Tο iliaoikonomia.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αλμα» Θα είναι κοντά στους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων 2014. Δείτε τις απαντήσεις και τα σχόλια των έμπειρων καθηγητών του φροντιστηρίου «Αλμα».
Σήμερα οι μαθητές εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας
Καλή επιτυχία στους υποψηφίους!
ΤΟ ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ θα σας μεταφέρει καθημερινα με συνεχεις ενημερώσεις όλες τις απαντήσεις των θεμάτων αμέσως μετά την ανάρτηση των θεμάτων απο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σχόλιο από το Έμπειρο Επιστημονικό Προσωπικό του Φροντιστηρίου ΑΛΜΑ
“Το θέμα της έκθεσης ανήκει στα διδαγμένα καθώς καλύπτει τους πρώτους θεματικούς κύκλους της διδακτέας ύλης της Γ΄ Λυκείου. Παράλληλα το γεγονός ότι ήταν αναμενόμενο μας επιτρέπει να εξάγουμε το συμπέρασμα ότι οι μαθητές θα ανταπεξέλθουν με εύστοχο τρόπο και επάρκεια στο σημερινό διαγώνισμα.”
Φιλολογική Ομάδα
Φροντιστήριου ΑΛΜΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Ενδεικτικές Απαντήσεις στο μάθημα:
Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας
Α1)
Στο συγκεκριμένο κείμενο θίγεται το θέμα της κρίσης του ανθρωπισμού της σύγχρονης εποχής και η σημασία της αναβίωσής του. Αρχικά, προσδιορίζονται οι έννοιες του ανθρωπισμού και της ανθρωπιάς και δίνεται το παράδειγμα του Ερρίκου Ντυνάν ως το πρότυπο του ανθρωπιστή. Στο παρελθόν, ο ανθρωπιστής ταυτιζόταν με την εξαιρετική προσωπικότητα που με ανιδιοτέλεια έθετε ως στόχο την προώθηση του κοινού συμφέροντος. Αντίθετα, σήμερα το αίσθημα του ανθρωπισμού έχει αποκτήσει καθολικό χαρακτήρα και έχει αλλοτριωθεί ανάλογα με την ατομική συνείδηση λόγω της απαξίωσης των ανθρώπινων σχέσεων. Τέλος, διαπιστώνεται ότι ο ανθρωπισμός συνιστά εσωτερική επιθυμία εκείνου του ατόμου που με αβρότητα, ανεκτικότητα και αυταπάρνηση καταλήγει με την αέναη προσπάθεια να εξελιχθεί σε εξέχουσα προσωπικότητα.
Β1)
Ζούμε σε εποχή ηθικής χαλάρωσης και υλικού ευδαιμονισμού. Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται απ’ την ακόρεστη επιθυμία να αποκτήσει υλικά αγαθά που
θεωρητικά θα τον οδηγήσουν στην ευδαιμονία και στην ευτυχία. Στο πλαίσιο
αυτό καθίσταται ατομιστής, λειτουργεί με γνώμονα το προσωπικό συμφέρον και διακατέχεται από πνεύμα καταναλωτισμού. Η αγάπη για τον συνάνθρωπο, η αλληλεγγύη, η ανιδιοτέλεια δεν έχουν θέση στην ανθρώπινη υπόσταση, θεωρούνται παρωχημένα και αντιμετωπίζονται με απαξίωση. Το γεγονός αυτό τον οδηγεί στην υποτίμηση των υψηλόπνοων ιδεωδών και στην αντικατάσταση της αβρότητας και των υγιών προτύπων με το αδιάκοπο κυνήγι του χρησιμοθηρικού πνεύματος. Επομένως διαπιστώνεται ότι η υπονόμευση του ανθρωπιστικού ιδανικού της εποχής μας αποτελεί τεκμήριο της ασύμμετρης ανάπτυξης του υλικοτεχνικού και του ηθικοπνευματικού πολιτισμού γεγονός που έχει συμβάλλει στην επικράτηση επιδερμικών σχέσεων.
Β2)
α) Δυο από τους τρόπους ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου είναι:
1) Ορισμός
Οριστέα έννοια: «Ανθρωπιά»
Γένος: «λέξη», «όρος κοινόχρηστος»
Ειδοποιός διαφορά: «τη συμπόνια, τη συμμετοχή, … κάθε ανθρώπου»
2) Παραδείγματα
«Ο Ντυνάν… εν ειρήνη.»
