Τη γνωστοποίηση ότι ο Υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης απεδέχθη να πραγματοποιηθεί συνάντηση με αυτόν την Τρίτη ή την Τετάρτη 26 ή 27 Νοεμβρίου, ώστε να ενημερώσει τους φορείς της Ηλείας, έκανε ο Αντιπεριφερειάρχης Χαρ. Καφύρας, επισημαίνοντας:
“Είναι γνωστό σε όλους μας ότι έχει αναγγελθεί για αύριο η σύγκληση σύσκεψης για την Ολύμπια Οδό, μετά την εξαίρεση της χρηματοδότησης κατασκευής του τμήματος της Ολύμπιας Οδού «Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) και ως εκ τούτου της οριστικής αναβολής συνέχισης των έργων και της παραπομπής της στο αόριστο μέλλον και μάλιστα χωρίς αναφορά στο τμήμα αυτό, ως να μην υπάρχει.
Σήμερα και ενώ προετοιμαζόμουν για την σύσκεψη, ενημερώθηκα από τον Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Γιάννη Κουτσούκο, και τους Βουλευτές της ΝΔ Κωνσταντίνο Τζαβάρα και Γιώργο Κοντογιάννη, ότι με πρωτοβουλία τους, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης απεδέχθη να πραγματοποιηθεί συνάντηση με αυτόν την Τρίτη ή την Τετάρτη 26 ή 27 Νοεμβρίου, την άλλη εβδομάδα, ώστε να ενημερώσει τους φορείς της Ηλείας, και θα τους δεχτεί στο γραφείο του για να παρουσιάσει τις προτάσεις του Υπουργείου για το μέλλον του τμήματος της Ολυμπίας Οδού «Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα».
Μετά από αυτό αναβάλλουμε την σύσκεψη που είχε εξαγγελθεί για αύριο και την μεταθέτουμε για τα τέλη της επόμενης εβδομάδας, ασχέτως της πραγματοποίησης ή μη της συνάντηση με τον Υπουργό και του αποτελέσματος της συνάντησης.
Οι όποιες ενημερώσεις, εξηγήσεις και προτάσεις του Υπουργείου, θα τεθούν για αξιολόγηση στην επόμενη συνάντηση, ώστε από κοινού να εκτιμήσουμε την κατάσταση και να αποφασίσουμε για τις επόμενες κινήσεις και ενέργειες.
Εδώ θέλω να ξαναθέσω την αμετάκλητη θέση μας «να ολοκληρωθεί το έργο της Ολυμπίας οδού στα πλαίσια της σύμβασης παραχώρησης, χωρίς την τροποποίηση της και χωρίς μειώσεις στο φυσικό και τεχνητό αντικείμενο, μέχρι την Τσακώνα Μεσσηνίας, στο ίδιο χρονοδιάγραμμα με το σύνολο του έργου».
Επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω κάποια από τα θέματα που έχουν παρουσιαστεί :
Σε απάντηση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στις 12.11.2013 στον Ευρωβουλευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α Ν. Χουντή αναφέρει «Η πρόταση να υλοποιηθούν τα έργα ως δημόσια έργα συνεπάγεται δύο χρόνια τουλάχιστον καθυστέρηση για τη δημοπράτηση τους και την εξασφάλιση εθνικών και κοινοτικών πόρων, οι οποίοι δεν υφίστανται, αφού το νέο ΕΣΠΑ δεν εστιάζεται στη χρηματοδότηση οδικών δικτύων και υποδομών. Επομένως η κατάληξη της πρότασης του θα ήταν να μην γίνουν στο σύνολο τους τα έργα».
Στην σύσκεψη του Επιμελητηρίου Αχαΐας όπου παρευρέθη ο κ. Στράτος Σιμόπουλος, Γ.Γ. Δημόσιων Έργων, ανέφερε τα εξής «ότι εντός των επόμενων εβδομάδων, μέσα στον Δεκέμβριο, θα ξεκινήσουν οι εργασίες στο τμήμα της Ολύμπιας Οδού Κόρινθος – Πάτρα, ενώ για το Τμήμα μέχρι τον Πύργο και ακολούθως μέχρι Τσακώνα, ανέφερε ότι καταβάλλονται προσπάθειες να ενταχθεί στην νέα προγραμματική περίοδο, δηλαδή στο επόμενο ΕΣΠΑ».
