ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Νέα Ελληνικά
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ
Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Α1)
α)Σωστό
β)Λάθος
γ)Λάθος
δ)Λάθος
Α2) Το κείμενο του Harari πραγματεύεται την εξέλιξη του ανθρώπου που από ζώο μεταμορφώθηκε σε homo sapiens. Ο τίτλος, «Το ζώο που έγινε θεός», είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το περιεχόμενο του κειμένου, καθώς ο συγγραφέας τονίζει ότι ο άνθρωπος που πριν από πολλά χρόνια υπήρξε ένα ασήμαντο ζώο, σταδιακά εξελίχθηκε και έγινε κυρίαρχος του οικοσυστήματος, παντοδύναμος θεός. Κατάφερε να δημιουργήσει πολιτισμό και να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσής του. Δυστυχώς όμως αυτές τις ικανότητές του χρησιμοποίησε καταστροφικά, θέτοντας το μέλλον του σε αβεβαιότητα. Τα χωρία που επιβεβαιώνουν όλα τα παραπάνω είναι: 1η παράγραφο: «Πριν…καταστροφής», 3η παράγραφο: «Ωστόσο…σίγουρη», 4η παράγραφο: «Είμαστε…ικανοποιημένοι». Καθίσταται, λοιπόν, φανερό ότι ο Harari συνέδεσε εύστοχα τον τίτλο με το περιεχόμενο του κειμένου, θέλοντας να κάνει φανερή την καταστροφική επιβολή του ανθρώπου στη φύση.
2η δραστηριότητα
Α3) Μεταφορικός τίτλος: «Ο άνθρωπος, δυνάστης της φύσης.»
Κυριολεκτικός τίτλος: «Η καταστροφική δράση του ανθρώπου στη φύση.»
Α4)
μεταμορφώθηκε= μεταλλάχτηκε
απέραντη= απεριόριστη
πρόοδο= εξέλιξη
3η δραστηριότητα
Α5)‘Άξονας για ενδεικτική απάντηση
Επικοινωνιακό πλαίσιο: επίσημη επιστολή
Προσφώνηση: Αξιότιμε Κύριε συγγραφέα,
Με αφορμή το κείμενό σας για την εξέλιξη του ανθρώπου, απευθύνομαι σε εσάς με αυτή την επιστολή για να εκφράσω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου για την καταστροφική στάση του ανθρώπου απέναντι στο φυσικό περιβάλλον λόγω της τεχνολογικής ανάπτυξης.
Σκέψεις- συναισθήματα
– Ανησυχία και αγωνία για το μέλλον των οικοσυστημάτων και την ανατροπή της οικολογικής ισορροπίας.
– Κενότητα και ματαιοδοξία του ανθρώπου που δεν ικανοποιείται από την πληθώρα των υλικών αγαθών.
– Φόβος για το επικείμενο μέλλον που φαίνεται αβέβαιο.
Επίλογος:Είναι, λοιπόν, έκδηλη η ανησυχία για το μέλλον της ανθρωπότητας. Στο χέρι μας είναι να δώσουμε ανθρωπιστικό προσανατολισμό στην τεχνολογική εξέλιξη και να συνειδητοποιήσουμε ότι η ευτυχία του ανθρώπου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το φυσικό περιβάλλον.
Με εκτίμηση…
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Β1)
1 Β | 4 Β |
2 Γ | 5 Α |
3 Β | 6 Β |
Β2) Πρόκειται για ένα ζώο που δεν έμοιαζε με αδέσποτο αλλά ήταν καθαρό και μικρής ηλικίας. Διασχίζοντας τη Βασιλίσσης Σοφίας, ακολούθησε το συγγραφέα με διάθεση χαρούμενη που διαφαίνεται με την επανάληψη της μετοχής «χαρούμενη» και τη συνώνυμή της λέξη, «ευφροσύνη». Επιπλέον, έδειχνε εμπιστοσύνη στον ήρωα αφού τον ακολουθούσε και τον κοίταζε προσεκτικά και επίμονα. Αργότερα, σταμάτησε για λίγο. Η ακινησία και το σταμάτημά του είναι δείγμα αμφιβολίας αλλά και αξιοπρέπειας με την οποία αντιμετωπίζει την αρνητική στάση του ήρωα.
2η δραστηριότητα
Β3) Με τη μεταφορά «με μιαν αξιοπρέπεια στην ακινησία της» δηλώνεται η ευπρεπής συμπεριφορά του ζώου, που παρακολουθούσε ασάλευτο τον πρωταγωνιστή να του κλείνει την πόρτα, δείχνοντας την αδιαφορία του προς αυτό. Ο συγγραφέας με τη μεταφορά προσδίδει ζωντάνια, παραστατικότητα στο κείμενο, προσελκύει το ενδιαφέρον και προσφέρει συγκίνηση και αισθητική απόλαυση στο δέκτη.
