Σύμφωνα με τα ΝΕΑ, καταργούνται όλα τα προγράμματα σπουδών που είχαν ψηφιστεί το 2019 και επανέρχονται από την επόμενη σχολική χρονιά τα προγράμματα σπουδών που συντάχθηκαν το 2014, παρόλου που ούτε εκείνα δεν είχαν εφαρμοστεί. Τι όμως αλλάζει στην διδασκαλία της Ιστορίας;
Στα προγράμματα που θα προωθηθούν από την επόμενη σχολική χρονιά η διδασκαλία της Ιστορίας θα είναι θεματική. Στο Δημοτικό η προσέγγιση θα είναι πιο εθνοκεντρική και θα παρουσιάζεται η μυθολογία. Στο Γυμνάσιο θα ακολουθεί η σπειροειδής διδασκαλία Αρχαιότητας, Βυζαντίου, Νεότερης Ιστορίας. Στο Λύκειο θα μπαίνουν θεματικές ενότητες ενώ προβλέπεται και κατεύθυνση «Το εργαστήρι της Ιστορίας».
Οι διαφορές των δύο προγραμμάτων σπουδών
Oι διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας μεταξύ του 2014 και του 2019 έστω και αν δεν εφαρμόστηκαν, είναι οι παρακάτω:
2014: Η διδακτέα ύλη χωρίζεται σε Αρχαία, Βυζαντινή-Μεσαιωνική και Νεότερη Ιστορία. Στο Δημοτικό (Α’, Β’ και Γ’) οι μαθητές εξοικειώνονται με τις βασικές ιστορικές έννοιες. Στην Γ’ τάξη διδάσκεται η Μυθολογία και η Προϊστορία – Πρωτοϊστορία. Στις Δ’, Ε’, Στ’ η Αρχαία Ιστορία, η Βυζαντινή-Μεσαιωνική Ιστορία, η Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία.
Στις Α’ Β’, Γ’ τάξεις του Γυμνάσιου, διδάσκονται σπειροειδώς αντίστοιχα η Αρχαία Ιστορία, η Βυζαντινή – Μεσαιωνική και, δυνητικά, η Πρώιμη Νεότερη Ιστορία, η Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (Ελλάδα, Μεσόγειος, Ευρώπη, Κόσμος). Στο Λύκειο στην Α’ τάξη θεματική διδασκαλία είναι τα «Κράτη, Θεσμοί και Δοίκηση, Ιδεολογικά Ρεύματα» (πόλη κράτος, βασίλεια, πολυεθνικές αυτοκρατορίες, εθνικά κράτη Αρχαία Δημοκρατία, Βυζαντινό Πολίτευμα,
Μοναρχία, σύγχρονες δημοκρατίες, Συντηρητισμός, Φιλελευθερισμός, Σοσιαλισμός), στην Β’ τάξη η «Κοινωνία, Οικονομία, δημογραφία, Πολιτισμός» (Κοινωνικές τάξεις και ομάδες, από τη γεωργική επανάσταση στην επανάσταση υψηλής τεχνολογίας, μετακινήσεις πληθυσμών, μεταναστευτικά ρεύματα), στην Γ’ τάξη ο «Πόλεμος και Ειρήνη» (συστήματα ασφάλειας – πόλεμοι και συνθήκες, από τις αρχαίες αμφικτυονίες, τις αρχαίες συμμαχίες και τη βυζαντινή διπλωματία στις σύγχρονες διεθνείς ενώσεις και οργανισμούς).
2019: Περιέχουν στην Α’ Λυκείου μόνο Νεότερη Ιστορία και σταματούν στη Β’ τάξη Λυκείου καθώς η πολιτική της τότε κυβέρνησης ήταν η Γ’ τάξη του βαθμίδας να λειτουργήσει ως προπαρασκευαστικό έτος για τα ΑΕΙ. Γίνεται διασύνδεση της ελληνικής Ιστορίας με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια και κυρίως με την Ιστορία των βαλκανικών και μεσογειακών λαών, «Focus» στις μη προνομιούχες κοινωνικά ομάδες (π.Χ. στη γυναίκα, στο παιδί, στα άτομα με αναπηρία, στις θρησκευτικές μειονότητες), σύνδεση με τα μουσεία, τα ιστορικά μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Στο Δημοτικό σύνδεση των ελληνικών μύθων με τους μύθους άλλων λαών. Πολύ περισσότερα κεφάλαια σχετικά με τη διεθνή Ιστορία (κοινωνική και πολιτισμική) και τη σύγχρονη πλευρά της και λιγότερη ελληνική και μεσαιωνική.
Έμφαση στα γεγονότα που συνδέονται με τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και μετέπειτα τις περιόδους δικτατορίας, μεταπολίτευσης, κ.λπ. κεφάλαια της σύγχρονης παγκόσμιας Ιστορίας: συγκρούσεις στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, εμφυλίους πολέμους και εθνικισμό (Γιουγκοσλαβία), στρατιωτικές επεμβάσεις (Πόλεμος του Κόλπου, εισβολή σε Ιράκ και Αφγανιστάν), θρησκευτικός ριζοσπαστισμός (11η Σεπτεμβρίου, ισλαμική τρομοκρατία), προσφυγική κρίση και ξενοφοβία. Αλλά και μεταπολεμική Δικαιοσύνη και γερμανικές αποζημιώσεις.
www.dikaiologitika.gr