Την προηγούμενη Τρίτη παρουσιάσθηκε το Μητρώο on line media. Τι θα κερδίσουν όσοι ενταχθούν και τι θα χάσουν όσοι μείνουν εκτός Μητρώου; Υπάρχει περιθώριο ένταξης όσων δεν φρόντισαν να καταθέσουν εγκαίρως τις αιτήσεις τους;
Την Τρίτη 07/03 παρουσιάσαμε σε εκδήλωση του Υπουργείου την πρωτοβουλία μας για το «Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης (Μητρώο On Line Media)». Σκοπός του είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και της πολυφωνίας στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των online media, η ενίσχυση της διαφάνειας στις εργασιακές σχέσεις που επικρατούν σε αυτά και φυσικά η εφαρμογή της νομοθεσίας για την κατανομή της κρατικής διαφήμισης.
Τα προνόμια από τη συμμετοχή στο Μητρώο On Line Media είναι και πολλά αλλά κυρίως ουσιαστικά: Πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση, δωρεάν παροχή Υπηρεσίας Εντοπισμού Λογοκλοπής, συνεργασία στα ερευνητικά, εκπαιδευτικά και λοιπά προγράμματα του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, διαπίστευση δημοσιογράφων.
Ήδη έχουν γίνει 398 αιτήσεις και η διαδικασία ταυτοποίησης των μελών προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Πρόκειται, όμως, για μια διαρκή διαδικασία. Όποιος εγγράφεται -μέσω της απλούστατης διαδικασίας που έχουμε αναπτύξει- θα ταυτοποιείται και, ακολούθως, θα απολαμβάνει τα προνόμια του μέλους.
Υπ’ αυτή την έννοια, δεν υπάρχουν «εκπρόθεσμες αιτήσεις». Στόχος μας είναι το Μητρώο να συγκεντρώσει όλες εκείνες τις μιντιακές επιχειρήσεις που προσφέρουν πραγματική ενημέρωση και να θέσει εκτός παιχνιδιού τις «γκρίζες ζώνες» του Διαδικτύου, τα φαινόμενα που κατά το παρελθόν έχουν έρθει στη δημοσιότητα με ιστοσελίδες ανύπαρκτης επισκεψιμότητας που εκβίαζαν για να έχουν πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση.
To HΛEIA OIKONOMIA από τα πρώτα που έλαβαν άδεια στο Μητρώο on line media.
Το νέο πλαίσιο
* Για μία ιστορική στιγμή έκανε λόγο ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, σημειώνοντας: “Δυστυχώς έπρεπε να φτάσουμε στο 2017 για να πάρει σάρκα και οστά η σημαντική αυτή πρωτοβουλία, όμως ποτέ δεν είναι αργά”. Ο κ.Τζανακόπουλος συνέδεσε την πρωτοβουλία για το Μητρώο με τη μάχη κατά της διαπλοκής, που όπως είπε συνεχίζεται, καθώς η μετάβαση στην εποχή του διαδικτύου δε σήμανε και απαγκίστρωση από τις χρόνιες παθογένειες του χώρου.
Αναφέρθηκε στα 400 site που υπέβαλαν αίτηση, δηλώνοντας ανοιχτά το μετοχολόγιο, τους επιτελείς, τον αριθμό των εργαζόμενων και τη σχέση εργασίας, σχολιάζοντας όμως ότι είναι σταγόνα στον ωκεανό των ενημερωτικών ιστοσελίδων του ελληνικού διαδικτύου. “Ποιοι επιλέγουν να λειτουργούν στο παρασκήνιο πίσω από ανώνυμες ιστοσελίδες; ‘Εχουν κάτι να κρύψουν; Μήπως το καθεστώς δημοσιογραφικής γαλέρας; Μήπως τη δημοσιογραφία της λογοκλοπής; Μήπως ότι έχουν ανύπαρκτη επισκεψιμότητα, αλλά παρουσιάζουν κέρδη …εκατομμυρίων;” αναρωτήθηκε, επισημαίνοντας ότι βασικό κίνητρο ένταξης στο Μητρώο είναι ότι πλέον μόνο τα μέλη θα έχουν δικαίωμα στην κρατική διαφήμιση, η οποία σημείωσε ότι στο παρελθόν χρησιμοποιούνταν για τον έλεγχο της διαδικτυακής δημοσιογραφίας.
* Και ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νικ. Παππάς από την πλευρά του υπενθύμισε ότι έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας φαινόμενα με ιστοσελίδες, που “στήνονταν” σε ένα μήνα και ενώ είχαν μηδενική επισκεψιμότητα αποκτούσαν ως δια μαγείας πρόσβαση στο κρατικό χρήμα. Χαρακτήρισε το Μητρώο μεγάλη τομή, με στόχο την ορθολογική και διάφανη αξιοποίηση των πόρων από την κρατική διαφήμιση και το ενέταξε στο πλαίσιο των ευρύτερων πρωτοβουλιών του υπουργείου για ρύθμιση του τοπίου της ενημέρωσης συνολικά.
Ανακοίνωσε ότι δρομολογείται και η θεσμοθέτηση της υποχρέωσης γραμμικού κώδικα για τις εφημερίδες, ώστε να αποφεύγονται οι γκρίζες ζώνες και στο πεδίο της κυκλοφορίας των εφημερίδων, καθώς και πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου για τους τηλεοπτικούς σταθμούς και η παροχή κινήτρων σε οπτικοακουστικές παραγωγές.
Τόνισε ότι το θεσμικό πλαίσιο κατανομής της κρατικής διαφήμισης με έμφαση κυρίως στην τηλεόραση και ακολούθως στις εφημερίδες, ήταν ξεπερασμένο, καθώς τα δύο τρίτα των πολιτών επιλέγουν το διαδίκτυο για την ενημέρωση τους.
Επισήμανε ότι τα μέλη του Μητρώου θα έχουν πρόσβαση όχι μόνο στη κρατική διαφήμιση, αλλά και σε λογισμικό για την προστασία από τη λογοκλοπή και χαρακτήρισε αναγκαία ρύθμιση την κατανομή του 30% της κρατικής διαφήμισης στα μέσα της περιφέρειας, αναφέροντας ότι εάν δεν τηρείται η ποσόστωση αυτή θα επιβάλλεται στον υπόχρεο κρατικό φορέα πρόστιμο ισόποσο με τη διαφημιστική δαπάνη, που θα υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ποσοστού.
– Ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτ.Κρέτσος, αφού παρουσίασε τα στατιστικά στοιχεία του Μητρώου μέχρι σήμερα, υπογράμμισε τα προνόμια των μελών:
*Πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση
*Παροχή υπηρεσίας εντοπισμού λογοκλοπής από τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του λόγου (ΟΣΔΕΛ)
*Συνεργάτες σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων
*Δυνατότητα διαπίστευσης δημοσιογράφων
Προναήγγειλε επίσης την επέκταση της υποχρέωσης δημοσιοποίησης της διαφημιστικής δαπάνης, που ισχύει σήμερα για τις τράπεζες και στις ΔΕΚΟ, με επιστολή που θα σταλεί παράλληλα με την εγκύκλιο του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής για την κατανομή της κρατικής διαφήμισης.