Καθώς οι υποψήφιοι ετοιμάζονται για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, το ενδιαφέρον στρέφεται στις Βάσεις 2025. Ποιες σχολές αναμένεται να τραβήξουν το ενδιαφέρον; Πού κρύβονται οι ευκαιρίες και πού τα… «ναρκοπέδια» που μπορεί να οδηγήσουν σε εκπλήξεις; Στο Dnews σε συνεργασία με τον κ. Χρήστο Ταουσάνη, Σύμβουλο Επαγγελματικου Προσανατολισμού, Επιστημονικό Δ/ντη EMPLOY EDU Σύμβουλοι εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας σας παρουσιάζουμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι για τις τάσεις, τα πεδία και τις ανατροπές που έρχονται.
Βασικό σημείο που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι είναι ότι σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει από τα βαθμολογικά κέντρα φαίνεται ότι φέτος η πορεία των Βάσεων θα έχει επιμέρους αυξομειώσεις σε Τμήματα και Σχολές, αλλά και ευκαιρίες για σπουδές σε ανερχόμενα τμήματα με δυναμική που αποτελούν «κλειδί» για σπουδές με μέλλον!
Δεδομένου ότι οι Βάσεις είναι ένα τρομερα δυναμικό νούμερο πρέπει να δοθεί έμφαση στους τρεις καταλυτικούς παράγοντες που συμβάλλουν τα μέγιστα στη διαμόρφωσή τους και αιτιολογούν τα «σκαμπανεβάσματα» που καταγράφονται κάθε χρόνο.
Βάσεις 2025: Οι τρεις παράγοντες που διαμορφώνουν το τοπίο ανά τμήμα και επιστημονικό πεδίο
- Θέσεις εισακτέων
Το δεδομένο αυτο το γνωρίζουμε κάθε φορά νωρίς, πριν την έναρξη των Πανελλαδικών, και είναι η πιο σταθερή παράμετρος για τη διαμόρφωση τρων βάσεων. Η αύξηση των θέσεων σε ένα τμήμα συχνά αποτελει παράγοντα που «πιέζει» προς τα κάτω την κίνηση, ενώ η μείωση των θέσεων, από την άλλη, ενισχύει ως παράγοντας -υπο προϋποθέσεις- την άνοδο της βάσης. Αυτός ο παράγοντας φέτος είναι σχεδόν ίδιος με πέρυσι στην πλειονότητα των τμημάτων. Γενικά, ο συνολικός αριθμός των εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 θα ανέλθει σε 68.788 έναντι 68.851 θέσεων που ανήλθαν κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025.
- Προτιμήσεις υποψηφίων
Αυτός είναι πολύ σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης των βάσεων. Πρακτικά εδώ έχουμε πλήρη εικόνα μόνο όταν ολοκληρωθεί η υποβολή των μηχανογραφικών. Για αυτό και λέμε πως δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις βάσεων και γι αυτόν το λόγο, στην πλειονότητά τους οι προβλέψεις πέφτουν τραγικά έξω σε πολλά τμήματα. Ο όγκος των προτιμήσεων, ή η αλλαγή των κλάδων που ενθουσιάζουν τους μαθητές, διαμορφώνει τάσεις. Όταν, για παράδειγμα, 1 στους 4 στο πρώτο πεδίο έχει ως πρώτη προτίμηση τη Νομική, αυτό συνεπάγεται ότι δύσκολα θα δούμε μεγάλες διαφοροποιήσεις σε ένα τμήμα Νομικής απο χρονιά σε χρονιά. Απο την άλλη, έχουμε δει σχολές απο τη μια χρονιά στην άλλη, λόγω μεταβολής προτιμήσεων (και συνθηκών) να έχουν μεγάλες αυξομειώσεις (πχ παιδαγωγικά, Ευελπίδων κ.ο.κ.).
- Επιδόσεις υποψηφίων
Αν και οι βαθμολογίες αναμένεται να ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι την Παρασκευή, υφίσταται μια αρχική εικόνα απο ένα σημαντικό δείγμα γραπτών των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Όταν, γενικά, η εικόνα είναι χειρότερη απο την περσινή χρονιά, σε γενική αποτίμηση, υπάρχει μείωση των βάσεων ενώ αντίθετα καλύτεροι βαθμοί ευνοούν άνοδο των βάσεων. Αυτό, φυσικά, δεν είναι απόλυτο καθώς οι κλίμακες των βαθμολογιών, τα μαθήματα που έχουν διαφορετικούς συντελεστές από τμήμα σε τμήμα αλλάζουν πολύ την εικόνα σε κάθε πεδίο/τομέα. Έτσι, μπορεί να δούμε στο ίδιο πεδίο σχολές να έχουν σημαντική πτώση ενώ άλλες αξιόλογη άνοδο!

Ανοδική τάση ή πτώση; Οι Βάσεις 2025 φέρνουν αλλαγές σε κάθε πεδίο
Η φετινή εικόνα προς το παρόν αποτυπώνεται ως ελαφρώς καλύτερη συγκριτικά με πέρσι αν και σε απόλυτα νούμερα και κλίμακες η περσινή χρονιά είχε τρομερά χαμηλές βαθμολογίες σε Φυσικη-Μαθηματικά. Έτσι, και μια μικρή βελτίωση δεν αλλάζει το μεγάλο ποσοστο κάτω απο τη βάση, ειδικά στο 4ο Πεδίο.
Συνοπτικά, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, κυρίως λόγω της έντονης και αυξανομένης ζήτησης τα τελευταία χρόνια, ενδεχομένως να δούμε μια μικρή αύξηση στις σχολές της ψυχολογίας αλλά και της Νομικής λόγω της διαβάθμισης των θεµάτων.
