Ακολουθήστε μας:
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
No Result
View All Result
  • Επικοινωνία
Ηλεία Οικονομία
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Οικονομία
    • Επιχειρήσεις
    • Φορολογικά
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result
Ηλεία Οικονομία
No Result
View All Result

Σιδηρόδρομος: Τι προτείνει ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δ.Ελλάδας

12 Νοεμβρίου 2025
Ηλεία: Κανένας σχεδιασμός για το τρένο-Μελέτες ¨σαπίζουν¨ στα γραφεία

Η συζήτηση για τον σιδηρόδρομο στην Ηλεία και την Πελοπόννησο δεν είναι τεχνική λεπτομέρεια, ούτε τοπική ιδιαιτερότητα. Είναι ζήτημα στρατηγικής επιλογής και πολιτικού οράματος. Γιατί το πρόβλημα δεν είναι — όπως συχνά παρουσιάζεται — ότι το τρένο δεν φτάνει από την Αθήνα λόγω
καθυστερήσεων ή τεχνικών εκκρεμοτήτων στην υπογειοποίηση της Πάτρας.

Το πρόβλημα είναι βαθύτερο: είναι η διαχρονική πολιτική απόφαση να απαξιωθεί η μετρική γραμμή, μια υποδομή που στις πιο τεχνολογικά προηγμένες χώρες του κόσμου, όπως η Ιαπωνία και η Ελβετία, παραμένει ενεργή, αποδοτική και στρατηγικά αναβαθμισμένη.

Η Ιαπωνία, για παράδειγμα, διατηρεί το 90% του περιφερειακού της δικτύου σε μετρικό εύρος, εξυπηρετώντας πάνω από 350 δισεκατομμύρια επιβατοχιλιόμετρα ετησίως. Η Ελβετία λειτουργεί 1.200 χιλιόμετρα μετρικού δικτύου, με κορυφαία ακρίβεια και αξιοπιστία. Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν πως το εύρος γραμμής δεν είναι εμπόδιο στην ανάπτυξη — είναι εργαλείο, όταν συνοδεύεται από τεχνικό εκσυγχρονισμό και πολιτική συνέπεια.

Η απουσία του τρένου: ένα πολιτικό, όχι τεχνικό ζήτημα

Η Ελλάδα έχει ολοκληρώσει ύστερα από χρόνια ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, αλλά άφησε τον σιδηρόδρομο να ρημάζει. Δεν πρόκειται για τεχνική ανικανότητα. Πρόκειται για την έλλειψη πολιτικής βούλησης να επενδύσουμε σε βιώσιμες, δημόσιες υποδομές που εξυπηρετούν το
συλλογικό συμφέρον και όχι την ευκαιριακή διαχείριση κονδυλίων.

Η Ηλεία, η Αχαΐα, η Μεσσηνία — νομοί με δυναμισμό, εξαγωγική προοπτική και πολιτιστική ταυτότητα — βρίσκονται σήμερα εκτός σιδηροδρομικού χάρτη, όχι γιατί το απαιτεί το ανάγλυφο ή οι τεχνικές συνθήκες, αλλά γιατί δεν υπήρξε ενιαία στρατηγική και περιφερειακή συνείδηση. Οι Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου λειτουργούν σαν δύο απομονωμένα συστήματα, χωρίς κοινό όραμα για τη διασυνδεσιμότητα, τη βιώσιμη κινητικότητα και τη συγκοινωνιακή συνοχή.

Απουσιάζει η στοχευμένη δημόσια πολιτική που θα ενσωμάτωνε τον σιδηρόδρομο ως πυλώνα περιφερειακής ανάπτυξης. Και αυτή η απουσία στρατηγικής δεν είναι αμέλεια — είναι επιλογή.

Μια επικίνδυνη παρεξήγηση της βιώσιμης ανάπτυξης η ποδηλατική διαδρομή πάνω στις ράγες του τρένου Μέσα σε αυτό το κενό πολιτικής, φτάσαμε να συζητάμε, με επίσημους φορείς
μάλιστα, την πρόταση να μετατραπεί η ιστορική γραμμή Μέγαρα–Κόρινθος–Καλαμάτα σε ποδηλατική διαδρομή!!!

Ένα έργο 280 και πλέον χιλιομέτρων, που θα απαιτούσε την καταστροφή μιας υποδομής εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε επιδομή, σήραγγες και γεφυρώσεις, για να δημιουργηθεί ένα έργο βιτρίνας στο όνομα μιας «φιλοπεριβαλλοντικής πολιτικής».