Β4) Ο συγγραφέας επιλέγει τη ρητορική ερώτηση, «Να την κάνω τι;», θέλοντας να δείξει έντονο προβληματισμό για την αρνητική στάση που επέλεξε να κρατήσει απέναντι στο ζώο. Προσπαθεί να δικαιολογηθεί λέγοντας πως δεν του είναι απαραίτητο. Μέσω της ερώτησης δίνεται έμφαση στη ψυχολογική του κατάσταση, προσδίδεται αμεσότητα, ζωντάνια στο λόγο και διευκολύνεται η επικοινωνία του συγγραφέα με τον αναγνώστη.
3η δραστηριότητα
Β5)(Ενδεικτικός άξονας για την απάντηση)
Γνώμη για τη στάση του ήρωα:
– Είναι σκληρός, ψυχρός, ορθολογιστής.
– Δεν παρασύρεται από το συναίσθημά, αν και φαίνεται μια συμπάθεια προς το ζώο.
– Γνωρίζει ότι πράττει εσφαλμένα αλλά προσπαθεί να δικαιολογήσει την αρνητική του στάση.
Δική μας στάση
– Φιλοζωικά συναισθήματα και ανησυχία για την τύχη του ζώου.
– Παροχή μέριμνας και υιοθεσίας του ζώου από μέρους μας.
– Προσπάθεια εύρεσης ενός υγιούς περιβάλλοντος για τη διαμονή του ζώου.
Φιλολογική ομάδα «Άλμα»
Αξιώτη Χριστίνα
Βλάσση Ιωάννα
Βλάσση Μιμίκα
Βόλλαρη Ξακουστή
Λούπη Βιβή
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Παναγοπούλου Πένη
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Τσουκαλά Αναστασία
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣΕΞΕΤΑΣΕΙΣΗΜΕΡΗΣΙΩΝΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝΛΥΚΕΙΩΝ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΘΕΜΑΤΩΝ
Με το μάθημα των Νέων Ελληνικών έγινε η πρεμιέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων. Φέτος, για πρώτη φορά, ο νέος τρόπος αξιολόγησης απαιτούσε την εξέταση των μαθητών σε δύο μη διδαγμένα κείμενα, ένα μη λογοτεχνικό και ένα λογοτεχνικό.
Το πρώτο σκέλος του διαγωνίσματος περιελάμβανε ένα μη λογοτεχνικό κείμενο του Yuval Noah Harari, καθηγητής Πανεπιστημίου της Παγκόσμιας Ιστορίας που ήταν εύληπτο. Οι δραστηριότητες αφορούσαν ερωτήσεις τύπου «Σωστό- Λάθος», εύκολες στην προσέγγισή τους, ενώ οι υπόλοιπες συνδέονταν με τον τίτλο του κειμένου και την απόδοση συνώνυμων λέξεων. Στην παραγωγή λόγου η σύνταξη μιας επιστολής προς το συγγραφέα του κειμένου απαιτούσε την έκφραση των σκέψεων και των συναισθημάτων των μαθητών σχετικά με ένα συγκεκριμένο χωρίο που αφορούσε την καταστροφή του περιβάλλοντος από τον άνθρωπο.
Στο δεύτερο σκέλος του διαγωνίσματος το μη λογοτεχνικό κείμενο που δόθηκε ήταν του Θανάση Βαλτινού. Οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε μια ερώτηση αντιστοίχισης. Έπειτα να χαρακτηρίσουν τη συμπεριφορά του ζώου που παρουσιάζεται στο διήγημα. Η 2η δραστηριότητα αφορούσε τον εντοπισμό μιας μεταφοράς και τη λειτουργικότητά της καθώς και το ρόλο μιας ερωτηματικής πρότασης.
Τέλος, η παραγωγή λόγου ζητούσε τη γνώμη των μαθητών απέναντι στη στάση του ήρωα προς το ζώο και να παρουσιάσουν τη δική τους θέση σε παρόμοια περίπτωση.
Όλα τα ζητούμενα ήταν κατανοητά και μπορούσαν να αναπτυχθούν επαρκώς από τους άρτια προετοιμασμένους υποψηφίους.
Φιλολογική ομάδα
«ΑΛΜΑ»
Δείτε τα θέματα για το Ημερήσιο ΕΠΑΛ
Δείτε τα θέματα για το Εσπερινό ΕΠΑΛ