Ακολουθήστε μας:
Παρασκευή, 11 Ιουλίου, 2025
No Result
View All Result
  • Επικοινωνία
Ηλεία Οικονομία
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result
Ηλεία Οικονομία
No Result
View All Result

Από σήμερα θα κάνουμε βόλτες και πάλι στο πάρκο ΣΠΚ-Η ιστορία του μέσα στα χρόνια

13 Απριλίου 2021
Από σήμερα θα κάνουμε βόλτες και πάλι στο πάρκο ΣΠΚ-Η ιστορία του μέσα στα χρόνια

Μετά από αρκετά χρόνια που παρέμενε κλειστό για το κοινό, σήμερα ανοίγει τις πύλες του ξανά το ιστορικό πάρκο ΣΠΚ. Αποτελεί ένα σημείο αναψυχής στη πόλη του Πύργου όπου μπορούν να να κάνουν τη βόλτα τους οι πολίτες, να παίζουν τα μικρά παιδιά αλλά και να ξεκουράζονται οι διαβάτες στα παγκάκια του. Ο Δήμος Πύργου φρόντισε για τη συντήρησή του και μετά από παρεμβάσεις καθαρισμού και ευπρεπισμού περιμένει τους πολίτες. Φυτεύτηκαν και αρκετά λουλούδια ώστε να έχει περισσότερο πράσινο.

 

Η ιστορία του πάρκου ΣΠΚ

Στο σημείο που βρίσκεται το πάρκο παλαιότερα ήταν ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πύργου όπου μετά απο χρόνια μεταφέρθηκε στο σημερινό σημείο που βρίσκεται ο Σταθμός και έτσι απελευθερώθηκε ένας μεγάλος χώρος που έγινε το πολύ σημαντικό αυτό πάρκο για τη ζωή της πόλης.

Πύργος, 22/9/1878. Ένας από τους πιο λαμπρούς δημάρχους των Λετρίνων[2], ο Πέτρος Αυγερινός καλεί στην πόλη το μηχανικό Αλ Στρέιτ και εισηγείται  στο δημοτικό συμβούλιο τον προϋπολογισμό τού κόστους κατασκευής του πρώτου δημοτικού σιδηροδρόμου στη χώρα (!), της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής στην Ελλάδα εκτός Αττικής, τη σύνδεση δια σιδηροδρόμου του Πύργου με το λιμάνι του Κατακόλου. Η σκοπιμότητα τής κατασκευής αυτής σχετιζόταν με την ανάγκη να συνδεθεί οΠύργος, σημαντικό γεωργικό και εμποροβιομηχανικό κέντρο τής πλούσιας Ηλείας, με το επίνειό του, το Κατάκολο, προκειμένου να διευκολυνθούν οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων και ειδικά τής σταφίδας.

Έτσι, παρέχεται στο Δήμο Λετρίνων το δικαίωμα κατασκευής και εκμετάλλευσης τής σιδηροδρομικής γραμμής (μήκους 13 χλμ) από τον Πύργο έως το Κατάκολο. Τον Ιανουάριο του 1882 ξεκινά η κατασκευή της γραμμής, ενώ μέσα σε λίγους μήνες ολοκληρώνεται το έργο και γίνεται η πρώτη δοκιμή κίνησης αμαξοστοιχίας. Την ώρα που ο Πύργος είχε δικό του σιδηρόδρομο, ετίθετο στην Αθήνα ο θεμέλιος λίθος της σιδηροδρομικής ένωσης της πρωτεύουσας με την Πελοπόννησο. Το Φεβρουάριο του 1883 φθάνει στην πόλη του Πύργου ο Βασιλιάς Γεώργιος και εγκαινιάζεται η γραμμή ως τοπικός ατμοκίνητος τροχιόδρομος (τραμ). Έξι μήνες μετά, ιδρύεται η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ ΠΥΡΓΟΥ – ΚΑΤΑΚΩΛΟΥ Α.Ε., στην οποία μέτοχος είναι και ο Δήμος Λετρίνων.