Στο 2ο πεδίο, ενδεχομένως να έχουμε απο τη μια σε σχολές μεσαίας ζήτησης ή παραδοσιακές σχολές (μαθηματικό, φυσικό, γεωπονία) μια μικρή πτώση, αλλά να δούμε σταθερότητα (ή και άνοδο) σε τμήματα μηχανικών που εντάσσονται στις νέες Πολυτεχνικές Σχολές που προέκυψαν στο ΠΑ.Δ.Α., στο ΔΙ.ΠΑ.Ε., στο ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. και στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου καθώς πλέον αποτελούν (ειδικά σε Αττική – Θεσσαλονίκη) θέλγητρο για τους μαθητές των περιοχών αυτών για να μην φύγουν και εκτός της μόνιμης κατοικίας.
Στο 3ο πεδίο, μια προσωπική εκτίμηση που προκύπτει λόγω της τρομερά υψηλής ζήτησης που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια τόσο στις βιοεπιστήμες και στις σχολές πρόνοιας (εργοθεραπεία – λογοθεραπεία κ.λπ.) αλλα και στην σταθερότητα των παραδοσιακών δυνάμεων (Ιατρική, Φαρμακευτική), ίσως να αποτυπωθεί μια ανοδική τάση των 150-300 μορίων σε αυτές τις σχολές, και η οποία να είναι απολύτως φυσιολογική και εύλογη.
Τέλος, στο 4ο πεδίο, αναμένεται μια τρομερά πολύπλοκη και σύνθετη εικόνα λόγω των ανάμεικτων επιδόσεων των υποψηφίων όπου μια σημαντική ημερίδα μαθητών αντιμετωπίζει τρομερή δυσκολία στα Μαθηματικά (και φέτος σύμφωνα με τα λεγόμενα και των ίδιων των μαθητών, ήταν ελαφρώς πιο περίπλοκα απο τα περσινά άρα εδώ έχουμε ένα μεγάλο ερωτηματικό). Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε πως σε αυτό το πεδίο παραδοσιακά έχουν καθιερωθεί, στα ρετιρέ της βαθμολογίας, τμήματα όπως το ΔΕΤ του ΟΠΑ, η Πληροφορική του ΑΠΘ κ.λπ. τα οποία δεκάδες αριστούχοι μαθητές τα δηλώνουν δίχως διασπορά των προτιμήσεων τους!
Τμήματα με ανερχόμενη δυναμική και «ναρκοπέδια»
Μηχανικών Επιστήμης Υλικών (Ιωάννινα)
Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας (Παν. Αιγαίου)
Τεχνών Ήχου & Εικόνας (Ιόνιο)
Νέο τμήμα Εργοθεραπείας (Κομοτηνή)
Αυτά τα τμήματα συνδυάζουν μοντέρνα αντικείμενα, καλές εγκαταστάσεις και πολλές φορές βρίσκονται σε πόλεις που προτιμώνται, γεγονός που τα καθιστά φαβορί για αυξημένες προτιμήσεις.
Βέβαια στον αντίποδα υπάρχουν και οι σχολές «παγίδες» με μικρή ή φθίνουσα ζήτηση, ελλιπή επαγγελματικά δικαιώματα ή χωρίς σαφή επαγγελματική κατεύθυνση, μπορεί να φανούν ελκυστικές λόγω χαμηλής βάσης αλλά να μην εξασφαλίζουν σταθερές επαγγελματικές προοπτικές. Η σωστή πληροφόρηση είναι απαραίτητη!
Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Ταουσάνης «αποτελούν ερωτηματικό οι προαναφερθείσες σχολές με αναδυόμενη δυναμική τα τελευταία χρόνια οι οποίες κερδίζουν τις «εντυπώσεις» λόγω αξιολόγων προγραμμάτων σπουδών ή λόγω εγκαταστάσεων κ.λπ. Αυτές οι περιπτώσεις τμημάτων, όπως και άλλων, είναι που προσελκύουν «αργά και αθόρυβα» προτιμήσεις μαθητών και μπορεί να είναι και απρόσμενες εκπλήξεις των βάσεων. Εξίσου ζήτημα προκύπτει και με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που αναλογικά και φέτος, αναμένεται να αφήσει αρκετούς υποψηφίους εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δεν είναι απίθανο να δούμε ένα 30% υποψηφίων των ΓΕΛ εκτός ΑΕΙ όπως και ένα 40-5-% των ΕΠΑΛ. Είναι σημαντικό αυτοί οι υποψήφιοι να δουν τις εναλλακτικές τους, όπως το παράλληλο μηχανογραφικό, καθώς και γενικότερα τα επόμενα τους βήματα προκειμένου να κάνουν τις καλύτερες δυνατές επιλογές.»
Υπό το πρίσμα αυτό σύμφωνα με τον κ. Ταουσάνη είναι κομνικής σημασίας η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικου. «Δυστυχώς ως σύμβουλοι σταδιοδρομίας βλέπουμε όλα αυτα τα χρόνια πολλοί μαθητές, με αξιόλογες βαθμολογίες, να χαραμίζουν τις επιλογές τους λόγω επιφανειακής ενημέρωσής ή λόγω -εσφαλμένων- προτροπών τρίτων. Το μηχανογραφικό είναι μια σημαντική διαδικασία την οποία θα πρέπει ο κάθε υποψήφιος και η οικογένειά του να την κάνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τη συνδρομη εξειδικευμένων επιστημόνων για να μη βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων» καταλήγει.
dnews.gr












