ΔΗΜΟΣ ΑΝΔΡΑΒΙΔΑΣ – ΚΥΛΛΗΝΗΣ
Προϋπολογισμός έτους 2012 και οι παρενέργειες
Του Πέτρου Α. Κολλιόπουλου
Ο οικονομικός προϋπολογισμός ενός Δήμου αποτελεί κυρίαρχο πολιτικό και οικονομικό γεγονός, καθότι απεικονίζει το αναπτυξιακό γίγνεσθαι ενός τόπου, τόσο στα γεωγραφικά όρια του Δήμου, όσο και της ευρύτερης περιοχής. Μελετώντας το σχέδιο προϋπολογισμού εσόδων – δαπανών οικονομικού έτους 2012 του Δήμου Ανδραβίδας – Κυλλήνης από το Διαδίκτυο ,θα επιχειρήσω στην συνέχεια να καταθέσω τις απόψεις μου, πάνω στο υπό διαμόρφωση κείμενο.
Κατ αρχήν θα περιγράψω παρακάτω την ακολουθούμενη θεσμική διαδικασία η οποία προβλέπεται από την ισχύουσα βασική νομοθεσία [Ν. 3463/2006, Ν. 3852/2010, ΚΥΑ 50698/2011 κ.λ.π.] και πως η Δημοτική Αρχή ενήργησε στην συγκεκριμένη περίπτωση.
– Έως 30 Σεπτεμβρίου 2011, όφειλε η διοίκηση του Δήμου, να έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες σύνταξης του προσχεδίου του ετήσιου προγράμματος δράσης και του προϋπολογισμού, καθώς και τις διαδικασίες διαβούλευσης.
– Έως το τέλος Οκτωβρίου 2011, το δημοτικό συμβούλιο, όφειλε να καταρτίσει το ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει με σειρά προτεραιότητας τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν το έτος 2012.
– Η Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου [Δήμαρχος-Αντιδήμαρχοι], συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών του Δήμου καθώς και της Επιτροπής Διαβούλευσης, για τον προϋπολογισμό και το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης και εισηγείται το προσχέδιο του Ετήσιου Προγράμματος Δράσης και του Προϋπολογισμού προς την Οικονομική Επιτροπή [7 μέλη του δημοτικού συμβουλίου].
– Η Οικονομική Επιτροπή, καταρτίζει τον προϋπολογισμό του Δήμου και υποβάλλει το σχέδιο αυτό αιτιολογώντας κάθε εγγραφή για συζήτηση και απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο.
– Το δημοτικό συμβούλιο ψηφίζει τον προϋπολογισμό και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης σε ειδική για το σκοπό αυτό συνεδρίαση, έως το τέλος Νοεμβρίου 2011.
– Υποβολή του προϋπολογισμού, με όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά στοιχεία στον Ελεγκτή Νομιμότητας [Αποκεντρωμένη Διοίκηση Π-ΔΕ-Ι], για έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας και εφόσον κριθεί νόμιμος να ισχύσει.
– Το αργότερο 20 ημέρες και όχι πέραν της 31-12-2011 από την ψήφιση του προϋπολογισμού, το δημοτικό συμβούλιο, γνωμοδοτεί για τους προϋπολογισμούς των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του Δήμου τα οποία έχει συστήσει.
Αξίζει να αναφέρουμε , ότι σε περίπτωση, που δεν τηρηθούν τα ανωτέρω, οι υπαίτιοι υπέχουν αστική και πειθαρχική ευθύνη για σοβαρή παράβαση καθήκοντος [άρθρο 159 παράγρ. 4 Ν. 3463/2006]
Η διοίκηση του Δήμου, παραβιάζοντας κάθε έννοια νομιμότητας και δεοντολογίας και με διαδικασίες που ακολούθησε τις οποίες θα περιγράψω στην συνέχεια, υποβάθμισε θεσμούς και πρόσωπα και τα μετέτρεψε αναπόφευκτα σε απλούς διεκπεραιωτές της ακολουθημένης πολιτικής του.
Την περίοδο αυτή η Δημοτική Αρχή, βρίσκεται στο στάδιο κατάρτισης και ψήφισης του προϋπολογισμού, σε καθεστώς κατεπείγουσας διαδικασίας, διαφορετικά, από την 1η Απριλίου 2012 δεν θα μπορεί να διενεργεί οποιαδήποτε δαπάνη εκτός από το να καταβάλλει τις αποδοχές του προσωπικού – γεγονός το οποίο, δυστυχώς, συνεπάγεται την πλήρη οικονομική και διοικητική παράλυση του Δήμου. Ήδη από την 1η Ιανουαρίου επειδή δεν ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός εκτελούνται μόνο υποχρεωτικές δαπάνες για την υποτυπώδη λειτουργία του Δήμου. Η κατεπείγουσα διαδικασία ακολουθείται και εφαρμόζεται, όταν συμβαίνει ένα απρόβλεπτο γεγονός, προκειμένου να προστατευθούν τα συμφέροντα του Δήμου από ενδεχόμενη αναβολή και όχι στην περίπτωση που καταρτίζεται ο προϋπολογισμός κατά την οποία οι ημερομηνίες και οι ενέργειες αναφέρονται σαφώς στο νόμο ,όπως επεσήμανα προηγουμένως. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρω την απειλή της ΔΕΗ να διακόψει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στις εγκαταστάσεις του δήμου, λόγω των μακροχρόνιων οφειλών του. [Δηλώσεις δημάρχου στον τοπικό τύπο 25-2-2012].