Η σιδηροδρομική γραμμή ξεκινούσε από το σταθμό του Πύργου, ο οποίος στεγαζόταν στο νεοκλασικό κτίριο (ίσως σχεδιασμένο από τον Τσίλλερ!) το οποίο σώζεται σήμερα στο Πάρκο ΣΠΚ[3]. Μέσα υπήρχαν τα εκδοτήρια των εισιτηρίων και παγκάκια. Εδώ κοιμόνταν και όσοι υπάλληλοι είχαν κάποιο νυχτερινό δρομολόγιο. Πλησίον του σταθμού βρίσκονταν οι αποθήκες του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού, απ’ όπου φορτωνόταν η σταφίδα στους συρμούς. Τόσο στον Πύργο όσο και στο Κατάκολο η γραμμή διείσδυε σαν τραμ μέσα στους οικισμούς για να φτάσει στους δυο σταθμούς. Για αυτό, αλλά και για να προστατευθούν από την άμμο οι ατμάμαξες, επιλέχθηκαν να είναι τροχιοδρομικού τύπου (“Κωλοσούρτης”) με προστατευτικούς ποδιές.
Το 1890 η εταιρεία εξαγοράζεται από την “Εταιρεία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων Ελλάδος”, η οποία είχε αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση 220 χλμ σιδηροδρομικής γραμμής στην Πελοπόννησο. Το 1951 ο σιδηρόδρομος Πύργου – Κατακόλου υπάγεται στους Σιδηροδρόμους Πειραιά – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ). Έντεκα χρόνια αργότερα οι ΣΠΑΠ συγχωνεύονται με τους Σιδηροδρόμους του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) και ο ΣΠΚ υπάγεται σε αυτούς. Το 1971 δημιουργείται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), ο οποίος διαδέχεται τους ΣΕΚ.

Το 1882 η KRAUSS προμήθευσε το ΣΠΚ με 3 ατμάμαξες (“Πύργος” – “Ηλεία” – “Ερμής”). Το 1922 και το 1931 έγινε προμήθεια δύο ακόμη ατμαμαξών (“Αλφειός” – “Ολύμπια”). Στους σταθμούς Πύργου και Κατακόλου υπήρχαν εγκαταστάσεις μηχανοστασίου, ενώ στον Πύργο υπήρχε και εργοστάσιο. Οι ντόπιοι αποκαλούσαν τις ατμάμαξες του ΣΠΚ “Μαριγούλες” και τους συρμούς του “Τρένα της Αγάπης“, γιατί στη διαδρομή πλέκονταν πολλά ειδύλλια απ’ όσους πήγαιναν για μπάνιο και αναψυχή στην παραλία του Κατακόλου.

Το 1951 η γραμμή ενώθηκε με ενωτική γραμμή με το σιδηρόδρομο των ΣΠΑΠ[4] στο ύψος της στάσης “Νοσοκομείο”, οπότε και δρομολογήθηκαν τοπικοί συρμοί από την Ολυμπία προς το Κατάκολο, οι οποίοι τα καλοκαίρια γνώριζαν μεγάλη επιβατική κίνηση. Το 1975 καταργήθηκε ο παλιός σταθμός στον Πύργο και ξηλώθηκε η παλιά γραμμή. Παράλληλα το χειμώνα διατηρήθηκε ένα δρομολόγιο την ημέρα ενώ τα υπόλοιπα 4 εκτελούνταν μόνο το καλοκαίρι. Η γραμμή για πολλά χρόνια σχεδόν εγκαταλείφθηκε, μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οπότε σύγχρονοι  συρμοί κυκλοφόρησαν στην ιστορική γραμμή, ώστε να συνδέσουν το τουριστικό Κατάκολο με τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία!

Για πολλά χρόνια, το τρένο ξεκινούσε από το σταθμό του ΣΠΑΠ (το σημερινό σταθμό του ΟΣΕ) και στη συνέχεια περνούσε από τον παλιό του ΣΠΚ. Η επόμενη στάση γινόταν σε σημείο όπου τους καλοκαιρινούς μήνες κυρίως το ήδη γεμάτο τρένο υπερχείλιζε από κόσμο. Μετά περνούσε από τον εύφορο κάμπο. Η επόμενη στάση ήταν στον Αϊ Γιάννη και έπειτα έξω από τα Γρανιτσέικα. Ο κωλοσούρτης στη συνέχεια σταματούσε στη Συκιά Κατακόλου. Το τρένο διέσχιζε έπειτα σε όλο το μήκος του το Κατάκολο και κατέληγε στο λιμάνι. Στο σημείο που βρίσκεται από το 1951 ο τερματικός σταθμός του, βρισκόταν η ενδιάμεση στάση “Λουτρά”. Όταν ο συρμός τερμάτιζε στο γραφικό σταθμό του Κατακόλου δεν είχε πλέον πολύ κόσμο, αφού σχεδόν όλοι είχαν κατέβει στη Συκιά για μπάνιο, αλλά ήταν φορτωμένο μόνο με σταφίδα.