β) έτσι : συμπέρασμα / αποτέλεσμα
ωστόσο : αντίθεση / εναντίωση
Β3)
α)
αναλίσκεται = σκορπίζεται, ξοδεύεται
οικουμενική = παγκόσμια
διαστρεβλώσεις = νοθεύσεις, παραχαράξεις
ολωσδιόλου = παντελώς
ευζωίας = ευμάρειας
β)
κοινόχρηστος # ιδιωτικός
συμμετοχή # αποχή
αυτοακυρώνεται #, αυτοπραγματώνεται
γνώση # άγνοια
αδιάκοπης # διακοπτόμενης, αποσπασματικής
Β4)
α) «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής»: Αυτούσια μεταφορά λόγου
«Ερυθρού Σταυρού»: Τίτλος ιδρύματος
β)
1η παράγραφος- Η «ανθρωπιά» είναι ένα νόμισμα που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια.
4η παράγραφος- η ανθρωπιά έχει υποστεί τρομακτικές διαστρεβλώσεις .
5η παράγραφος- μια λέξη σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται.
Γ. Τίτλος : Αναζητώντας τον Άνθρωπο!
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι ο αμοραλισμός της εποχής μας έχει υπονομεύσει το ανθρωπιστικό ιδεώδες υποσκάπτοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την ανθρώπινη αυτοτέλεια. Το γεγονός αυτό αναδείχθηκε, πρόσφατα μέσω της αποκάλυψης της εκμετάλλευσης παιδιών -οχτώ έως δώδεκα ετών- που αναγκάζονταν να εργάζονται για γνωστή πολυεθνική εταιρεία με εξοντωτικούς ρυθμούς. Για το λόγο αυτό, θεωρώ υποχρέωσή μου με την ευκαιρία που μου δίνεται από τη σχολική εφημερίδα να καταθέσω τις απόψεις της νέας γενιάς για τα φαινόμενα του ανθρωπιστικού ελλείμματος της εποχής μας. Βέβαια, το άρθρο αυτό έχει στόχο όχι μόνο να αφυπνίσει συνειδήσεις αλλά και να ενεργοποιήσει τους ιθύνοντες, ώστε μέσω της δράσης τους να περιοριστούν αυτά τα φαινόμενα.
Στη σημερινή πραγματικότητα επικρατούν:
- Ανταγωνισμός στις ανθρώπινες σχέσεις, υπολογιστική φρόνηση, χρησιμοθηρία.
- Ατομισμός που οδηγεί στη μοναξιά.
- Επικράτηση του υλικού πολιτισμού σε βάρος του πνευματικού.
- Έλλειψη εμπιστοσύνης στο συνάνθρωπο που οδηγεί σε φόβο και ανασφάλεια, επιδερμικές σχέσεις.
- Υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, απομάκρυνση του ανθρώπου από τη φύση, τους συνανθρώπους, έλλειψη πνευματικότητας κ.τ.λ.
- Αύξηση των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας.
- Κρίση των θεσμών, των ηθικών αξιών, έλλειψη ανώτερων ιδανικών.
- Απειλή της παγκόσμιας ειρήνης, εξοπλισμοί, κίνδυνος πυρηνικής και οικολογικής καταστροφής.
- Επεκτατισμός ? παραβιάζεται το δικαίωμα της ανεξαρτησίας των λαών, βία, εγκληματικότητα, τρομοκρατία, αυταρχικά καθεστώτα.
- Οικονομικοί ανταγωνισμοί, χάσμα μεταξύ προηγμένων λαών και μη.
- Καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πείνα και εξαθλίωση των φτωχών χωρών.
- Επιστημονικά επιτεύγματα που έχουν στραφεί εναντίον του ανθρώπου.
- Εξειδίκευση, τυποποίηση της εργασίας που οδηγούν σε πνευματική μονομέρεια.
- Στερήσεις, ασθένειες, ανυπαρξία κοινωνικής πρόνοιας (στις τριτοκοσμικές κυρίως χώρες).
- Καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού.
- Αντιδημοκρατικά καθεστώτα: απαγόρευση της διακίνησης ιδεών, της ελεύθερης έκφρασης, λογοκρισία,
- Φυλετικός και κοινωνικός ρατσισμός (χάσμα μεταξύ κοινωνικών τάξεων, υποβιβασμός της γυναίκας κτλ.), περιθωριοποίηση και αποκλεισμός ενός μεγάλου αριθμού ανθρώπων,
- Απάνθρωπες συνθήκες κράτησης στα σωφρονιστικά ιδρύματα, όπου χρησιμοποιούνται τα βασανιστήρια, η ταπείνωση κι ο εξευτελισμός της ανθρώπινης ύπαρξης.