– Το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο τη Δευτέρα 12-3-2012, 4,5 μήνες αργότερα από τη προβλεπόμενη ημερομηνία.
– Η Επιτροπή Διαβούλευσης ορίσθηκε να συνεδριάσει στις 15-3-2012 και η πρόσκληση εκδόθηκε 2 ημέρες ενωρίτερα, χρόνος ελάχιστος προκειμένου οι εκπρόσωποι φορέων του Δήμου και οι ορισθέντες δημότες να διατυπώσουν τη γνώμη τους για το προτεινόμενο σχέδιο του προϋπολογισμού, δηλαδή 5,5 μήνες αργότερα από την αναγκαία ημερομηνία.
– Εν συνεχεία , την επομένη ημέρα ορίσθηκε να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή, τη μεθεπομένη η Οικονομική Επιτροπή, το δε δημοτικό Συμβούλιο ορίσθηκε για τη Δευτέρα 19-3-2012, ενώ η πρόσκληση εκδόθηκε και επιδόθηκε πριν να συνεδριάσει η επιτροπή διαβούλευσης, δηλαδή σε χρόνο κατά τον οποίο τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου δεν είχαν στα χέρια τους την αιτιολογική έκθεση και το σχέδιο του προϋπολογισμού 60 σελίδων περίπου, ώστε να το μελετήσουν για να τοποθετηθούν και εκφράσουν άποψη κατά την διεξαχθείσα συνεδρίαση.
Πριν από τη σύνταξη του προϋπολογισμού του Δήμου το δημοτικό συμβούλιο, γνωμοδότησε το μήνα Φεβρουάριο για τους προϋπολογισμούς των νομικών προσώπων του Δήμου, τα οποία χρηματοδοτούνται δια μέσου του Δήμου, σε χρόνο δηλαδή που δεν είναι προσδιορισμένα τα ποσά της επιχορήγησης προς αυτά. Εκπληκτική πρωτοτυπία. Ας σημειωθεί ότι ο Δήμαρχος είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου 2 νομικών προσώπων.
Επί του περιεχομένου του προϋπολογισμού, οφείλω να αναφέρω ότι, αυτός είναι κατ ουσίαν ελλειμματικός, άχρωμος, χωρίς αναπτυξιακή στόχευση, με απουσία δημοσιονομικής πολιτικής, διεκπεραιωτικός όσον αφορά τις προηγούμενες δράσεις των συνενωμένων 4 Καποδιστριακών Δήμων , σε “μνημονιακό” περιβάλλον, καθότι, εγγράφονται έσοδα που υπερβαίνουν αναιτιολόγητα τις αποδόσεις του προηγουμένου οικονομικού έτους 2011, με αποτέλεσμα, να καθίσταται δυσχερής ή αδύνατη η εκτέλεσή του. Προβλέπεται δάνειο 890.000 ευρώ για τη σύναψη του οποίου, πρέπει να ακολουθηθούν ειδικές διαδικασίες. Αποκαλύπτεται ότι, ο Δήμος δεν βεβαίωσε έσοδα το έτος 2011, από τέλη ύδρευσης και άλλα τέλη, με τη δικαιολογία εγκατάστασης νέου μηχανογραφικού προγράμματος -γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα να βεβαιωθούν σωρευτικά το έτος 2012 τέλη προηγουμένων οικονομικών ετών.
Έργα που είχαν προγραμματιστεί το έτος 2011 στις Κοινότητες, δεν εκτελέστηκαν σε σημαντικό βαθμό και επαναλαμβάνονται το έτος 2012 με τη προσδοκία ότι θα υλοποιηθούν τώρα .Ομοειδή έργα στις Κοινότητες, ιδίως οδοποιίας, κατακερματίζονται σε ποσά για απευθείας αναθέσεις , χωρίς διαγωνισμό, κατά παράβαση του νόμου 3613/2007 και της αρχής της διαφάνειας και της χρηστής διαχείρισης. Πλείονες αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχουν εκδοθεί για το παράνομο των κατατμήσεων αυτών. Στη πράξη αποκαλύπτεται ότι, το έτος 2011, με αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής ανατέθηκαν απευθείας, σε εργολήπτες έργα με ποσοστό έκπτωσης μηδέν τοις εκατό.
Από όσα συνοπτικά επεσήμανα αποδεικνύεται ότι μια κορυφαία δημοτική διαδικασία, μετατρέπεται σε απλή τυπική και γραφειοκρατική υπόθεση, χωρίς σύνθεση απόψεων, χωρίς αναπτυξιακή προοπτική. Και μιλάμε για έναν Δήμο που διαθέτει ό, τι απαιτείται ,ώστε να βαδίσει με εμπιστοσύνη κι αισιοδοξία στο μέλλον.