Της Στεφανίας Σούκη
Για όσους γνωρίζουν από παλιά την οικογένεια Κορτέση, επίσημο αντιπρόσωπο της Mazda στην Ελλάδα, θα γνωρίζουν ότι πρόκειται για μία από τις παλιές παρουσίες στην Ελλάδα στην αγορά των αυτοκινήτων, αλλά και των… ακινήτων. Το γεγονός ακριβώς ότι οι δύο αυτοί κλάδοι ήταν από αυτούς που ”χτυπήθηκαν” περισσότερο μέσα στην κρίση, σε συνδυασμό και με τον υψηλό δανεισμό που οδήγησε τελικά τις τράπεζες να τραβήξουν το χαλί στην εταιρεία, ήταν οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν τους επικεφαλής της εταιρείας τους κ.κ. Γιάννη και Μιχάλη Κορτέση να προχωρήσουν την περασμένη Δευτέρα στην αίτηση πτώχευσης για την εταιρεία, η οποία τα τελευταία 27 χρόνια αποτελεί τον επίσημο και αποκλειστικό εισαγωγέα και διανομέα του εργοστασίου Mazda στην Ελλάδα.
Στο επόμενο βήμα τώρα μετά την αίτηση πτώχευσης, η Mazda Ευρώπης τις επόμενες ημέρες θα ενημερώσει μέσω ανακοίνωσης για το πώς θα συνεχίσει να υποστηρίζει τους πελάτες της εταιρείας, κάτι που θα γίνει άμεσα, επιλέγοντας το νέο αντιπρόσωπο των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.
Η πορεία προς την πτώχευση
Η διοίκηση, παρά τα μέτρα συγκράτησης των δαπανών την τελευταία τριετία και το κλείσιμο υποκαταστημάτων, όπως π.χ. αυτά στην οδό Αχαρνών δεν κατάφερε να ανατρέψει το δρόμο προς την πτώχευση. Τα προβλήματα ρευστότητας εντάθηκαν από το 2012 και μετά, οπότε μέρος του μακροπρόθεσμου δανεισμού της εταιρείας μετατράπηκε σε βραχυπρόθεσμο και ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, αφού δεν πληρούνταν συγκεκριμένοι χρηματοοικονομικοί όροι. Οι προσπάθειες των διαπραγματεύσων με τις τράπεζες για τον επανακαθορισμό των όρων των υποχρεώσεων του ομίλου, την αναχρηματοδότηση και επιμήκυνση των μακροπρόθεσμων και των βραχυπρόθεσμων τραπεζικών του υποχρεώσεων δεν κατέληξαν επιτυχώς όπως τουλάχιστον φάνηκε από την απόφαση για την αίτηση πτώχευσης.
Επισημαίνεται εδώ ότι το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του ομίλου στο τέλος του 2012, οπότε υπάρχουν και τα τελευταία επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία αντιστοιχούν σε 128 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων σε δάνεια αντιστοιχούν τα 117 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου και της εταιρείας, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία του 2012, ανήλθε σε 13 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και σε 3,539 για την εταιρεία, εμφανίζοντας μείωση 68% και 65,8% αντίστοιχα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση του 2011. Σε επίπεδο ομίλου η μείωση οφείλεται κυρίως στην μείωση των πωλήσεων (αυτοκινήτων και ανταλλακτικών) της μητρικής και της θυγατρικής εταιρείας ΣΤΑΚΟΡ ΑΒΕΕΑ. Οι καθαρές ζημιές προ φόρων του ομίλου και της εταιρείας, κατά το έτος του 2012, ανήλθαν σε 22,96 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και σε 6 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, εμφανίζοντας πάντως βελτίωση ? 2.819 και ? 4.307 αντίστοιχα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση του 2011. Σε επίπεδο Ομίλου η μείωση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών και στην ανακεφαλαιοποίηση των δανείων η οποία είχε ως συνέπεια τη σημαντική πτώση των χρηματοοικονομικών δαπανών.
Τo real estate
Η μεγάλη ακίνητη περιουσία του ομίλου, αξίας 37 εκατ. ευρώ όπως αναφέρεται στα βιβλία της, δεν στάθηκε ικανή να λειτουργήσει ως σωσίβιο για τον όμιλο, παρά το γεγονός ότι η διοίκηση της οικογένειας Κορτέση κατέβαλε προσπάθειες πώλησης των ακινήτων του ομίλου- κάτι ωστόσο στο οποίο δε βοήθησε και η μεγάλη πτώση της αγοράς. Ο όμιλος ήταν μάλιστα και από τους πρώτους που προέβλεψαν στην άνοδο του ελληνικού real estate στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και συνεργάστηκε μάλιστα με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ προκειμένου να δημιουργήσει ένα από τα πρώτα ψυχαγωγικά κέντρα στην Ελλάδα, στην οδό Αχαρνών, όπου λειτουργούσε ο πολυκινηματογράφος Ster Cinemas. Η επένδυση αυτή δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη αφού η κρίση και στον κλάδο των κινηματογράφων οδήγησε στην διακοπή λειτουργίας το 2011 των Ster, με την οποία η ΕΛΜΑ έχει ακόμη δικαστικές εκκρεμότητες. Σημειώνεται εδώ ότι ένα μεγάλο τμήμα της ακίνητης περιουσίας του ομίλου αφορά ακίνητα στα οποία στεγάζονται αντιπροσωπείες πώλησης αυτοκινήτων και συνεργεία τα οποία εκμεταλλεύεται η εταιρεία και επομένως δεν υπήρχε για αυτά σχέδιο εκποιήσεως στο άμεσο μέλλον. Επιπλέον, η στρατηγική της οικογένειας Κορτέση στον τομέα των ακινήτων ήταν πάντα μακροπρόθεσμου επενδυτικού ορίζοντα, με την αποκόμιση, βραχυπρόθεσμα, εσόδων κυρίως μέσω της μισθώσεως των σχετικών ακινήτων σε επιλεγμένους μισθωτές και την εκμετάλλευση σταθμών εμπορικών αυτοκινήτων.
Η ΕΛΜΑ ιδρύθηκε το 1982, και είχε ένα πανελλήνιο δίκτυο συνεργατών με 68 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα. Η γενική αντιπροσωπεία των προϊόντων Mazda στην Ελλάδα ανήκει κατ’ αποκλειστικότητα στον όμιλο εταιρειών της οικογένειας Κορτέση, η οποία είναι γνωστή στο χώρο των αυτοκινήτων από το 1936, όταν ο κ. Ιωάννης Κορτέσης ανέλαβε την αντιπροσώπευση των προϊόντων της Ford μέσω της εταιρείας ΣΤΑΚΟΡ ΑΒΕΕΑ. Οπως έγινε χθές γνωστό, οι οφειλές προς τους εργαζόμενους, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους των απολύσεων, υπολογίζονται στα πέριξ των 5 εκατ. ευρώ
Πηγή: www.newmoney.gr