Αυτό δεν είναι “πράσινη μετάβαση”. Είναι πράξη τεχνικής και θεσμικής αυτοκατάργησης. Η πραγματική βιωσιμότητα δεν καταστρέφει υποδομές μηδενικού άνθρακα για να δημιουργήσει έργα μηδενικής αποδοτικότητας και χρηστικότητας που καταστρατηγούν την κοινή λογική. Αντίθετα, επενδύει στην αναβάθμιση και την επαναλειτουργία τους.

Η τεχνικά και οικονομικά λογική επιλογή είναι η αναβάθμιση της μετρικής γραμμής

Η αναβάθμιση της μετρικής γραμμής Πάτρα–Πύργος, και κατ’ επέκταση του δικτύου της Πελοποννήσου, αποτελεί την πλέον τεκμηριωμένη λύση. Η κανονικοποίηση (δηλαδή πλήρης ανακατασκευή με νέο εύρος γραμμής) κοστίζει 4–5 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αντίθετα, η αναβάθμιση της μετρικής απαιτεί μόλις 1–1,5 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο — τέσσερις φορές λιγότερα, χωρίς ουσιαστική απώλεια απόδοσης για τις περιφερειακές μετακινήσεις.

Με σύγχρονη τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση και τροχαίο υλικό, το μετρικό δίκτυο μπορεί να λειτουργήσει με ταχύτητες έως 120 km/h, επαρκείς για προαστιακή, τουριστική και τοπική χρήση.
Η τεχνικά ορθή λύση δεν περιορίζεται μόνο στο τμήμα Πάτρα–Πύργος. Αν επεκταθεί σε όλο το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου, ειδικά στα τμήματα:
 Κόρινθος–Ναύπλιο
 Κόρινθος–Καλαμάτα

δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο:

1. Εξασφαλίζει διαλειτουργικότητα: Με dual gauge στους κύριους κόμβους (Κόρινθος, Τρίπολη), οι περιφερειακές γραμμές συνδέονται ομαλά με το εθνικό δίκτυο Αθήνα–Πάτρα, χωρίς να απαιτείται κανονικοποίηση όπου δεν υπάρχει εμπορική ζήτηση στη παρούσα συγκυρία.

2. Διατηρεί την οικονομική βιωσιμότητα: Η χρήση του υπάρχοντος μετρικού δικτύου περιορίζει την ανάγκη εκτεταμένων εκσκαφών, γεφυρώσεων και επενδύσεων που θα αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος.

3. Υποστηρίζει περιφερειακές πολιτικές και τουρισμό: Το δίκτυο καθίσταται εργαλείο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, προσφέροντας προαστιακές, τοπικές και τουριστικές συνδέσεις, με ταχύτητες 120 km/h, κατάλληλες για σύγχρονη κινητικότητα.

4. Ενισχύει περιβαλλοντική βιωσιμότητα: Η αναβάθμιση χωρίς πλήρη κανονικοποίηση μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση, σε αντίθεση με έργα μεγάλης κλίμακας που απαιτούν νέες γραμμές, σήραγγες και επιχώματα.

Η επιλογή της μετρικής γραμμής και της αναβάθμισής της δεν είναι τεχνικός συμβιβασμός. Είναι πολιτική πράξη ορθολογισμού και περιφερειακής δικαιοσύνης. Διασώζει και αξιοποιεί δημόσιο πλούτο, ενισχύει την κοινωνική κινητικότητα, υποστηρίζει τον τουρισμό και τις τοπικές οικονομίες, και μειώνει δραματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Είναι η βάση για μια νέα, συνεκτική στρατηγική που ενοποιεί τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο σε έναν ενιαίο αναπτυξιακό χώρο.

Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου δεν είναι ρομαντισμός. Είναι τεχνικά ώριμη, οικονομικά βιώσιμη και πολιτικά αναγκαία επιλογή. Το τρένο στην Ηλεία δεν σταμάτησε επειδή δεν μπορούσε να κινηθεί ούτε επειδή καθυστερεί η έλευση του στην Πάτρα. Σταμάτησε επειδή δεν υπάρχει η πολιτική βούληση.
Καιρός να την επαναφέρουμε — να ξαναβάλουμε ράγες στο αναπτυξιακό μας όραμα, πριν οι ράγες αυτές γίνουν ποδηλατοδρόμοι συμβολικής αδράνειας.