- Πολιτική ανηθικότητα,
- Φανατισμός => κρίση της δημοκρατίας, η οποία διασφαλίζει τα δικαιώματα του πολίτη,
- Αναξιοκρατία,
- Δυσλειτουργία του θεσμού της δικαιοσύνης, επιβολή της θανατικής ποινής,
- Ανηθικότητα, ωμότητα
- Καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος
- Παραβίαση των δικαιωμάτων των μειονοτικών πληθυσμών ή των ατόμων με ιδιαιτερότητες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΙΔΕΩΔΩΝ:
1. ΑΤΟΜΟ:
- Ενίσχυση του πνεύματος αλληλεγγύης των ανθρώπων.
- Πνεύμα φιλαλληλίας και αλτρουισμού.
- Εθελοντισμός.
- Προσπάθεια απαλλαγής από τα πάθη και τα ένστικτα.
- Ψυχική και πνευματική καλλιέργεια, μελέτη κλασικών συγγραφέων.
- Βελτίωση των ανθρωπίνων σχέσεων μέσα στα πλαίσια της οικογένειας, του φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.
- Καταγγελία -από τα ίδια τα θύματα ή από τους πολίτες ή από πνευματικούς ανθρώπους ή από ανθρωπιστικές οργανώσεις- των παραβιάσεων τους απ’ όποιον κι αν γίνονται, όποιον κι αν αφορούν.
- Ανάληψη πρωτοβουλιών για εθελοντική δράση.
- Καλλιέργεια δικαιοσύνης, αγάπης, συντροφικότητας στις σχέσεις με τους συνανθρώπους του.
- Τοποθέτηση των ανθρωπιστικών αξιών υπεράνω των υλικών.
- Συμμετοχή των νέων στη συνδικαλιστική και πολιτική ζωή.
- Στροφή των ατόμων στα ανθρωπιστικά ιδανικά της ισότητας, δικαιοσύνης, ελεύθερης διακίνησης ιδεών κτλ.
2. ΚΟΙΝΩΝΙΑ:
– Παροχή κατάλληλης αγωγής και ανθρωπιστικής παιδείας από τους φορείς εκπαίδευσης.
– Συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις για την ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
– Περιφρούρηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με εφαρμογή των σχετικών νόμων.
– Καλλιέργεια ηθικών αξιών με τη συμμετοχή των νέων στα κέντρα νεότητας .
– Πίστη στην αξία της δημοκρατίας και υποστήριξη των θεσμών της δικαιοσύνης, της ισότητας, της αξιοκρατίας.
– Εξανθρωπισμός της επιστήμης.
– Προστασία και συντήρηση της φύσης που αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργίας.
– Ενημέρωση του κόσμου για τα διάφορα διεθνή προβλήματα
– Οικονομική ενίσχυση σε πληθυσμιακές ομάδες που βάλλονται.
– Διεθνής συνεργασία για την επικράτηση των ανθρωπιστικών αξιών: διαφύλαξη της ειρήνης, συμπαράσταση στους λαούς που καταπιέζονται, σεβασμός στην πολιτιστική παράδοση κάθε έθνους μέσω διεθνών οργανισμών (Ο.Η.Ε., UNESCO, Δικαστήριο της Χάγης, Διεθνές Δίκαιο, UNISEF).
– Προβολή των περιπτώσεων καταστρατήγησής τους.
-Σεβασμός στα δικαιώματα των άλλων μέσω της δημοκρατικής συμπεριφοράς, ισονομία, αλληλεγγύη ή ευαισθησία στους κοινωνικά αδύναμους και τους διαφορετικούς,
-Θεμελίωση της αληθινής ελευθερίας πάνω στην ισονομία, στη δικαιοσύνη, στην αξιοκρατία και στην πολυφωνία,
-Καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας, ανεκτικότητας, ειρήνης κι ανθρωπιάς με τη βοήθεια της οικογένειας, της εκπαίδευσης και των διεθνών οργανισμών,
-Διαρκής έλεγχος απ’ την παγκόσμια κοινότητα για την τήρηση του διεθνούς δικαίου σε καταπιεστικά καθεστώτα,
-Εφαρμογή των αρχών της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων.
