Γύρω μας και κοντά μας, αυτές τις μέρες, μεγάλα έργα εγκαινιάζονται και παραδίδονται σε λειτουργία, με πανηγυρικές τελετές και μεγάλους λόγους. Όλα αυτά σωστά και καλά.
Μήπως όμως άκουσε κανείς κάτι για τον δρόμο Πάτρα – Πύργος; Υπήρξε από κανέναν κάποια δέσμευση ή έστω κάποια απλή αναφορά ότι θα προχωρήσει; Καμία απολύτως.
Το έχουμε ξαναπεί : Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται να ξεκαθαριστεί εάν υπάρχει πολιτική βούληση για την κατασκευή του έργου.
Αλήθεια, ξέρετε ότι υπάρχει (σε ισχύ) ένας Νόμος του Κράτους, που λέει ότι ο δρόμος Πάτρα – Πύργος, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί όχι αργότερα από την παράδοση του δρόμου Κόρινθος – Πάτρα;
Αν δεν το γνωρίζετε ή δεν το θυμάστε σας θυμίζουμε ότι στις 11/12/2013 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Νόμος 4219/2013. Στα άρθρο 5 του Νόμου αυτού οριζόταν, μεταξύ άλλων ότι :
«Ο οδικός άξονας «Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα» χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας, προκειμένου, αμέσως μετά την εξαίρεσή του από τη Σύμβαση Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας Συντήρησης και εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος- Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (η Σύμβαση Παραχώρησης), όπως αυτή θα ισχύσει μετά την τροποποίησή της σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο τέταρτο του παρόντος νόμου, να δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους 2014. Ειδικά :
Το τμήμα από Α/Κ Μιντιλογλίου (πέρας παράκαμψης Πάτρας) έως Α/Κ Πύργου θα κατασκευασθεί σύμφωνα με τις έρευνες και μελέτες που υποχρεούται να εκπονήσει ο Παραχωρησιούχος με στόχο η κατασκευή του να έχει ολοκληρωθεί όχι αργότερα από την ολοκλήρωση του έργου της Σύμβασης Παραχώρησης, (δηλαδή του Κόρινθος – Πάτρα).»
Δείτε εδώ το σχετικό ΦΕΚ
Τι λέει ο Νόμος αυτός; Ότι ο δρόμος Πάτρα – Πύργος, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μαζί με τον δρόμο Κόρινθος – Πάτρα.
Άσε τον Νόμο να λέει. Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Ο ένας παραδόθηκε ήδη στην κυκλοφορία και ο άλλος δεν έχει καν δημοπρατηθεί. Όσο για τα τμήματα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ας μην το συζητήσουμε καλύτερα.
Η Αχαΐα, αφού πρώτα εξασφάλισε την κατασκευή των δρόμων Κόρινθος – Πάτρα και Αντίρριο – Ιωάννινα (σύνδεση με την Εγνατία Οδό), πολέμησε και εξακολουθεί να πολεμά την κατασκευή του δρόμου Πάτρα – Πύργος.
Πρωτοστάτησαν ο Δήμος Πατρέων, ο Δήμος Δυτικής Αχαΐας, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Αχαΐας, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης και πολλοί άλλοι που αντιτάχθηκαν κρυφά ή φανερά. Και τελικά πέτυχαν τον σκοπό τους, που ήταν σε πρώτο στάδιο η αναβολή και σε δεύτερο η ματαίωση του έργου. Το πρόβλημα των αντιδράσεων το είχαμε επισημάνει έγκαιρα, αλλά από κανέναν δεν δόθηκε σημασία.
Θα επαναλάβουμε για μια ακόμα φορά ότι οι συνέπειες από την μακρόχρονη καθυστέρηση, αν όχι και από την ματαίωση του σημαντικότερου και σπουδαιότερου έργου για το Νομό θα είναι βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, καταστροφικές για την αναπτυξιακή του πορεία, οδυνηρές και μη αναστρέψιμες, για το μέλλον του.