Τη Δευτέρα 16 Ιουνίου, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης εκκίνησε μεγάλη ηλεκτρονική διασταύρωση των οχημάτων. Μια διασταύρωση που σαρώνει τα πάντα και θα φέρει στο φως κάθε όχημα που κυκλοφορεί ανασφάλιστο ή χωρίς ΚΤΕΟ, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους ιδιοκτήτες τους. Όπως προβλέπεται από το νόμο 5113/2024, οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται δύο φορές το χρόνο και τα πρόστιμα κυμαίνονται από 250 € έως 1.000 €. Συγκεκριμένα, για τα δίκυκλα το ποσό είναι 250 €, για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης 1.000 €, ενώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης 500 €. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο διπλασιάζεται και αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος, ενώ ανάλογα με το είδος της παράβασης το πρόστιμο (στην υποτροπή) μπορεί να φτάσει και τις 30.000 €.
Στο άρθρο 23 του νόμου, με τίτλο «Κυρώσεις», επισημαίνεται ότι «Όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος, εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου. Αν, κατά τον έλεγχο αυτόν, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος) με τις υποχρεώσεις των περ. α) και β) του άρθρου 21, η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται».
Η επιστροφή τους γίνεται «…μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου της παρ. 1, κατά περίπτωση».
Με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν, στο πρώτο 4μηνο του 2025 τα ασφαλισμένα οχήματα αυξήθηκαν κατά περίπου 200.000 σε σχέση με τα τέλη του 2024, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των ασφαλισμένων σε 7,2 εκατ. Με βάση τις ταξινομήσεις που ανακοινώνει ο ΣΕΑΑ, το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος 2025 ταξινομήθηκαν 47.851 καινούρια επιβατικά και 3.312 ελαφρά και βαρέα νέα φορτηγά.
Έτσι, προκύπτει ότι σχεδόν 150.000 οχήματα που ήδη κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους ασφαλίστηκαν για πρώτη φορά, υπό το φόβο των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων που έρχονται και των προστίμων που προβλέπονται. Ωστόσο, σύμφωνα με παλαιότερες εκτιμήσεις ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων του ελληνικού στόλου ανέρχόταν σε 500.000!