Προηγούμενο Άρθρο

Δήμο Ανδραβίδας-Κυλλήνης: Ραγδαία αύξηση ευλογιάς αιγοπροβάτων-Νέα μέτρα

Επόμενο Άρθρο

Κύπελλο Ηλείας: Όλα τα ζευγάρια της Β’ φάσης και οι ημερομηνίες

Σχετικά Άρθρα

Μπλόκα αγροτών: Έκλεισαν τη νέα Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, στο ύψος της Κάτω Αχαΐας
Τοπικά

Μπλόκα αγροτών: Έκλεισαν τη νέα Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, στο ύψος της Κάτω Αχαΐας

4 Δεκεμβρίου 2025
Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος
Τοπικά

Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος

4 Δεκεμβρίου 2025
Λύκειο Ελληνίδων Πύργου: Χριστουγεννιάτικο bazaar 6 και 7/12
Τοπικά

Λύκειο Ελληνίδων Πύργου: Χριστουγεννιάτικο bazaar 6 και 7/12

4 Δεκεμβρίου 2025
Διον. Καλαματιανός: «Φτάνει πια με την υποβάθμιση των Νοσοκομείων της Ηλείας»
Τοπικά

Δ. Καλαματιανός: «Δίκαιες οι διεκδικήσεις του αγροτικού κόσμου»

4 Δεκεμβρίου 2025
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τελευταία Νέα

Το μυστικό που προλαμβάνει την άνοια και αναζωογονεί τον εγκέφαλο
Υγεία

Άνοια: «Αόρατοι» ασθενείς οι φροντιστές που εξίσου χρειάζονται στήριξη

4 Δεκεμβρίου 2025
Ποδόσφαιρο: Πρόγραμμα και διαιτητές των τοπικών αγώνων (Α’ – Β’ – Γ’)
Αθλητικά

Ποδόσφαιρο: Πρόγραμμα και διαιτητές των τοπικών αγώνων (Α’ – Β’ – Γ’)

4 Δεκεμβρίου 2025
Μαρία Καρυστιανού για Άγνωστο Στρατιώτη: Tο μνημείο παραδίδεται στα περιστέρια και στα κινητά των τουριστών – Θα γράψουμε τα ονόματα των παιδιών μας με το αίμα μας
ΤΕΜΠΗ

Καρυστιανού: ΟΠΕΚΕΠΕ & Τέμπη έχουν κοινή ρίζα το Άρθρο 86 – Καταγγελία στο ευρωκοινοβούλιο

4 Δεκεμβρίου 2025
Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος
Τοπικά

Πύργος: Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή στα 48 χρόνια του ο Αλέξης Μυλωνόπουλος

4 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Κύπελλο Ηλείας: Τα αποτελέσματα των πρώτων αγώνων της Α’ φάσης – Τα ζευγάρια της Β’ φάσης

Κύπελλο Ηλείας: Όλα τα ζευγάρια της Β’ φάσης και οι ημερομηνίες

Πύργος: ¨Τον κάρφωσαν¨ για καλλιέργεια ναρκωτικών στο σπίτι του-Τι βρήκαν οι αστυνομικοί

Πύργος: ¨Τον κάρφωσαν¨ για καλλιέργεια ναρκωτικών στο σπίτι του-Τι βρήκαν οι αστυνομικοί

Δήμος Πύργου: Νέα διεύθυνση και προσωρινά τηλέφωνα για τη Διεύθυνση Καθαριότητας και Πρασίνου

Δήμος Πύργου: Νέα διεύθυνση και προσωρινά τηλέφωνα για τη Διεύθυνση Καθαριότητας και Πρασίνου

Ηλεία Οικονομία

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

iliaoikonomia.gr

  • Όροι χρήσης
  • Διαφημιστείτε
  • Η Ταυτοτητά Μας

Follow Us

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookies που χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

  • Αρχική
  • Τοπικά
    • Φορολογικά
    • Επιχειρήσεις
  • Οικονομία
  • Αθλητικά
  • Εργασία
  • Κόσμος
  • Life Style
  • Ελλάδα
  • Περισσότερα
    • Πολιτισμός
    • Εκπαίδευση
    • Αρθρογραφία
    • Πολιτική
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Εκλογές 2015
No Result
View All Result

© 2020 IliaOikonomia.gr / Developed by EnterID

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Απαραίτητα Cookies

Τα απαραίτητα cookies πρέπει να είναι ενεργοποιημένα ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορούμε να αποθηκεύουμε τις προτιμήσεις σας για τις ρυθμίσεις των cookies.

Cookies Τρίτων

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο και οι πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας βοηθά να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Πιο αναλυτικά τα cookies που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής:

CookieΔιάρκειαΧρήση
_ga2 ΈτηΑναγνώριση χρηστών
_gid24 ΏρεςΑναγνώριση χρηστών
_gat1 ΛεπτόΡύθμιση ρυθμού αιτήματος