Το «ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» (www.iliaoikonomia.gr) σε συνεργασία με το τοπικό φροντιστήριο της μέσης εκπαίδευσης “Άλμα” θα σας μεταφέρει άμεσα και έγκυρα, αναλυτικά όλες τις απαντήσεις των Πανελλήνιων μαθημάτων 2017.
Το iliaoikonomia.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης «Αλμα» έχοντας την εμπειρία των τελευταίων ετών που στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, θα σας μεταφέρει και φέτος έγκυρα και άμεσα τις απαντήσεις σε όλα τα θέματα των Πανελλήνιων Εξετάσεων 2017.
Δείτε ΕΔΩ τα θέματα των Λατινικών
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Τα θέματα των Λατινικών κάλυπταν ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης. Τα προς μετάφραση κείμενα προέρχονταν από τις διδακτικές ενότητες 14η, 31η και 43η του σχολικού εγχειριδίου. Οι γραμματικές παρατηρήσεις απευθύνονταν σε καλά διαβασμένους μαθητές με μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Οι ασκήσεις του συντακτικού ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας με πιο απαιτητικό το Γ2β που αφορούσε τη μετατροπή δευτερεύουσας πρότασης στην αντίστοιχη μετοχή. Οι σωστά, λοιπόν, προετοιμασμένοι υποψήφιοι μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της εξέτασης.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ «ΑΛΜΑ»
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Α1. Νόμισε ότι ερχόταν προς αυτόν ένας άνθρωπος με πελώριο μέγεθος και βρώμικο πρόσωπο, όμοιος με είδωλο (ή μορφή/εικόνα) νεκρού. Μόλις ο Κάσσιος τον κοίταξε, τον έπιασε φόβος και επιθύμησε να ακούσει (ή να πληροφορηθεί) το όνομά του. Εκείνος απάντησε ότι ήταν ο Πλούτωνας.
Στο Λατινικό πόλεμο ο ύπατος Τίτος Μάνλιος, που καταγόταν από αριστοκρατική γενιά, είχε την αρχηγία του στρατού των Ρωμαίων. Όταν αυτός κάποτε έφευγε από το στρατόπεδο, διέταξε να απέχουν όλοι από τη μάχη. Αλλά λίγο αργότερα ο γιος του πέρασε έφιππος μπροστά από το στρατόπεδο των εχθρών και προκλήθηκε σε μάχη από τον αρχηγό των εχθρών με τα εξής λόγια
Δε σου πέρασε η οργή, όταν περνούσες (εισέβαλλες) τα σύνορα της πατρίδας (σου); Αν και είχες έρθει με εχθρική και απειλητική διάθεση, γιατί, όταν είδες τη Ρώμη, δε σου ήρθε στο μυαλό: «μέσα σε εκείνα τα τείχη βρίσκονται το σπίτι κι οι θεοί του σπιτιού μου, η μητέρα, η σύζυγος και τα παιδιά (μου)»; Αν λοιπόν εγώ δε (σε) είχα γεννήσει, η Ρώμη δε θα πολιορκούταν ˙ αν δεν είχα γιο, θα πέθαινα ελεύθερη σε ελεύθερη πατρίδα. Εγώ τίποτε πια δεν μπορώ να πάθω ούτε θα είμαι για πολύ καιρό τόσο δυστυχισμένη: αντίθετα αυτούς, αν συνεχίσεις, περιμένει ή πρόωρος θάνατος ή μακρόχρονη σκλαβιά.
B1.
ingenter
facies
simillimo
quae
exercitus
proeliis
minaciora
illud
penatium
nulli rei
diutius
miser
hac
morte
servitutis
B2.α.
existimem
veniendo
aspice
concipient
praeesse
abisset
abstenturam
habebuntur
passuram esse
possitis
B2.β.
