει συμβάλει στη συνεχή υποβάθμιση της Ηλείας και στην έλλειψη ανταγωνιστικότητας σε σχέση με τους όμορους Νομούς.
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πύργου – Πάτρας μέχρι το τέλος του 2025 θα διευκολύνει και θα επιταχύνει την μεταφορά πόρων εντάσεως εργασίας και κεφαλαίου, μεταξύ των περιοχών της Ηλείας και της Αχαΐας. Η μεταφορά αυτή πόρων θα πρέπει να είναι ισόρροπη και αμφίδρομη, καθώς θα υπάρξουν ισχυρές πιέσεις από ένα μεγάλο αστικό κέντρο, όπως η Πάτρα, με αναπτυγμένη, σύγχρονη και ανταγωνιστική αγορά, με τον κίνδυνοένα μέρος της τοπικής αγοραστικής δύναμης να κατευθυνθεί σε μια μεγαλύτερη και προσβάσιμη πλέον αγορά. Η ενίσχυση της τοπικής αγοράς λοιπόν με στοχευμένα Προγράμματα χρηματοδότησης, και όχι μόνο, καθίσταται επιτακτική για να μην απορροφηθεί η τοπική αγορά από μια μεγαλύτερη.