-Καταγγελία των αυθαιρεσιών των ηγετών.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Καταλήγοντας, κρίνω σκόπιμο να επισημάνω ότι η κρίση του ανθρωπισμού της εποχής μας πηγάζει από τον ωφελιμιστικό χαρακτήρα που διέπει τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων. Βέβαια, η επίδρασή της είναι καταλυτική και φθοροποιός για κάθε τομέα του πολιτισμού, γεγονός που καθιστά αδήριτη ανάγκη την άμεση αναβίωση των ανθρωπιστικών ιδεωδών. Μόνο μέσω της ενεργού δραστηριοποίησης όλων των αρμοδίων φορέων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο θα καταστεί εφικτή η πραγμάτωσή της.
Φιλολογική Ομάδα
Βλάσση Ιωάννα
Βλάσση Μιμίκα
Βόλλαρη Ξακουστή
Λούπη Βασιλική
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Παναγοπούλου Πένη
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Σαργέντης Κωνσταντίνος
Τσουκαλά Αναστασία
Φροντιστήριο
«ΑΛΜΑ»
Φροντιστήριο «ΑΛΜΑ»
Τ.ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ 14 – ΠΥΡΓΟΣ ΗΛΕΙΑΣ
26210-34200
ΘΕΜΑΤΑ
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ 2014 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Η «ανθρωπιά» είναι μια λέξη του καιρού μας, ένας όρος κοινόχρηστος, ένα νόμισμα
που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια, γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη.
Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε, φυσικά, τη συμπόνια, τη συμμετοχή, με τον ένα ή τον άλλο
τρόπο, στο πάθος του γείτονα. Και όχι μόνο του γείτονα. Του κάθε ανθρώπου. Άλλοτε
χρησιμοποιούσαν τον όρο «ανθρωπισμός». Έλεγαν: «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» και
με τούτο εσήμαιναν μια προσωπικότητα που ξοδευόταν ολόκληρη για να κάμει το καλό. Ο Ντυνάν, για παράδειγμα, ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος
ανθρωπιστής. Πέρα απ’ ό,τι θα μπορούσε να ενδιαφέρει αποκλειστικά το άτομό του,
εσυλλογίσθηκε τους ανθρώπους που έπασχαν, έξω από διάκριση φυλής και θρησκείας, «εν πολέμω και εν ειρήνη».
Ο «ανθρωπιστής», ένας άνθρωπος με σπουδαίες ικανότητες, που αναλίσκεται με ειλικρίνεια, χωρίς υστεροβουλία, ακόμη και χωρίς τη θεμιτή, επιτέλους, από πολλές απόψεις, επιθυμία της υστεροφημίας, υπήρξε, για πολλούς αιώνες, ένα θαυμάσιο ιδανικό, που οι
προγενέστεροι το επρόβαλλαν στους μεταγενέστερους. Ακόμη τότε η «ανθρωπιά», μολονότι
δεν έπαυε να είναι κοινή απαίτηση, δεν είχε καταντήσει κοινόχρηστος όρος. Ήταν η σπάνια, η υψηλή παρουσία, όπου μόνο μερικές εκλεκτές φύσεις κατόρθωναν να φτάσουν. Και ακόμη, μια καθημερινή άσκηση που ο καθένας την επιθυμούσε για τον εαυτό του, θεωρώντας την αυτονόητο χρέος του, χωρίς να συλλογίζεται ότι θα μπορούσε και διαφορετικά να την αξιοποιήσει.
Το γεγονός ότι η απαίτηση της «ανθρωπιάς» έχει γίνει κοινός τόπος σήμερα δεν είναι χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Δείχνει πως η οικουμενική ψυχή αισθάνεται βαθύτερα την ταλαιπωρία του ανθρώπου και αναζητεί διέξοδο.
Περιττό να προστεθεί πως και η ανθρωπιά, καθώς κι ένα σωρό άλλοι όροι, έχει υποστεί τρομακτικές διαστρεβλώσεις. Όποιος είπε πως οι ιδέες είναι καθώς τα υγρά, που παίρνουν
το σχήμα του μπουκαλιού τους, είχε, βέβαια, πολύ δίκιο. Και με τους όρους το ίδιο συμβαίνει.