Προηγούμενο Άρθρο

Στην Ηλεία αύριο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης

Επόμενο Άρθρο

Πένθος για τον Ηλείο βουλευτή της ΝΔ Ανδρέα Νικολακόπουλο – Έφυγε από τη ζωή ο πατέρας του

Σχετικά Άρθρα

Χρυσοχοΐδης: Περαιτέρω ενίσχυση ΟΠΚΕ με επιχειρησιακό κέντρο Πύργο & Κατάκολο
Τοπικά

Χρυσοχοΐδης: Περαιτέρω ενίσχυση ΟΠΚΕ με επιχειρησιακό κέντρο Πύργο & Κατάκολο

10 Ιουλίου 2025
Μ. Κατρίνης: Κοινή ευρωπαϊκή άμυνα – ασπίδα για τον Ελληνισμό Ελλάδας και Κύπρου
Τοπικά

Μ.Κατρίνης: Εκτός γρήγορου ίντερνετ και ψηφιακών δυνατοτήτων η Ηλεία

10 Ιουλίου 2025
Επιμελητήριο για Πάτρα – Πύργος: Η επανέναρξη εργασιών αποτελεί δικαίωση
Τοπικά

Το Επιμελητήριο Ηλείας καλεί τις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν πρόγραμμα δωρεάν ψηφιακού μετασχηματισμού

10 Ιουλίου 2025
O Δήμος Ήλιδας άνοιξε τον δρόμο στην Μαραθιά που είχε κλείσει ο πρώην δήμαρχος
Τοπικά

O Δήμος Ήλιδας άνοιξε τον δρόμο στην Μαραθιά που είχε κλείσει ο πρώην δήμαρχος

10 Ιουλίου 2025
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τελευταία Νέα

Πολλαπλό μυέλωμα: Πρωτοπορεί στην θεραπεία η Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ
Υγεία

Πολλαπλό μυέλωμα: Πρωτοπορεί στην θεραπεία η Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ

10 Ιουλίου 2025
Αφρική: Τέσσερις άνθρωποι διαθέτουν περισσότερο πλούτο από τη μισή Ήπειρο
Κόσμος

Αφρική: Τέσσερις άνθρωποι διαθέτουν περισσότερο πλούτο από τη μισή Ήπειρο

10 Ιουλίου 2025
Βασικό πολιτικό αντίπαλο τον Τσίπρα χρίζει ο Μητσοτάκης – Επίθεση στη Βουλή και απάντηση
Πολιτική

Βασικό πολιτικό αντίπαλο τον Τσίπρα χρίζει ο Μητσοτάκης – Επίθεση στη Βουλή και απάντηση

10 Ιουλίου 2025
Πύργος – “4ο Φεστιβάλ Αρχαίας Φειάς”: Εκδήλωση με την Ορχήστρα «Γρηγόρη Μπιθικώτση» την Παρασκευή 11/7
Πολιτισμός

Πύργος – “4ο Φεστιβάλ Αρχαίας Φειάς”: Εκδήλωση με την Ορχήστρα «Γρηγόρη Μπιθικώτση» την Παρασκευή 11/7

10 Ιουλίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Πένθος για τον Ηλείο βουλευτή της ΝΔ Ανδρέα Νικολακόπουλο – Έφυγε από τη ζωή ο πατέρας του

Πένθος για τον Ηλείο βουλευτή της ΝΔ Ανδρέα Νικολακόπουλο - Έφυγε από τη ζωή ο πατέρας του

Εμβόλιο Johnson & Johnson: FDA και CDC ζητούν την διακοπή των εμβολιασμών στις ΗΠΑ λόγω θρομβώσεων.

Εμβόλιο Johnson & Johnson: FDA και CDC ζητούν την διακοπή των εμβολιασμών στις ΗΠΑ λόγω θρομβώσεων.

Στην Πάτρα ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Ν. Χαρδαλιάς – Ξεκινάει την Πέμπτη η λειτουργία του νέου mega εμβολιαστικού

Στην Πάτρα ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Ν. Χαρδαλιάς - Ξεκινάει την Πέμπτη η λειτουργία του νέου mega εμβολιαστικού

Ηλεία Οικονομία

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

iliaoikonomia.gr

  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Η Ταυτοτητά Μας

Follow Us

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookies που χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

  • Αρχική
  • Τοπικά
    • Φορολογικά
    • Επιχειρήσεις
  • Οικονομία
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Απαραίτητα Cookies

Τα απαραίτητα cookies πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις των cookies.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορούμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα πρέπει να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookie.

Cookies Τρίτων

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Πιο αναλυτικά τα cookies που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:

CookieΔιάρκειαΧρήση
_ga2 ΈτηΑναγνώριση χρηστών
_gid24 ΏρεςΑναγνώριση χρηστών
_gat1 ΛεπτόΡύθμιση ρυθμού αιτήματος

Ενεργοποιήστε πρώτα τα απαραίτητα cookie για να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!