Σε νέα ανακοίνωση το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στις 15.11.2013 ανέφερε τα εξής «ο κανονισμός των Διαρθρωτικών Ταμείων δεν επιτρέπει την γέφυρα έργων μεταξύ τριών προγραμματικών περιόδων και ένα έργο δεν μπορεί να χρηματοδοτείται για 3 Προγραμματικές Περιόδους, όπως προτείνει. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση που (κατόπιν διαπραγματεύσεων με την ΕΕ) θα ήταν δυνατό να διασωθούν οι πόροι που καταβλήθηκαν την περίοδο 2000-2006 πάλι δεν θα ήταν δυνατή η συνέχιση της χρηματοδότησης κατά την περίοδο 2014-2020» και ως εκ τούτου το έργο δεν μπορεί να ενταχτεί στο νέο ΕΣΠΑ.
Ενώ η σύμβαση με την ΕΤΕΠ αλλά και οι αναθεωρημένες συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων «μιλούν» για χρηματοδότηση της ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι ), μέσω διαφόρων αλλαγών από την 5η Επιτροπή Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» , συνδέθηκαν οι συμβάσεις της Ιόνιας Οδού και αυτή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος – Ε65 και έτσι κατέστη δυνατό για αυτόν τον οδικό άξονα (Ιόνια και Ε65) να χρηματοδοτηθούν και να επανεκκινήσουν.
Η Ηλεία είναι ο μοναδικός Νομός, όχι μόνο της Πελοποννήσου (μετά από Αθήνα ? Πάτρα και της Κορίνθου – Τρίπολη – Σπάρτη – Καλαμάτα) αλλά και όλης της Ελλάδος που δεν συνδέεται με Διευρωπαϊκό Δίκτυο.
Το Δημόσιο με βάση τις πληροφορίες για την προώθηση των συμβάσεων θα καλύψει το χρηματοδοτικό κενό με 2,2δις, θα εξασφαλίσει την παρακράτηση πόρων από άλλα έργα που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ (άρα αφορούν και έργα της Ηλείας 😉 και από το δάνειο της ΕΤΕΠ.
Από τα παραπάνω προκύπτουν αβίαστα τα εξής :
Είναι δύσκολο μέχρι αδύνατο να ενταχθεί το τμήμα «Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 και να ενταχθεί θα αργήσει μετά από 3 χρόνια τουλάχιστον.
Ο μοναδικός Νομός στην Ελλάδα που εξαιρείται είναι η Ηλεία.
Επίσης θα ήθελα να κάνω και δυο επισημάνσεις:
Ελπιζω να μην προταθεί σαν λύση , η ένταξη του έργου «Πάτρα – Πύργος -Τσακώνα» στο Περιφερειακό σκέλος της ΠΔΕ του νέου ΕΣΠΑ – ΣΕΣ 2014 -2020 διότι αυτό σημαίνει υποβάθμιση του εργου (με εκπτώσεις στο φυσικό και τεχνικό αντικείμενο για μείωση του κόστους ) αλλα και αφαίρεση πόρων απο αλλα έργα. μάλλον δεν θα υπάρχουν αλλα έργα διότι αυτό εχει υψηλές χρηματοδοτικές ανάγκες.
Να μην αναβληθεί η κατάθεση και η ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων από την Βουλή και υπογραφή τους από τον Υπουργό Οικονομικών, σύμφωνα με ένα σενάριο που διακινείται εσχάτως, ως προσπάθεια να μην δημιουργηθεί πολίτικο πρόβλημα στην Βουλή.
Εμείς επιμένουμε στη θέση μας, αναμένουμε την ενημέρωση του Υπουργού και θα τοποθετηθούμε αναλόγως, τονίζω όμως ότι δεν πρέπει να αναζητηθούν δρόμοι διαφυγής με τη μετάθεση του έργου στο αόριστο μέλλον αλλά μόνο σαφή δέσμευση σύντομου χρονικού ορίου επανεκκίνησης των έργων και εξασφάλισης πηγών χρηματοδότησης.
Δεν πρέπει με κανέναν τρόπο και με οποιαδήποτε μορφή να συναινέσουμε στην παραπομπή του έργου στο πουθενά και το ποτέ, διότι η ακύρωση της κατασκευής της Ολυμπίας οδού στο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα σημαίνει αναπτυξιακή οπισθοδρόμηση, αποκλεισμός και συγκοινωνιακή απομόνωση της Ηλείας, απόλυτη οικονομική οπισθοδρόμηση, ακύρωση κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας και ουσιαστικά διάλυση και καταδίκη της Ηλείας.