Αλλάζουν νόημα, αλλάζουν απόχρωση, κατά τον τρόπο που τους μεταχειρίζεται κανείς και κατά τον σκοπό που επιδιώκει χρησιμοποιώντας τους. Έτσι, μπορούμε να μιλούμε όλοι για
ανθρωπιά, αλλά να εννοούμε ολωσδιόλου διαφορετικό πράγμα ο καθένας.
Έπειτα, ένας όρος, μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται. Φοβούμαι πως ίσια ίσια αυτό έχει συμβεί με την ανθρωπιά. Αρκεί μια ματιά ολόγυρά μας, για να το νιώσουμε καλύτερα τούτο. Η καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ?ΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
χειμώνας χωρίς αλκυονίδες. Η «καλημέρα», αυτό το χαρούμενο άνοιγμα παραθύρου προς τον αίθριο ουρανό, μεταβάλλεται σιγά σιγά σε μορφασμό. Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της
ευζωίας δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα
θεωρούνται ξεπερασμένα.
Λησμονούμε, ωστόσο, πως η ανθρωπιά είναι κυριότατα βούληση, δεν είναι γνώση, δεν
είναι μόνο γνώση. Και δεν είναι λόγος, είναι πράξη. Είναι ένας ολόκληρος εσωτερικός κόσμος,
στην τελείωσή του, που ακτινοβολεί παντού. Η ανθρωπιά αποκλείει τη μισαλλοδοξία, την καταφρόνηση του άλλου ανθρώπου? είναι επιεικής και ήπια. Περιέχει πολλή συγκατάβαση και πολλή κατανόηση. Η ανθρωπιά είναι κυκλική παρουσία. Δεν βρίσκεται στραμμένη προς ένα
μονάχα σημείο του ορίζοντα. Εκείνος που είναι αληθινά ανθρώπινος δεν μπορεί παρά να
είναι, σε κάθε περίσταση, ανθρώπινος. Η ανθρωπιά δεν είναι επάγγελμα, δεν είναι όργανο
αυτοπροβολής και επιτυχίας. Είναι απάρνηση. Πρέπει πολλά ν? αρνηθείς, για να κερδίσεις τα
ουσιωδέστερα. Αλλά δεν είναι και παθητική κατάσταση. Ολωσδιόλου αντίθετα, αποτελεί μορφή
αδιάκοπης ενέργειας. Είναι πολύ ευκολότερο να γίνεις «μέγας ανήρ» παρά να γίνεις «μεγάλος άνθρωπος». Η Ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα μεγάλων ανδρών. Αλλά έχει πολύ λίγους
«ανθρώπους» να παρουσιάσει.
I.Μ.Παναγιωτόπουλος, Ο Σύγχρονος Άνθρωπος.
Οι Εκδόσεις των φίλων, Αθήνα 1988. 18η έκδοση (Διασκευή).
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε
(100-120 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του
αποσπάσματος που ακολουθεί: «Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας
δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα θεωρούνται ξεπερασμένα.».
Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης στην πρώτη παράγραφο του
κειμένου (Η «ανθρωπιά» – «εν πολέμω και εν ειρήνη») και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 6
β) Ποια νοηματική σύνδεση εκφράζουν οι διαρθρωτικές λέξεις:
έτσι (στην τέταρτη παράγραφο)ωστόσο (στην έκτη παράγραφο).
Μονάδες 4
Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου:
αναλίσκεται, οικουμενική, διαστρεβλώσεις, ολωσδιόλου, ευζωίας. Μονάδες 5
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του
κειμένου:
κοινόχρηστος, συμμετοχή, αυτοακυρώνεται, γνώση, αδιάκοπης.
Μονάδες 5
Β4. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στις παρακάτω
περιπτώσεις:
«αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» (στην πρώτη παράγραφο)
«Ερυθρού Σταυρού» (στην πρώτη παράγραφο).
Μονάδες 2
β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τρεις εκφράσεις με μεταφορική σημασία.
Μονάδες 3
Γ1. Σε άρθρο σας, που θα δημοσιευτεί σε τοπική εφημερίδα, να αναφερθείτε σε φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας, αλλά και σε δραστηριότητες, ατομικές και συλλογικές, που αποσκοπούν στον
περιορισμό αυτού του ελλείμματος (500-600 λέξεις).
Μονάδες 40
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω- πάνω να συμπληρώσετε τα Ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετεπάνω-πάνω την ημερομηνία και το
εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετεπουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας να
παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο
με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.
4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙ?ΕΣ
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