Ενεστώτας: ingrediamur
Παρατατικός: ingrederemur
Μέλλοντας: ingressuri simus
Παρακείμενος: ingressi simus
Υπερσυντέλικος: ingressi essemus
Γ1α. magnitudinis → ετερόπτωτος προσδιορισμός ως γενική της ιδιότητας στο hominem
consul → ομοιόπτωτος προσδιορισμός ως παράθεση στο T. Manlius
aliquando → επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο abiret
animo → απρόθετη αφαιρετική οργανική ως επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου στο perveneras
miserrima → κατηγορούμενο στο εννοούμενο υποκείμενο του ρήματος ego από το futura sum
Γ1β. se → υποκείμενο του ειδικού απαρεμφάτου esse, το οποίο επαναλαμβάνεται σε πτώση αιτιατική καθώς παρατηρείται το φαινόμενο της ταυτοπροσωπίας επί ειδικού απαρεμφάτου, που σημαίνει ότι το υποκείμενο του απαρεμφάτου νοηματικά είναι ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος respondit αλλά επαναλαμβάνεται σε πτώση αιτιατική (λατινισμός).
Εgo → υποκείμενο του τελικού απαρεμφάτου pati το οποίο βρίσκεται σε πτώση ονομαστική καθώς παρατηρείται ταυτοπροσωπία από τελικό απαρέμφατο και το υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης possum είναι ίδιο με το υποκείμενο του απαρεμφάτου.
Γ1γ. Ενεργητική σύνταξη :
Dux hostium his verbis proelio filium lacessivit.
Γ1δ. Qui natus est/ qui natus erat
Dum (tu) ingrederis/ ingredere
Γ2α. Υπόθεση : si pergis Απόδοση: manet
Ο υποθετικός λόγος εκφράζει ανοικτή υπόθεση στο παρόν.
→ υπόθεση αντίθετη με το πραγματικό στο παρελθόν
Υπόθεση: si perrexisses Απόδοση :mansisset
→ υπόθεση δυνατή ή πιθανή στο παρόν και το μέλλον
Υπόθεση: si pergas Απόδοση : maneat
Γ2β. Non filium habens, libera in libera patria mortua essem
Η μετοχή μπαίνει σε πτώση ονομαστική για να συμφωνεί με το υποκείμενο της το ego καθώς είναι συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος της κύριας πρότασης, mortua essem , αφού προέρχεται από το ρήμα haberem που εμφανίζει ίδιο υποκείμενο το mortua essem.
Γ2γ. «QuemsimulaspexitCassius»: δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση. Εισάγεται με το χρονικό σύνδεσμο simul (πρόταξη του quem) εκφέρεται με οριστική γιατί δηλώνει μόνο το χρόνο και τίποτα άλλο(ή η πράξη μας ενδιαφέρει από καθαρά χρονική άποψη), χρόνου παρακειμένου γιατί σε σχέση με τις προσδιοριζόμενες προτάσεις δηλώνει το προτερόχρονο στο παρελθόν.
“cumaliquandocastrisabiret”: δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση . Εισάγεται με τον ιστορικό/αφηγηματικό/διηγηματικό σύνδεσμο cum που χρησιμοποιείται για διηγήσεις του παρελθόντος και εκφέρεται με υποτακτική γιατί δηλώνει βαθύτερη σχέση δευτερεύουσας- κύριας και μάλιστα σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσά τους ενώ είναι φανερός ο ρόλος του υποκειμενικού στοιχείου στην υποτακτική. Σύμφωνα με τον κανόνα ακολουθίας των χρόνων εκφέρεται με υποτακτική παρατατικού, abiret ,μετά από ρήμα ιστορικού χρόνου, edixit και δηλώνει το σύγχρονο στο παρελθόν.
Επιμέλεια Απαντήσεων
(Φιλολογική Ομάδα «Άλμα»)
Βλάσση Ιωάννα
Βλάσση Μιμίκα
Βόλλαρη Ξακουστή
Λούπη Βασιλική
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Παναγοπούλου Πένυ
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Τσουκαλά Αναστασία
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”149192″,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”566″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”850″}}]]